hej
det er så at jeg undrer om jeg har tænkt rigtigt?
væggene på min husbåd vil være 195mm med isolering på 170mm
beskrivelse:
playwood(12mm)| isolering(170mm)| vindskydd(1mm)| playwood(12mm)
er det rigtigt??
byggblog: www.ibatteri.com
det er så at jeg undrer om jeg har tænkt rigtigt?
væggene på min husbåd vil være 195mm med isolering på 170mm
beskrivelse:
playwood(12mm)| isolering(170mm)| vindskydd(1mm)| playwood(12mm)
er det rigtigt??
byggblog: www.ibatteri.com
hehe så har jeg gjort helt rigtigt =D men det der med luftspalten er det nødvendigt?? for på min tegning er det utroligt tæt, så luftspalten ville kun være ca. 0,5mm. er der nogle ulemper ved ikke at have den luftspalte?haavard sagde:
Luftspalt skal du nok ikke springe over på en husbåd, luften kan jo blive fugtig.husbåt sagde:
Jeg havde sat minerit yderst.
http://www.cembrit.se/Det_finns_5_typer_Minerit-21583.aspx
Så må du tegne om! Enten tykkere vægge eller reducere til 145mm isolering.husbåt sagde:
får jeg sige min tanke om det her så er netop almindelig isolering ikke noget jeg kan tænke mig er passende i en konstruktion som kommer udsættes konstant for en fugtighed på rundt 100% og det vil gå op og ned i temperatur så der vil blive kondens på væggene både ude og inde afhængigt af når det bliver køligt ude eller om det ikke når at stige inde og er det velisoleret så vil temperaturen inde kunne være lavt sammenlignet med ude og give kondens på indvendige vægge med da der alligevel er inerti i materialerne med
så min tanke ville være at imprægnere eller oliere ordentligt det træværk du skal bygge med så selvom der kommer fugt ind i det skal det ikke blive råd eller mug i det og så bruge formply eller marineply i væggene og så lime det på ydersiden og som isolering friggolit da du ikke vil have noget som kan begynde at mugne i væggene
så jeg ville nok hvis man skal skrue det sammen så ville det nok blive
formply (de almindelige har ikke altid engang vandtæt lim i)
20-50mm frigg liggende tæt
170-200mm frigg mellem reglstammen og skrue gennem det lag mellem så man får et "tæt" lag
enten ligeså på indersiden men formplyen er jo ikke så pæn men marineply findes pæn men den er ikke billig hellere eller så tager man et åndbart materiale som gips som man kan male så kan den lille fugt som kommer ind komme ud med
så jeg selv ville nok droppe almindelig isolering og tykkelsen på mellemlaget bestemmer man hvad konstruktionen kræver og der kan man også lave det så det bliver vridstyvt da man ikke vil få så stor nytte af plyens hulrum i dette tilfælde men du får en konstruktion uden kuldebroer og som er velisoleret og isolereffekten vil holde sig konstant sammenlignet med hvad du nok vil få med mineraluld når det suger vandet som det sikkert vil gøre og da har du svært ved at tørre det når det er i en væg
men det er bare min tanke
så min tanke ville være at imprægnere eller oliere ordentligt det træværk du skal bygge med så selvom der kommer fugt ind i det skal det ikke blive råd eller mug i det og så bruge formply eller marineply i væggene og så lime det på ydersiden og som isolering friggolit da du ikke vil have noget som kan begynde at mugne i væggene
så jeg ville nok hvis man skal skrue det sammen så ville det nok blive
formply (de almindelige har ikke altid engang vandtæt lim i)
20-50mm frigg liggende tæt
170-200mm frigg mellem reglstammen og skrue gennem det lag mellem så man får et "tæt" lag
enten ligeså på indersiden men formplyen er jo ikke så pæn men marineply findes pæn men den er ikke billig hellere eller så tager man et åndbart materiale som gips som man kan male så kan den lille fugt som kommer ind komme ud med
så jeg selv ville nok droppe almindelig isolering og tykkelsen på mellemlaget bestemmer man hvad konstruktionen kræver og der kan man også lave det så det bliver vridstyvt da man ikke vil få så stor nytte af plyens hulrum i dette tilfælde men du får en konstruktion uden kuldebroer og som er velisoleret og isolereffekten vil holde sig konstant sammenlignet med hvad du nok vil få med mineraluld når det suger vandet som det sikkert vil gøre og da har du svært ved at tørre det når det er i en væg
men det er bare min tanke
Jeg ville have gjort sådan her, Minerit (VIGTIGT, den frostsikre variant) længst ude, bedre materiale findes ikke i fugtigt miljø (visst den er lidt dyr men det er det værd) derefter luftspalte 2,5cm efter det reglar med friggolit mellem (muligvis 2 lag, hvis man vil bygge væk kuldebroer) og så ville jeg have lagt en eller anden træpanel på indersiden, så ville stive op hele byggeriet og give en pæn marin atmosfære.miry sagde:så min tanke skulle vara at imprægnere eller oliere ordentligt det træværk du skal bygge med, så selv om der kommer fugt i det, skal det ikke blive rådnet eller mugnet i det, og så bruge formplyfa eller marinplyfa i vægge og så lime det på ydersiden og som isolering friggolit, da du ikke vil have noget, der kan begynde at mugne i væggene
så jeg ville nok, hvis man skal skrue det sammen, så ville det nok blive
formplyfa (de almindelige har ikke altid vandtæt lim i)
20-50mm frigg liggende helt dækkende
170-200mm frigg mellem reglestammen og skrue gennem det lag mellem, så man får et "tæt" lag
enten det samme på indersiden, men formplyfaen er jo ikke så pæn, men marinplyfa findes pæn, men den er heller ikke billig, eller så tager man et åndbart materiale som gips, som man kan male, så den lille fugt, der kommer ind, kan komme ud med
dagens marinplyfa er slet ikke så god, som den var før, limet er dårligere, og jeg har set mugpåvækst på ret nye skiver allerede efter 1 år i fugtigt miljø, hvilket man aldrig så før.
så hvordan lyder dette =DJohn J sagde:Jeg ville have gjort sådan her, Minerit (VIGTIGT, den frostsikre variant) yderst, bedre materiale findes ikke i fugtigt miljø (jo den er lidt dyr, men det er det værd) så løftspal 2,5 cm efter det regler med flamingo imellem (eventuelt 2 lag, hvis man vil bygge kuldebroer væk) og så ville jeg have lagt en eller anden træpanel på indersiden, så ville det stive hele konstruktionen op og give en flot maritim atmosfære.
dagens marinefiner er slet ikke så god, som den var før, limet er dårligere, og jeg har set skimmelvækst på ret nye plader allerede efter 1 år i fugtigt miljø, hvilket man aldrig så før.
Mineritplade Normal | 170mm flamingo samt Impr. regel | Minerit Windstopper | Minerit Facade
målet er, at båden skal klare 5 år på søen til en billig pris
Lidt skæve spørgsmål for et hus kommer jo op.
Hvor kommer båden til at ligge? kan der komme vandstænk op på facaden? Salt eller ferskvand?
Hvilke bevægelser vil der forekomme? Skal man forstærke ekstra for disse?
Hvordan tilslutte mod dækket/skroget? Kondensproblemer der?
osv.
Og burde det ikke være mere fornuftigt at bruge XPS eller PUR i stedet for almindelig EPS-styropor?
Tænker som så at lukkede porer burde være fordelagtige?
Derudover kan det også være en tanke at bruge stålskeletter i stedet for træ.
Hvor kommer båden til at ligge? kan der komme vandstænk op på facaden? Salt eller ferskvand?
osv.
Og burde det ikke være mere fornuftigt at bruge XPS eller PUR i stedet for almindelig EPS-styropor?
Tænker som så at lukkede porer burde være fordelagtige?
Derudover kan det også være en tanke at bruge stålskeletter i stedet for træ.
båden kommer til at ligge i Stockholm området. ja det kan blive vandstænk på den nederste del af facaden. ferskvand og næsten ingen store bølger. nej det behøver ikke forstærkning. har ingen svar på det sidste.Krawk sagde:Lidt usædvanlige spørgsmål for et hus kommer der jo op.
Hvor vil båden ligge? Kan der komme vandstænk op på facaden? Salt- eller ferskvand?
osv.
Og burde det ikke være mere fornuftigt at bruge XPS eller PUR i stedet for almindelig EPS-frigolit?
Tænker som så, at lukkede porer burde være fordelagtige?
Derudover kan det også være en idé at bruge stålregler i stedet for træ.
gå ind selv og sig hvad du synes
http://www.ibatteri.com/?page_id=47
Senest redigeret:
Hvorfor skal du have Minerit inde?husbåt sagde:
Og hvad skulle det være for mening at have både Minerit Windstopper og Minerit Fasad??
formplyfa er ikke lige så brandsikkert som
minerit:
Byggplade til letvægge i krævende miljøer og som beskyttelse ved ildsteder/varme installationer. Tåler vand, mugner ikke, overfladestærk og ubrændbar.
den tåler vand og er brandsikker og prisforskellen er kun 5000kr og jeg får et brandsikkert hus med i købet.
Minerit Windstopper sørger for, at vind ikke kommer ind, og facade er for at gøre væggene vandtætte, så synes jeg disse plader ser flotte ud
facade:
Pladen er:
• Fugtbestandig
• Brandsikker
• Frostsikker
Den rådner og mugner ikke og angribes heller ikke af gnavere eller spætte. Minerit Facadeplade er cementbundet og har armering af cellulosefibre. Pladen er alkalisk og modvirker mugvækst.
minerit:
Byggplade til letvægge i krævende miljøer og som beskyttelse ved ildsteder/varme installationer. Tåler vand, mugner ikke, overfladestærk og ubrændbar.
den tåler vand og er brandsikker og prisforskellen er kun 5000kr og jeg får et brandsikkert hus med i købet.
Minerit Windstopper sørger for, at vind ikke kommer ind, og facade er for at gøre væggene vandtætte, så synes jeg disse plader ser flotte ud
facade:
Pladen er:
• Fugtbestandig
• Brandsikker
• Frostsikker
Den rådner og mugner ikke og angribes heller ikke af gnavere eller spætte. Minerit Facadeplade er cementbundet og har armering af cellulosefibre. Pladen er alkalisk og modvirker mugvækst.
formplyfa er ikke lige så brandsikkert som
minerit:
Bygningsplade til letvægge i krævende miljøer og som beskyttelse ved ildsteder/varme installationer. Tåler vand, mugner ikke, overfladestærk og ubrændbar.
Den tåler vand og er brandsikker, og prisforskellen er kun 5000 kr, og jeg får et brandsikkert hus oveni.
Minerit Windstopper forhindrer vinden i at komme ind, og facaden gør væggene vandtætte. Jeg synes også, at de plader ser flotte ud
facade:
Pladen er:
Fugtbestandig
Brandsikker
Frostbestandig
minerit:
Bygningsplade til letvægge i krævende miljøer og som beskyttelse ved ildsteder/varme installationer. Tåler vand, mugner ikke, overfladestærk og ubrændbar.
Den tåler vand og er brandsikker, og prisforskellen er kun 5000 kr, og jeg får et brandsikkert hus oveni.
Minerit Windstopper forhindrer vinden i at komme ind, og facaden gør væggene vandtætte. Jeg synes også, at de plader ser flotte ud
facade:
Pladen er:
Fugtbestandig
Brandsikker
Frostbestandig
Visst er minerit god til at brandsikre, men den er jo ikke så pæn at se på indendørs, men den kan jo males.
Hvis man vil have brandsikringen, så ville jeg have gjort sådan her Mineritplade Normal | 170mm frigolit regel (ikke trykt da de ikke er at foretrække i huse hvor man skal bo) | T-Vind Super| Minerit Facade
Hvis man vil have brandsikringen, så ville jeg have gjort sådan her Mineritplade Normal | 170mm frigolit regel (ikke trykt da de ikke er at foretrække i huse hvor man skal bo) | T-Vind Super| Minerit Facade