Står i startfasen med at skifte panel/isolering på huset. Har et træhus bygget i -49, pudset facade som er efterisoleret udvendigt med 95mm glasuld med reglar imellem.
Nu har vi netop skiftet altandøren, som vi valgte at fastgøre mod reglarne rundt om døråbningen for på den måde ikke at få disse dybe huller i husets struktur udefra. Men, oplever ydervæggen som "svajende" nu. Det føles som om hele væggen ryster, når man lukker døren. Er det sådan, at den gamle karm kan have haft en funktion der? Bør vi opstille reglar indvendigt for at stabilisere det, eller er det kørt? Jeg kan ikke huske, at det føltes så ustabilt med den gamle dør, når den sad længst inde mod indervæggen nemlig. Eller bør vi flytte døren ind igen?
Smider et billede med. Intet er færdiggjort endnu. Følte at jeg har brug for rådgivning først.

• Ny altandør installeret, delvist færdigstillet, med udsigt til terrasse og have. Byggematerialer og værktøj ses på gulvet omkring døren.
Bør tilføje, at den gamle dør sad i originalkarmen. Det er derfor, den stadig sidder der. Har ikke fjernet den endnu.

Jeg antager, at huset har en plankestolpe inderst. Sørg da for, at de regler, der omfatter det nye dørhul, er ordentligt fastgjort også i plankestolpen.

Hej. Ser ikke ud til at være problemet. Antar at lige den væg ikke er bærende, men føler vi må gøre noget, inden vi færdiggør alt. Hvad kan man ellers gøre? Rive væggen op indefra og kigge på, hvordan det ser ud mod gulvbjælkelaget? Eller er der nogen, der har et forslag?

Det jeg ville gøre er at åbne op i gipsen(?) rundt åbningen ca. 20-50 cm og derefter sørge for at lave tilstrækkeligt mange fastgørelser af den ydre regelramme mod den indre (især den øvre regel og den nedre/sylen). Hvis der findes en diffusionsspærre (plastik) der, så skal du skære den op på en sådan måde, at det kan tapes sammen med aldersbestandig tape, når du er færdig. Glem ikke at sætte isoleringen på plads, når du er færdig også.

Sådan tape plejer jeg at bruge:

https://www.bauhaus.se/flexibel-byggfolietejp

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.