For yderhjørner på gips anbefales metal hjørnebeskyttere normalt. Men de kræver, at der er forsænkninger på pladerne på begge sider af hjørnet.
Hvad anbefales, hvis man ikke har sådan en forsænkning, f.eks. hvor det er tæt mellem yderhjørnerne, eller hvis man vil vende forsækningssiden mod en anden samling?
Hvad anbefales, hvis man ikke har sådan en forsænkning, f.eks. hvor det er tæt mellem yderhjørnerne, eller hvis man vil vende forsækningssiden mod en anden samling?
Stadig et hjørnejern, hvis du vil have et slag- og stødresistent gipshjørne. Man skal bare spartle meget mere, tænk bredspartling.
Nogle gange kan en eftermonteret beskyttelse være et alternativ, en L-formet liste af træ, metal eller plast. Men nogle gange passer det dog slet ikke med den ønskede stil og det endelige udseende.
Nogle gange kan en eftermonteret beskyttelse være et alternativ, en L-formet liste af træ, metal eller plast. Men nogle gange passer det dog slet ikke med den ønskede stil og det endelige udseende.
Hænger på med et spørgsmål om andre vinkler end 90 grader. Skal spartle et hjørne om cirka 135 grader eller sådan. Mellemrummet mellem pladerne er cirka 1,5 centimeter. Ingen afskråning på nogen af siderne. Nogen der har et tip?
Der findes også glasfiberstrimler i 90 graders vinkel. Jeg købte dem i en farvebutik, tror det var Colorama...
Jeg har dog anvendt metalvarianterne, stryg spartelmasse ud med en ca. 20 cm bred spartel, så bliver det godt trods manglende affasning. Jeg kan anbefale det rollbare spartel fra biltema til sådanne øvelser, det er meget tyndt og nemt at få godt. Prøv dog ikke at rulle det, det er helt værdiløst!
Hvad angår 135 graders hjørner, ville jeg fikse det så godt som muligt med gipspuds og derefter lægge glasfiberforstærkning og spartelmasse ovenpå det. Er du dygtig til at pudse, kan du bare køre med gipspuds...
Med venlig hilsen,
Anders
Jeg har dog anvendt metalvarianterne, stryg spartelmasse ud med en ca. 20 cm bred spartel, så bliver det godt trods manglende affasning. Jeg kan anbefale det rollbare spartel fra biltema til sådanne øvelser, det er meget tyndt og nemt at få godt. Prøv dog ikke at rulle det, det er helt værdiløst!
Hvad angår 135 graders hjørner, ville jeg fikse det så godt som muligt med gipspuds og derefter lægge glasfiberforstærkning og spartelmasse ovenpå det. Er du dygtig til at pudse, kan du bare køre med gipspuds...
Med venlig hilsen,
Anders
Da jeg renoverede sidst, brugte jeg hjørnebeskyttere fra Europrofil (HS 29 EA) http://www.europrofil.se/index.php?page=hs
Nem at montere, kræver ingen indfræsninger og lette at spartle.
Sælges blandt andet af Byggmax.
ToRy; Findes også til 135 hjørner
Nem at montere, kræver ingen indfræsninger og lette at spartle.
Sælges blandt andet af Byggmax.
ToRy; Findes også til 135 hjørner
Jeg har indtryk af, at der findes et foldbart hjørnebeslag, som altså passer til en vilkårlig vinkel. At det helt enkelt er en lige plade ca. 8cm bred, som har en slags svækkelse, der gør det nemt at folde til, og at det bliver lige efter foldningen.
Jeg googlede lidt hurtigt i går men fandt ikke noget på byggmax. Fandt nogle andre produkter, bl.a. en tape med forstærkning i form af metaltråd men fandt ingen forhandler. Smuttede over til Beijer og Bauhaus men de havde intet. Egentlig ville jeg gerne have et afrundet hjørne men jeg må måske nøjes med et skarpt hjørne og så ligger Mikael L:s eller Stefan N:s tips jo lige for. Jagten går dog videre! 
Nu virkede europrofil-linket også, det virkede ikke i går. Må lige tjekke det!
Mvh,
ToRy
Nu virkede europrofil-linket også, det virkede ikke i går. Må lige tjekke det!
Mvh,
ToRy
Kan det her være noget?
http://www.vaggmaterial.se/?page_id=342
http://www.vaggmaterial.se/?page_id=342
Efter at have googlet, linket og kørt rundt og spurgt kan jeg konstatere, at det ikke er helt enkelt at finde en butik, der har det, jeg har brug for. Ikke gennem nogen af linkene ovenfor kunne jeg finde en forhandler, der førte nogen som helst hjørnebeskytter til ikke 90 graders hjørner. (Ikke jeres skyld! Jeg er taknemmelig for linkene!!!
) Jeg var og spurgte hos Beijer, Bauhaus, Byggmax, og et par andre. Til sidst spurgte jeg i en tapet- og farvebutik i Sävedalen, og de havde noget lignende det, som Stefan N linker til ovenfor, bare fra en anden producent. Midiflex tror jeg det hed, og den skal limes op. Desværre havde de kun store ruller med mange meter i deres fagbutik, men de var flinke nok til at finde en prøverulle, som de klippede af i passende længde til mit eneste hjørne. 
Har endnu ikke fået den op, men rapport kommer!
Tror i øvrigt, at den kan fungere for Pibben også, da den er ret tynd og sandsynligvis ikke bygger lige så meget som en stålprofil.
Har endnu ikke fået den op, men rapport kommer!
Tror i øvrigt, at den kan fungere for Pibben også, da den er ret tynd og sandsynligvis ikke bygger lige så meget som en stålprofil.
Klik her for at svare