Hvad er den egentlige forskel?
Grunden til at jeg undrer mig er, at jeg har købt en indadgående yderdør, men den ligner meget en udadgående ditto. Døren har det samme mønster/fræsning på begge sider, og hængslerne sidder på "svingesiden", hvorved dørens yderside ikke er i liv med karmen, men, som indersiden på en udadgående, et stykke ind i karmen.
Hvordan skal en indadgående yderdør se ud? Som en udadgående fra ydersiden men med en anden åbningsretning?
Har jeg fået en udadgående dør - se billede taget fra ydersiden..
Grunden til at jeg undrer mig er, at jeg har købt en indadgående yderdør, men den ligner meget en udadgående ditto. Døren har det samme mønster/fræsning på begge sider, og hængslerne sidder på "svingesiden", hvorved dørens yderside ikke er i liv med karmen, men, som indersiden på en udadgående, et stykke ind i karmen.
Hvordan skal en indadgående yderdør se ud? Som en udadgående fra ydersiden men med en anden åbningsretning?
Har jeg fået en udadgående dør - se billede taget fra ydersiden..
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Jeg synes døren ser godt ud.
Hvad mener du problemet skulle være?
Det er jo klart, at karmen er tykkere på den side, som døren ikke åbner mod.
Karmen tager jo imod (og tætner), når døren lukkes, uanset om den åbnes/lukkes udefra eller indefra.
Hvad mener du problemet skulle være?
Det er jo klart, at karmen er tykkere på den side, som døren ikke åbner mod.
Karmen tager jo imod (og tætner), når døren lukkes, uanset om den åbnes/lukkes udefra eller indefra.
Problemet er, at jeg ser ingen forskel på en indadgående og en udadgående yderdør (iaf ikke den jeg har bestilt, hvor døren ser ens ud på ind- og udsiden). Det eneste jeg kan se, der adskiller dem, er tærsklen, men jeg ved ikke om aluminiumlisten skal være indad eller udad.
Dvs de kan lige så godt have sendt en venstrehængslet yderdør, men taget betaling for en indadgående (+1295kr) dito. For jeg når jeg stiller den på plads, ser det ud som en forkert vendt udadgående yderdør..
Så hvad er forskellen egentlig? Jeg troede, at den indadgående yderdør ville se ens ud som den udadgående, iaf udefra.
Dvs de kan lige så godt have sendt en venstrehængslet yderdør, men taget betaling for en indadgående (+1295kr) dito. For jeg når jeg stiller den på plads, ser det ud som en forkert vendt udadgående yderdør..
Så hvad er forskellen egentlig? Jeg troede, at den indadgående yderdør ville se ens ud som den udadgående, iaf udefra.
Hmmm.......relativt usædvanligt i Sverige med indadgående yderdør. Rart efter min mening 
"Tørt" sagt er en sådan dør bare vendt, ganske enkelt. Som du siger kan tærsklen være udformet på en anden måde (værd 1200:-??).
Man kan tænke sig at en indadgående dør skal have tætningslister så langt ud som muligt, hvilket da kræver en profil som "ligger udenpå" dørbladet, udefra set.
Sikkert findes der andre her på BH som kan klarlægge dette yderligere.
"Tørt" sagt er en sådan dør bare vendt, ganske enkelt. Som du siger kan tærsklen være udformet på en anden måde (værd 1200:-??).
Man kan tænke sig at en indadgående dør skal have tætningslister så langt ud som muligt, hvilket da kræver en profil som "ligger udenpå" dørbladet, udefra set.
Sikkert findes der andre her på BH som kan klarlægge dette yderligere.
Det er meget usædvanligt tom, undtagen muligvis i visse butikker. Rigtig svært at finde nogen, der havde på lager. Vi skal have den i en kælder, så indadgående af pladshensyn (for ikke at blokere kældergangen).
Men plejer det at være aluminiumstærskel udad og trædelen indad? Ser næsten lidt bagvendt ud..
Men plejer det at være aluminiumstærskel udad og trædelen indad? Ser næsten lidt bagvendt ud..
Forskellen kan være, hvor karmens skruer sidder. Havde de siddet på ydersiden, ville det jo have føltes forkert
Kan de have dækket over skruehullerne med en bøjet plade på en almindelig udadgående karm, eller er karmen helt i malet træ på ydersiden?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Yderdør til parcelhus og som er flugtvej (og det er nok de fleste) skal være udadgående. Jeg synes det ser ud som om døren er vendt forkert (og hængt forkert).
Klik her for at svare