1,411 læst ·
3 svar
1k læst
3 svar
Yderbeklædning - hvor stort luftspalte mod lecablokken
Hej! 
Hvor langt ud fra kantbjælken/lecaringen bør man sigte på at få panelet?
Jeg skal bestille tagspær på mandag og vil gerne høre så mange synspunkter som muligt om, hvor på lecan jeg skal fastgøre syllen.
Nogle siger, at panelet skal ligge op ad lecan, andre mener, at man kan bygge, så udepladen kommer 'kant i kant' med lecan og får en 28mm (28x70 sømmeskinne) som luftspalte.
Som det ser ud lige nu, vil væggen se sådan ud (udefra set):
Herregårdspanel
Sømmeskinne
Udeplade
45x145
Diffusionsspærre
11mm OSB
13mm GIPS
Hvor langt ud fra kantbjælken/lecaringen bør man sigte på at få panelet?
Jeg skal bestille tagspær på mandag og vil gerne høre så mange synspunkter som muligt om, hvor på lecan jeg skal fastgøre syllen.
Nogle siger, at panelet skal ligge op ad lecan, andre mener, at man kan bygge, så udepladen kommer 'kant i kant' med lecan og får en 28mm (28x70 sømmeskinne) som luftspalte.
Som det ser ud lige nu, vil væggen se sådan ud (udefra set):
Herregårdspanel
Sømmeskinne
Udeplade
45x145
Diffusionsspærre
11mm OSB
13mm GIPS
Jeg lægger hellere kun stommen i liv med kantbalken, hvorfor skal gips mm kunne suge vand?
/Kent
/Kent
Kent
Mener du, at du i mit tilfælde ville have placeret syllen kant i (yder) kant med lecan og ladet både udegips og spikregel 'bygge ud' fra kanten?
Min spontane følelse er, at det ikke ville være forkert med et luftspalte nederst mellem panelet og lecan, lidt afhængigt af hvor langt ned mod kantbalken man lader panelet gå?
Mener du, at du i mit tilfælde ville have placeret syllen kant i (yder) kant med lecan og ladet både udegips og spikregel 'bygge ud' fra kanten?
Min spontane følelse er, at det ikke ville være forkert med et luftspalte nederst mellem panelet og lecan, lidt afhængigt af hvor langt ned mod kantbalken man lader panelet gå?
Korrekt. Eller så lader jeg gipsen slutte nogle centimeter oppe fra lecablokkene. Dvs lægger en lægte eller andet som afstand, når man rejser pladerne. Det da, hvis man vil have gipsen indenfor bjælkens/fundamentets kant.
Det afhænger jo lidt af målene på tegningerne, hvis man bygger sådan, bygger man på frihånd, så gør man som man føler for.
/Kent
Det afhænger jo lidt af målene på tegningerne, hvis man bygger sådan, bygger man på frihånd, så gør man som man føler for.
/Kent
Senest redigeret:
Klik her for at svare