Er i gang med indbygning af en veranda, ca. 2x4,5 m, hvor der bliver krybekælder. Træbjælkelag 45x220. Resten af huset har kælder, så kun den nye del får krybekælder. Et billede fra støbning af muren kan illustrere, hvordan det ser ud (jordbunken skal naturligvis væk):

En nybygget veranda med betonmur, klar til påfyldning. OSB-plader danner formen, mens en jordbunke er ved siden af. Verandaen skal have krybekælder.

Jeg overvejer nu lidt, hvordan jeg skal lave tærsklen. En tanke jeg har, er at sætte 50 mm spåndet XPS 200 på undersiden af bjælkelaget, sømmet i reglerne med sømbrik. Udover at bidrage til isolering og beskyttelse mod kuldebroer, skal pladerne altså bære bjælkeisoleringen i form af cellulose. Jeg indser, at beskyttelsen mod gennemtrædning ikke bliver optimal, men er der nogen ulemper ved en sådan løsning ellers?

Ingen protester, så tror jeg, at jeg prøver det :)

Bernieberg sagde:
Ingen protester, så tror jeg, at jeg prøver det :)
Jeg har det under et af mine gulve, synes, at det fungerer udmærket, både som ekstra isolering og trossbotten. Nu, nogle år senere, ser det stadig ud som, da det var nyt. Men hvis du har mange mus, så er der intet, der forhindrer dem i let at gnave igennem pladen og bygge rede. Jeg har en musefri krybekælder. :-)

Tak for input, lykkefyren. For at holde øje med gnag da og i værste fald udbedre det nedefra, hvis det bliver aktuelt.

Åbacka sagde:
Jeg monterede en markplade af stenuld som gulvbelægning. Fik godkendelse på denne løsning af Isover, selvom det var lidt besværligt, da de skal fastgøres fra undersiden. [link]
Aha, det kan jo også være et godt alternativ. Selv med XPS har jeg tænkt at montere nedefra og udnytte, at pladerne er fer og not, så jeg kan skarve midt i et fag. Lidt bøvlet at ligge på ryggen, men rart at slippe for at bøvle med bæreprofiler og tilpasse stykker i en cc300-etageadskillelse.

Bernieberg sagde:
Aha, det kan jo også være et godt alternativ. Selv med XPS har jeg tænkt mig at montere nedefra og udnytte at pladerne er fer og not, så jeg kan sammensætte midt i et rum. Lidt besværligt at ligge på ryggen, men rart at slippe for at rode med bærebrædder og tilpasning af stykker i et cc300-bjælkelag.
Ulempen med markskiver er dog vægten.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.