Hej, hus fra 50'erne, varmeisoleret tag. Vil dække spærrene. Tænker hvilket slags plade? Har nogen tidligere erfaring med noget lignende?

Husmurene er isolerede udefra og afsluttet med mexitegel. Tænker reglat, isoleret og beklædt IKKE behøves indefra (eller?) Hvad synes I, jeg skal skrue på for plader?

Vil spartle samlinger, slibe og enten male (eller tapetsere som min kæreste synes ..eller vil). Få det lyst og friskt

(Billeder I betragter er urørt tilstand fra indflytning tidligere i år ..masonit- og gipsplader skruet på hulter til bulter - kedeligt og grimt).
Døråbning til et rum med råt træloft og opbevaret materiale, såsom kasser og plader, i et hus fra 50'erne. Loft med råspont i tag, oplyst per væglampe, med opbevaret møbel og lyse vægge i et hus fra 50'erne før renovering. Loftrum med skråvægge, delvis dækket med råspånplader og uisolerede sektioner. Ældre opsætning med uklare overgange mellem forskellige panelmaterialer. Loft i et hus fra 50'erne med træpaneler og ujævnt opsatte pladebeklædninger. Et rodigt loft i et 50'er hus, med råspont i loftet, papkasser og plastafdækning. Ejer overvejer at male eller tapetsere for lys og frisk følelse.

Riv ud det gamle byggaffald, de har skruet fast, så får du bedre overblik over, hvordan underlaget ser ud, det er godt at benytte lejligheden til at inspicere, inden du bygger det helt til igen for den sags skyld. Jeg ville have sat spredt panel og rettet det hele op, derefter skruet gips på. Gjorde præcis det samme i foråret :)

• Synes
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
A Sorku sagde:
Riv ud ..sat glespanel og rettet op alt, derefter skruet gips. Gjorde præcis det samme i foråret :)
Nice Tak for tipset Sorku - så jeg forstår at panelet skulle være der for at stadig have lidt luft imellem spont og gips - lyder logisk. Men tænker næsten hvorfor ikke gå videre med gips direkte på? hm

Ved du om der er dampspærre bag sponten? Det ville være ærgerligt at punktere den med hver eneste gipsskrue.

Forstår - ligger en sort måtte bag ved sponten, hvor der løber noget isoleringsmateriale ud fra - jeg synes det ligner spån. Så hele taget er varmeisoleret på den måde. Loft med træpaneler og gipsoverflade, set indefra. Træpanelerne er lodrette og deler plads med en hvid gypsvæg.
på billedet viser jeg taget indefra og en del af den skrå væg i rummet. Der er ingen mærkbar niveauforskel/tykkelse, man kan observere ved berøring.

Jeg tror, man i rummet har sat gips direkte på taghældningen/sponten i rummet.

Kom på att kattvindsgarderoberne i et andet rum er blevet fixet ...på et tidspunkt i de sidste 70 år. Føles lige så tykt som underlaget under tapeten i rummet kan siges og synes.

Intet problem at rive lidt i en af de garderober (skal alligevel friskes op) og se, hvad der er skruet ind i råsponten. Kan blive en god reference.
To døre åbne til opbevaringsrum med lys, rummet til venstre er tomt, mens rummet til højre har opbevaringsmaterialer og skumruller. Døråbning i et rum med mønstret tapet og lyse vægge, hvor gammelt håndværk ses.

Sort tæppe, det lyder som vindpapp. Køb nogle kortere gipsskruer typ 25mm så burde det ikke være nogle problemer.

• Synes
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.