Hej alle glade, har et spørgsmål angående at lægge vinylgulv. Vi er begyndt at rive vores overetage ud for lidt renovering (vores første hus), vi har købt vinylgulv og prøvet at lægge det på råspont for at se, hvordan det opfører sig, og som mange sikkert allerede har fundet ud af, så er råsponten ikke helt jævn. Hvad skal man lægge under for at få det plant? Der er ikke meget ujævnheder, det er nogle steder, hvor der er cirka 5-8mm luft under, hvis man lægger noget, der er lige, ovenpå. Er det nok at lægge 6mm mdf for at få det godt, eller vil det svigte også med det?
Taknemmelig for så mange tips som muligt. Mvh Alex
Taknemmelig for så mange tips som muligt. Mvh Alex
Ja bæreevne findes der, råsponten svajer ikke. Så måske er det bedre at vælge 12mm i stedet.
Jasså, får man det så plant med at slibe de bare?
Afhænger af, hvor ujævnt det er?
Antager, at det er brædderne, der har kuppet sig?
Lejer man en slibemaskine og bruger 16 eller 32 korns papir, så får du det hele ned, vil jeg sige, kant sliber skal du også have.
Du mener du vinyl plank, altså klikgulv i vinyl, ikke?
Der er en risiko for, at du vil kunne se samlingerne mellem brædderne efter nogle års gåen, hvis du lægger direkte på slebet gulv.
Er det en måtte, du mener med vinylgulv, så er nok det eneste at lægge enten et spontant ROTgulv 12mm eller lægge 12mm væg spånplader, der limes kant til kant og skrues lidt tættere end anvisningerne, det fungerer, men man kan blive nødt til at slibe kanterne lidt mere end med spontant gulv.
Antager, at det er brædderne, der har kuppet sig?
Lejer man en slibemaskine og bruger 16 eller 32 korns papir, så får du det hele ned, vil jeg sige, kant sliber skal du også have.
Du mener du vinyl plank, altså klikgulv i vinyl, ikke?
Der er en risiko for, at du vil kunne se samlingerne mellem brædderne efter nogle års gåen, hvis du lægger direkte på slebet gulv.
Er det en måtte, du mener med vinylgulv, så er nok det eneste at lægge enten et spontant ROTgulv 12mm eller lægge 12mm væg spånplader, der limes kant til kant og skrues lidt tættere end anvisningerne, det fungerer, men man kan blive nødt til at slibe kanterne lidt mere end med spontant gulv.
Det er plankerne, der har buet sig, så det er jo alligevel nogle mm, kan tage et billede i morgen, så måske er det lettere at give tips. Ja det er klikgulv, men hvis der alligevel er en risiko for, at samlingerne kan ses efter nogle år, er det ikke bedre at lægge et spångulv, så det bliver plant inden gulvet? Eller kan samlingerne komme frem alligevel?
Klik her for at svare