Hej,
i mit hus findes der mange forskellige plastmåtter, som blev lagt ind i 70'erne og 80'erne. Ifølge det man læser, er der risiko for asbest indtil slutningen af 70'erne i sådanne måtter. Alle plastmåtter har en slags pap på undersiden i forskellige farver. Den med grøn pap er blevet testet og er arbejdsfri. Ved nogen, hvilken slags pap der anvendes efter asbestforbuddet, og hvordan/om man kan skelne mellem dem?

Magnus E K
Den asbestholdige som jeg har erfaring med (lagt 1974 i betonlejlighed) var lysegrå. En lidt nyere (formodet) asbestfri var grågul og havde sandsynligvis glasfiber i stedet.

• Synes
Frida80
  • Laddar…
  • Synes
Magnus E K og 1 anden
  • Laddar…
Jo, så er det muligvis/sandsynligvis asbestpapp under mit plasttæppe i hyggerummet. Spørgsmålet er bare, hvad jeg skal gøre ved det? I selve hyggerummet er tæppet helt og ser så frisk ud, at man ikke kan tro, det er 45 år gammelt. Derimod i garderoberne i hallen... Der løsner tæppet sig fra gulvet. I betragtning af at jeg de seneste 7 år lykkeligt uvidende har opbevaret sengetøj der... Desuden bor jeg, hvor jeg bor (Västerbottens indland) bliver det ikke nemmere. Da jeg talte med OCAB i sidste uge om mine rør i kælderen, virkede de ikke særlig ivrige efter at komme her...

hscn hscn sagde:
Vedhæfter et link med et meget godt billede af, hvordan asbestlaget normalt ser ud. [link]
De asbestfrie senere varianter var lidt forskellige. Novilon f.eks. som var et populært mærke, brugte et lag, der næsten lignede stiv temmelig hård skumplast.
Jo mit gulv ligner det på billedet, desværre. Det, der gør mig næsten oprørt, er at Asbestmanden fra OCAB ikke virkede særlig interesseret i mit problem. Jeg nævnte gulvet, men han hævdede, at korkmønstrede måtter normalt ikke har asbestlag, en gammel gulvlægger, som jeg talte med i ugen, var dog ikke lige så sikker ...

Du kan jo fjerne tæppe og rør selv.
Sørg bare for at have maske og dækkende tøj.
Derefter afspærrer du rummet, så det ikke risikerer at støve videre.
Og det skal man gøre uanset om det er asbest eller ej imo :)

Tja, OCAB fyren mente også, at man kunne skære rørene på lige strækningen og derefter bære rørekrogene ud hele. Min partner og jeg overvejer at gøre dette. Dog føles det lidt ubehageligt at tage fat i tæppet. Pappen på bagsiden skal jo slibes væk, og der bliver jeg straks i tvivl om, vi kan klare dette på en pæn og nogenlunde sikker måde. Jeg er mindre bekymret for min egen skyld, det kan man nok beskytte sig selv rimeligt, men jeg vil ikke have skidtet i hele huset. Nogen der har erfaring med asbesttæpper?

• Synes
David86
  • Laddar…
Magnus E K
Hvad er der under tæppet? Hvis det er træ, er det måske nemmest at save op og skifte træet også. Er det beton, findes der specielle værktøjer til at skrabe det væk (barkspade eller større variant på hjul). At slibe ville jeg aldrig give mig i kast med.

Skal tæpperne overhovedet fjernes? Et andet alternativ kan jo være at kapsle ind ved at lægge nyt materiale ovenpå. (Det er i så fald godt at dokumentere til fremtidige ejere, hvad der er under.)

Ja, i kælderrummet kan vi nok indkapsle og lægge et tæppe ovenpå, det tæppe ligger på en slags flamingo opbygning som ligger på betongulv. Jeg er ikke særligt ivrig efter at rive alt ud. Kælderen er tør og uden mug, eftersom den er indrettet er den jo opvarmet. Det, som jeg er mest usikker på, er, hvordan får jeg 4 rester af det tæppe, som er limet på betongulv i et indbygget garderobeskab, ud.

• En oprullet gulvbelægning afsløret med en blå trådrulle ved siden af på et brunt betongulv.
Hvordan indkapsler man et sådant gulv? Kan man lægge klikgulv ovenpå, eller er det bedre at lime et tæppe fast på det gamle?

Den der måtte ser bekendt ud, er du sikker på, at der er asbest i den, det er der ikke i den jeg har håndteret? Men flere forskellige producenter kan jo have haft lignende mønstre, nogen med asbest i selvfølgelig...

Den dér tæppe har vi i køkkenet under det nuværende gulv.
Det er bestemt ikke nogen asbest i det, det er et plasttæppe.
Mener du måske, at det er limet med lim, der indeholder asbest?
Det lim er sort og ville være meget svært at rive løs.

Det lyder godt!
Nej jeg mener ikke limet. Mit tæppe har et underlag med grå pap. Det hører definitivt til tæppet, altså ingen papir som ligger under et plasttæppe....
Den skal i hvert fald testes, inden jeg giver mig i kast med den. Som Henrik S siger, forskellige producenter kan have haft lignende mønstre. Alligevel sjovt at høre, at I genkender det som asbestfrit!

• Synes
hscn
  • Laddar…
Magnus E K
Mønsteret på oversiden siger nok ikke meget desværre, da præcis det samme nok er blevet brugt både før og efter forbuddet mod asbest i byggematerialer (hvilket er rimeligt, hvis man overvejer, hvordan produktionen foregår).

Ordet "plast" i plastgulv refererer kun til oversiden, undersiden har bestået af alt muligt, hvoraf asbestpap desværre var almindeligt i en lang periode.

• Synes
hscn
  • Laddar…
Så er det nok... Jeg havde bare forhåbningen om, at også dette tæppe var asbestfrit, eftersom tæpperne i de tilstødende rum, som når man ser på stilen, blev renoveret omkring samme tid, var det. Men omkring årsskiftet 70/80 kan et år jo være afgørende..
Men du foreslog indkapsling, har du et tip til det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.