Jeg bor i en sutterræn-villa fra midten af 70'erne. I et af hjørnerne af et forrådsrum i stueetagen, som næsten helt ligger under jorden, har jeg tænkt mig at bygge et vinlager. (Vinkælder lyder så stort og pompøst, da inderfladen kun er 140x200 cm). Ydervæggen er af Lecablokke (eller lignende) og indervæggene er enkeltgips på træskelet. På gulvet ligger klinker direkte på betonsålen.

Tanken med stedet var at udnytte den relativt stabile temperatur og kølighed, der findes der. For nuværende vil jeg forsøge at klare mig uden køleaggregat, men hvis sommertemperaturen alligevel bliver for høj, skal rummet være forberedt til et aggregat.

Nu undrer jeg om nogle ting. Ved kontakt med leverandør af køleaggregat mente han, at man skal bygge et rum i rummet for at forhindre kondens. Det vil jeg ikke gøre, for så mister jeg den kølende effekt fra ydervæggene og dermed bliver jeg nødt til at købe et køleaggregat. Kan jeg bare opføre to vægge og bruge de eksisterende indervægge, eller har jeg brug for en form for tætskit? Eller skal jeg ligefrem fjerne den eksisterende indervæg og pudse Lekablokkene? Er der noget andet, som jeg bør tænke på?

Jeg har et vinlager (jeg kalder lageret for vinkælder) med ret ens mål som dig. Ydervæggene er af Dorothermblok som jeg har beklædt med træpanel. Om sommeren bliver det lidt for varmt i rummet, ca. 16-17 grader. Den største synder her er nok døren, som skal isoleres og tætnes. Den vil blive ordnet til vinteren. Hvis det ikke er tilstrækkeligt, så må det blive et køleanlæg, men jeg håber at klare mig uden.

I dit tilfælde ville jeg fjerne gipspladen og erstatte den med en træpanel eller måske endnu bedre med puds.

I vægge, der grænser op til varme rum, skal der være fugtspærre, obs!!!!! på den varme side.
Her findes der byggeanvisning for kølerum http://www.rotrading.se/

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.