Skal bygge nyt og tænkte at realisere en gammel drøm om en vinkælder.

Det er et skråningshus, og vi planlægger at have vinkælderen på skråningsplanet. Den bagvedliggende væg vil være en lecavæg. Vi vil have vandbåren gulvvarme, og hvad jeg forstår, så bør man helst ikke lægge gulvvarmen i vinkælderen. Jeg vil derfor lægge flamingo/isolering i betongulvet mellem de tilstødende rum for at forhindre kulde i at trænge igennem fra vinkælderen og varme i at trænge ind i vinkælderen. Nogen der ved hvor tyk isoleringen bør være?

Isolering vil også blive lagt i væggene. Nogen der ved hvad tykkelsen bør være også her?

Vi vil have jordvarme. Overvejer om det er muligt at udnytte det på nogen måde?

Taknemmelig for al den hjælp jeg kan få!

Hvis jeg forstår dig rigtigt, vil vinkælderen ligge i kælderens indre del. Hvis du isolerer de omkringliggende vægge og gulvet (og døren) som om de var ydervægge og undlader at have en varmekilde i vinkælderen, vil resultatet nok blive acceptabelt. Temperaturen vil variere med årstiden, men stadig være ret kølig. Det store problem med vinkældre er, at de kræver karakter...

Bowser
Du kan jo lægge en gulvvarmesløjfe i rummet men have den slukket.
Det er måske ikke en vinkælder for evigt, og så bliver det jo ikke ekstra arbejde at få gang i varme.
Bare en tanke.

Isolere som Justus siger, ligger jordvarmepumpen i det tilstødende rum, ville jeg have trukket en delstrøm af brine fra pumpen gennem en separat radiator/kølebaffel for at have mulighed for at køle, hvis det skulle blive for varmt. Ganske vist ville dette køletilsæt fungere bedst om vinteren, men hvis I har varmt i lejligheden også om vinteren, så...

En ting mere, der blev nævnt tidligere, at lave en fin vinkælder er svært, at lave en tarvelig er let. Og har du ikke vin at fylde med, så ville jeg ikke gøre det overhovedet. =)

Tak for jeres svar.

Svært at fylde en vinkælder før man har en ;) Men tro mig, den vil blive fyldt op ret hurtigt.

Så ingen isolering i gulvet mellem de varme dele og vinrummet?

Jeg er lidt fristet til at have glasdøre ind til rummet. Det bliver betydeligt dyrere ganske vist. Ville man kunne bruge almindelige terrassedøre tror I?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.