Er i gang med et udestue nu og skal sætte vindskederne. Men hvad er det for nogle plader jeg skal have, der går ned og dækker mod papen? Købte i dag vindskedebeslag(Lindab), men det føltes ikke helt rigtigt, da de ikke sluttede specielt tæt.
Sætter dobbelte 22'ere som vindskeder og pladerne jeg købte var 55 mm før vinklen ned - er det rigtigt, men bare for korte, eller er det nogen andre man skal have?
Er i gang med et udestue nu og skal sætte vindskederne. Men hvad er det for nogle plader jeg skal have som går ned og dækker mod pap? Købte i dag vindskede beslag (Lindab), men det føltes ikke helt rigtigt da de ikke sluttede specielt tæt.
Sætter dobbelt 22r som vindskeder og pladerne jeg købte var 55 mm inden vinklen ned - er det rigtigt men bare for korte eller er det en anden man skal have?
En vindskiveplade for tagprofil plejer at blive brugt, og den behøver jo ikke ligge helt tæt,
du har vel afsluttet med en trekantsliste under tagpappen ?
En vindskiveplade for pannprofil plejer at blive brugt, og den behøver jo ikke ligge helt tæt, du har vel afsluttet med en trekantsliste under pap?
Ja, har trekantsliste foran og på siderne. Må prøve at sænke den ydre planke så vi kommer tættere på pap, og kløve den lidt hvis det er nødvendigt. Bor ret udsat med meget vind, så vil have den så tæt mod pap som muligt, så det ikke presser for meget vand ind.
Men så er den første jeg linkede til rigtig, ikke?
Ja, jeg har trekantliste foran og på siderne.
Jeg må prøve at sænke den ydre bræt så vi kommer tættere på pappen, og kløve den lidt hvis nødvendigt.
Bor et ret udsat sted med meget vind, så vil have den så tæt mod pappen som muligt, så det ikke skubber for meget vand ind.
Men den første jeg linkede til er rigtig, ikke?
Det ville nok være lettere at forstå, hvis du lægger nogle billeder her. Trekantsliste foran lyder lidt mærkeligt på et papptag...
[billede] Mener trekantsliste på siderne og højeste side, skal det ikke være det?
Jo, det ser rigtig godt ud. Jeg var usikker på, hvad du mente med "længst fremme". Jeg arbejdede som lærling hos en blikkenslager nogle år, så jeg har sat en del plade. Det du skal gøre er at måle, hvilken størrelse du har på sargen rundt om, inklusive længder - tag gerne fotos også, derefter skal du gå til en blikkenslager og bestille plader, der passer på nocken. Skal du have tagrende også, så er det godt med en fodplade, kroge, ombøjningskop, gavle og nedløbsrør med svejser til træ.