Skifter panel på et halvt hus fra slutningen af 70'erne. Konstaterer at isoleringen ser fin ud, vindpap er også i god stand. Det mærkelige er at vindpappen er sat udenpå sømmelægter, det er altså vindpap mellem panel og sømmelægter og luftspalten ender mod isoleringen. Panelen er aldrig blevet skiftet, så dette er originalen.
Det bliver en del arbejde at rive al vindpap og sømmelægter ned for at sætte sømmelægter mellem panel og vindpap for en korrekt luftspalte mod panelen.
Hvordan ville I have gjort? Skal man lade det være som det er, det har jo trods alt fungeret relativt godt i et par årtier?
Det bliver en del arbejde at rive al vindpap og sømmelægter ned for at sætte sømmelægter mellem panel og vindpap for en korrekt luftspalte mod panelen.
Hvordan ville I have gjort? Skal man lade det være som det er, det har jo trods alt fungeret relativt godt i et par årtier?
Lyder som om nogen har lavet en fejl ved opførelsen og forsøgt at "rette op" bagud? Selvom det har fungeret indtil nu, ville jeg helt sikkert rive det ned og gøre det efter praksis da vinddugens placering bestemt ikke er optimal.B bygges sagde:Skifter panel på en halv hus fra slutningen af 70'erne. Konstaterer at isoleringen ser fin ud, vindpap er også i god stand. Det mærkelige er at vindpappen er sat udenpå sømmelægte, altså er vindpap mellem panel og sømmelægte og luftspalten ender mod isoleringen. Panelen er aldrig blevet skiftet, så det er originalt.
Det bliver en del arbejde at rive al vindpap og sømmelægter ned for at sætte sømmelægte mellem panel og vindpap for en korrekt luftspalte mod panel.
Hvordan ville I have gjort? Skal man efterlade det som det er, det synes jo trods alt at have fungeret relativt godt i et par årtier?
Fejl af mig, det viste sig at være tværgående regler, som panelet er sømmet mod. Dvs der findes ingen sømmelægte. Dette er et rækkehus, så der er mange huse opført på denne måde.P Pumabjörnen sagde:
Vindpappen ligner intet, jeg har set på markedet i dag, den har et plastlag på ydersiden med en struktur, se billede, som ser ud til at gøre, at den ligger mindre tæt på panelet, end f.eks. vindduk ville gøre uden sømmelægte.
Læner mod at beholde det, som det er, da sømmelægte ville bygge ud panelet fra vinduet, og pappen ser ud til at være i ok stand.
Da tolker jeg det som at der altså ikke er nogen ventilation bag ved dugen, dvs. at dugen ligger direkte an mod stommen, som den bør. Hvis det havde været som du initialt beskrev, og ventilationen skete bag ved dugen, kunne dette have givet anledning til en mærkelig fugtvandring, men når du nu beskriver, at dugen er det rigtige sted, er det ikke et problem.B bygges sagde:Fejl af mig, det viste sig at være tværgående reglar panelet er sømmet mod. Dvs der er ingen sømlekter. Dette er et kædehus, så der er mange huse opført på denne måde.
Vindpappen ligner ikke noget, jeg har set på markedet i dag, den har et plastlag på ydersiden med en struktur, se billede, som ser ud til at gøre, at den ligger mindre an mod panelet end hvad f.eks. vinddug ville gøre uden sømlekter.
Det hælder mod at beholde det som det er, da sømlekter ville bygge panelet ud fra vinduerne, og pappen ser ud til at være i ok stand.
Dugen minder imo udseendemæssigt lidt om den armerede variant af dampspærre el. diffusionsspærre, som monteres i forbindelse med sprøjtning af løsuld.
I dette tilfælde ville jeg gøre som du nævner og lade det være, medmindre der er nogen tegn på skader forårsaget af fugt på det gamle panel.
Ja præcis, den ligger an mod stommen, men udenfor er der ingen lægte, så panelet ligger direkte an mod denne vindtæt papir. Ja, det bliver at lade det være som det er bygget.P Pumabjörnen sagde:Så tolker jeg det som, at der altså ikke er nogen ventilation bag dugen, dvs. at dugen ligger direkte an mod stommen, som den bør. Hvis det havde været som du oprindeligt beskrev, og ventilationen havde fundet sted bag dugen, kunne det have givet anledning til en mærkelig fugtvandring. Men når du nu beskriver, at dugen er på det rette sted, er det ikke et problem.
Dugen minder mig ifølge udseendet lidt om den armerede variant af dampspærre el. diffusionsspærre, som monteres i forbindelse med sprøjtning af løsuld.
I dette tilfælde ville jeg have gjort som du nævner og ladet det være, medmindre der er tegn på skader forårsaget af fugt på den gamle panel.
Klik her for at svare