Mit første indlæg på byggahus! Jeg er i gang med at renovere vores hus og har gjort badeværelset færdigt, så nu er det vaskerummets tur. Jeg har udbygget det og nåede kun at sætte vindfolie på ydersiden, inden det blev så koldt, at der dannedes kondens på indersiden, hvor varm luft mødte kold luft. Nu har jeg sat en affugter ind, men overvejer at erstatte vindfolien med asfaboard (der er asfaboard på resten af huset) fordi det har en isolerende effekt. Hvad tænker I om det? Hvad taler for vindfolien?

/Björn
 
Vindfolie? Er det vindtæt pap eller damptæt folie/plast du mener? Uden at vide det kan jeg ikke give et fornuftigt svar.
 
Vindfolie erstatter asfaboard. Jeg ser ingen grund til at erstatte vindfolien når du nu har sat den op. Du skal vel have almindelig isolering også? En 150-250 mm glasuld eller sådan? I den sammenhæng spiller 12 mm asfaboard ingen rolle fra et isoleringssynspunkt.
 
hvad er en vindfolie? har aldrig hørt termen.
 
Vindfolie eller vindskyddsfolie erstatter vindpappen. Se f.eks. beskrivelse på Byggmax hjemmeside.
 
Senest redigeret:
Det er en goretex til byggebrug cirka. Dvs et væv/dug/folie, der slipper fugt udad og er vindtæt indad. Fordelene er, at den er betydeligt lettere at håndtere, og det bliver tættere pga. færre samlinger. Ulempen er, at den ikke stabiliserer på samme måde som asfa
 
Hej! Hvem bruger asfaboard i dag?
 
Tak for alle svar.
Grunden til, at jeg overvejer at sætte asfaboard op, er, at det er på resten af huset, og for at undgå at skulle lægge afstandsstykker på lægterne, så panelet flugter med den eksisterende panel.

Grunden til, at jeg satte vindfolie fra begyndelsen, var, at jeg hurtigt ville lukke og ikke havde asfaboard hjemme.

Nu har jeg truffet en beslutning, og det bliver asfaboard mest fordi, jeg vil have det samme over hele huset. Det bliver lidt mere arbejde, men det er ikke en stor flade, det drejer sig om.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.