26,470 læst ·
27 svar
26k læst
27 svar
Asfaboard, udendørs gips eller vindfolie?
Hvad skal jeg bruge under min stående lockpanel synes I? Fordele og ulemper med de forskellige produkter? Asfaboard, udegips eller vindfolie?
Vindfolien er jo en stor arbejdsbesparelse. Er der nogen grund til ikke at vælge vindfolie?
Vindfolien er jo en stor arbejdsbesparelse. Er der nogen grund til ikke at vælge vindfolie?
Personligt valgte jeg udendørs gips for at forbedre stabiliteten og fik så en bedre brandsikring med i købet MEN det er besværligt/dyrt at sætte op.....
http://familjenlindstrom.se/images/byggahus/stomme/utegips.jpg
http://familjenlindstrom.se/images/byggahus/panel/panel_1.jpg
De andre alternativer er naturligvis billigere/hurtigere at sætte op, så de bruges mere hyppigt.
http://familjenlindstrom.se/images/byggahus/stomme/utegips.jpg
http://familjenlindstrom.se/images/byggahus/panel/panel_1.jpg
De andre alternativer er naturligvis billigere/hurtigere at sætte op, så de bruges mere hyppigt.
Udegipsen ser ikke ud til at klare større mængder regn eller at stå åbent i længere tid. Jeg måtte af tidsmangel en sensommer vente med at sætte den panel op, der skulle udenpå gipsen, og valgte derfor at beskytte gipsen med plast i 7-8 måneder. I den tid, hvor gipsen var ubeskyttet (nogle uger om sommeren), blev der lidt grimme fugtmærker/gennemslag på papiret. Det føltes ikke rigtig sikkert, syntes jeg, men min bekymring var måske ubegrundet?
Bare sørg for at vende den rigtige side udad, hvis gipsen har forskellige sider.
Bare sørg for at vende den rigtige side udad, hvis gipsen har forskellige sider.
Vil gerne tilføje, at jeg ligesom ByggaNytt valgte gips for øget stabilitet. Det er selvfølgelig lidt besværligt med tung gips, der måske skal fastgøres lidt højere oppe, men man kan let skrue nogle hjælpemidler sammen i form af støtter og holdere, der tilpasses dit behov.
Udegips bør ikke sidde ubeskyttet mere end nogle måneder, før panelet kommer på, MEN den "klarer" flere år - da skal den dog udskiftes 
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/41752-utegips.html
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/41752-utegips.html
Har sat vindfolie, men ser nu, at der dannes kondens på indersiden, når jeg har varmen på. 20 grader varmt inde og 10 minusgrader ude. Antager, at det tørrer med tiden, da folien ikke er diffusionstæt, men det ser lidt skræmmende ud med is på indersiden af folien. Hvordan ville det have været med utegips/asfaboard?
Selvfølgelig får du kondens (og is ved tilstrækkelig lav udendørstemp) på indersiden af en så dårligt isoleret "væg" ved 20 grader indendørstemp og koldt udenfor.
Når væggen først er isoleret, vil temp'en på indersiden være marginalt lavere end rumtemp, og så vil der ikke dannes kondens der. Men derfor skal man have plast på indersiden, ellers vil den kondens og is, du har set, dannes et sted inde i væggen (hvor temp = luftens dugpunkt).
Men mest nysgerrig er jeg over, hvordan du har formået at få 20 grader temp med kun vindfolie
hvor mange megawatt varme har du egentlig brugt? 
edit: Du ville have haft præcis det samme fænomen, hvis du havde haft udengips eller asfaboard, så der er der ingen forskel.
Når væggen først er isoleret, vil temp'en på indersiden være marginalt lavere end rumtemp, og så vil der ikke dannes kondens der. Men derfor skal man have plast på indersiden, ellers vil den kondens og is, du har set, dannes et sted inde i væggen (hvor temp = luftens dugpunkt).
Men mest nysgerrig er jeg over, hvordan du har formået at få 20 grader temp med kun vindfolie
edit: Du ville have haft præcis det samme fænomen, hvis du havde haft udengips eller asfaboard, så der er der ingen forskel.
Senest redigeret:
Aha, du har frost mellem vindbeskyttelsesfolien og isoleringen ...?
Ja det er jo ikke helt heldigt. Så har du sandsynligvis forhøjet fugtindhold gennem hele isoleringen også, på grund af dugpunktet. Det behøver ikke være nogen fare på taget, men det er vigtigt, at det tørrer ordentligt, før du bygger væggen igen sammen. Og det kan desværre tage ret lang tid, da mineruld tørrer ret langsomt.
Du bør nok sørge for at få lidt råd fra nogen, der kan det her (lidt bedre end jeg i hvert fald).
Eller så får vi forhåbentlig lidt flere meninger her fra andre forumdeltagere.
Ja det er jo ikke helt heldigt. Så har du sandsynligvis forhøjet fugtindhold gennem hele isoleringen også, på grund af dugpunktet. Det behøver ikke være nogen fare på taget, men det er vigtigt, at det tørrer ordentligt, før du bygger væggen igen sammen. Og det kan desværre tage ret lang tid, da mineruld tørrer ret langsomt.
Du bør nok sørge for at få lidt råd fra nogen, der kan det her (lidt bedre end jeg i hvert fald).
Eller så får vi forhåbentlig lidt flere meninger her fra andre forumdeltagere.
Nja!
Når jeg stikker hånden ind i isoleringen, føles den ikke fugtig, det virker som om fugten samles på indersiden af byggfolien. Ved ikke om det er fugt fra byggeriet, der drives ud mod byggfolien, eller om der dannes fugt, når kold og varm luft mødes mod byggfolien.
Hvad tror I?
Når jeg stikker hånden ind i isoleringen, føles den ikke fugtig, det virker som om fugten samles på indersiden af byggfolien. Ved ikke om det er fugt fra byggeriet, der drives ud mod byggfolien, eller om der dannes fugt, når kold og varm luft mødes mod byggfolien.
Hvad tror I?
Det der sker er, at du har en vis rH ved dine 20°, sig 75%.plåttak sagde:
På grund af diffusion bliver det på sigt samme fuktmængde også gennem hele isoleringen, men når temperaturen falder efterhånden som vi nærmer os ydersiden (og på ydersiden har vi altså samme temp som udendørs), når rH 100% (dugpunktet) et sted i væggen. Der begynder vanddampen i luften at kondensere til vand, altså kondens.
Og tættest på ydersiden fryser det ganske enkelt, når det er frostgrader udendørs.
Se tabellerne i slutningen af denne side, ser du hvor mange grader man skal sænke temp for at få en bestemt øgning af rH.
http://www.lfs-web.se/fukt.htm
Hej
Jeg har samme problem som "plåttak". Jeg har isoleret og også tændt for gulvvarmen og har derfor fået indetemperaturen op til normal stuetemperatur i min tilbygning. Når jeg stikker hånden gennem isoleringen, kan jeg mærke, at der er frost på indersiden af vindfolien. Har nogen nogle tips til, hvordan man kan fjerne denne fugt uden at vente til foråret?
Jeg har samme problem som "plåttak". Jeg har isoleret og også tændt for gulvvarmen og har derfor fået indetemperaturen op til normal stuetemperatur i min tilbygning. Når jeg stikker hånden gennem isoleringen, kan jeg mærke, at der er frost på indersiden af vindfolien. Har nogen nogle tips til, hvordan man kan fjerne denne fugt uden at vente til foråret?
Hej!
Du kan nok være rolig, det har for mig, med tiden, blevet betydeligt mindre fugt/frost mod vindfolien. Ved ikke om det har med at vi nu har fået ud mere af "byggfukten". Træet "føles" meget tørrere nu.
Plåttak
Du kan nok være rolig, det har for mig, med tiden, blevet betydeligt mindre fugt/frost mod vindfolien. Ved ikke om det har med at vi nu har fået ud mere af "byggfukten". Træet "føles" meget tørrere nu.
Plåttak