Ved ikke hvor dette passer helt præcist. Har bygget et stativ til 8 (ca. 15 kvm) solpaneler, som står på en gammel traktorkærre. Panelerne har 45 graders hældning og står lige ved en skråning med omtrent samme hældning, vejrbeskyttet fra alle sider undtagen syd/sydvest.
Diagram over solpanelstativ monteret på traktorkærre med 45 graders hældning, ved en hældning. Høj skov markeret, vind kommer fra SV.
Hvis man skal overdrive et worst-case-scenario med hensyn til vindfang og kraft på dette, kom jeg frem til følgende efter lidt googling:

F = 0,5 ρ v ^2 c A
hvor ρ er luftens tæthed (1.3)
A er areal (15)
v er vindhastighed
c er luftmodstandskoefficienten <1

c er jo tricky, men lad os sige 1 for at være helt sikre.

=>
f.eks. 20m/s
3900N

30m/s
8775N

er disse rimelige tal for resonementet? Jeg forstår jo, at det "afhænger af" mange ting, men dette er jo et worst-case-scenario, og hvis man tager flere faktorer i betragtning, mindsker man margenerne og øger risikoen for, at det blæser i stykker. Men er der noget åbenlyst at tage med, som reducerer kraften uden at gå på kompromis med usikkerheden? c=1 antager jeg indebærer et fladt tæt areal helt vinkelret mod vindhastigheden, hvilket selvfølgelig ikke er tilfældet her.

I øjeblikket står stativet på en stor gammel tømmervogn, som vejer meget... så hele sættet vejer nok 7-800 kg. Tænkte at forankre det på en eller anden måde, men vil jo ikke overdrive alt for meget. Nogle tips?

S
Vindlasten ved dimensionering beregnes i henhold til SS-EN 1991-1-4 Almindelige laster – Vindlast. Da afhænger vindlasten af diverse formfaktorer samt vindens hastighedstryk, som igen blandt andet afhænger af vindens hastighed, terræn og konstruktionens højde.

• Synes
JuliaKH
  • Laddar…
Selvfølgelig afhænger det af meget, men spørgsmålet er jo, hvordan man overdimensionerer tilpas. Jeg behøver jo ikke at optimere konstruktionen til masseproduktion præcist.

Hvis jeg beregner mit worst case, bliver det jo latterligt overdrevet, men det er jo sådan, jeg kommer til at konstruere, fordi jeg ikke ved, hvordan jeg tør spare ind.

S
Jeg forstår, hvad du mener, men det bliver svært ikke at overgøre det, når man netop overdimensionerer, hvilket det bliver, når du regner som du har gjort.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.