Y
Skitserer en bænk. I tegningen er der 80cm mellem gavlene.

Hvis jeg har en 15mm, eller en 20mm tyk egetræsskive, ville den så få en bananform, hvis man sætter sig på den?

Afhænger også af dybden af pladen.

Ekskiva; limfog eller massiv?

Y
30cm dyb.

ved ikke forskel men håber på at finde noget som ikke ser ud som stave/parket... dvs faneret skive måske ville være bedre.

Senest redigeret:
Man kan jo være vittig og sige det afhænger af kropsvægten;). Et mindre barn vil det nok virke for, men med mine 90 + tror jeg nok, at det giver efter. Men holde vil det sikkert. Kan du ikke sætte et stykke af pladen på højkant midt under? 50mm eller sådan.

(Nu er jeg mere tømrer end møbelsnedker. Så jeg tager gerne i lidt ekstra.)

Krilleman
Jeg har bygget lidt div, ting med IKEAs tykkeste bordplade i eg, (3,8cm stavlimet)

Men den sidste plade jeg købte, er til min store forundring (eller ikke) stavlimet på begge leder. Kun enderne som var "hele"

Diagram af stavlimmet mønster på en IKEA-bræt. Øverste række viser lodret stavlimning, mens nederste række viser dobbelt stavlimning.

Trods alt er det vel ulempen ved at købe billigt...

Blev vist lidt OT her, men på spørgsmålet om svajet ville jeg tro, at 15mm er for spinkelt...

Senest redigeret:
Du kan jo prøve at beregne det ved hjælp af denne:
http://www.woodbin.com/calcs/sagulator.htm

Hvis jeg nu hurtigt har fået styr på mål og enheder, så vil en 2 cm tyk plade svigte ca. 4 mm, hvis man placerer 100 kg midt på.

Hvis den er fastskruet i enderne påvirker også, en løs skive bukker lettere

Plutus sagde:
Hvis den er fastskruet i enderne påvirker det også, en løs plade bukker lettere
Det afhænger af, hvad den er fastskruet i.
Hvis den er fastskruet i to endevægge, som ikke kan bevæge sig (f.eks. betonvægge), vil det kræve MEGET mere for at den skal deformeres. Hvis den derimod er fastskruet i et skrøbeligt understel af træ, som er almindeligt ved en siddebænk, så er forskellen meget mindre end en løs plade.

/ Fredrik

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.