1,136 læst ·
2 svar
1k læst
2 svar
Vil hytten falde sammen, hvis jeg river bræddevæggene ned?
I en gammel tråd spurgte jeg om årsagen til tjærelugt i min gæstehytte.
Jeg har nu afsat lidt tid til at gå videre med problemet - udskiftning af brædder på indvendige vægge.
Spørgsmålet er bare, om jeg tør rive alle brædderne ud på én gang.
Gæstehuset er bygget med stående regler (ca. 45x70) c-c ca. 600 med fjeldpanel på ydersiden og reelle spånede brædder (liggende) på indersiden. Ca. 35 mm tykke.
Taget er et sadeltag med betontegl på.
Jeg kunne godt bruge lidt råd her. Tør jeg rive de spånede brædder ned fra væggene?
Jeg tænker, at de er såpass solide af en grund? Betontaget er jo ret tungt, det ville være synd, hvis jeg har lagt om det uden grund, hvis huset havde tænkt at kollapse.
Nogen med lignende erfaring må gerne svare - så jeg ved, hvordan jeg skal gå videre i juleferien.
Jeg har nu afsat lidt tid til at gå videre med problemet - udskiftning af brædder på indvendige vægge.
Spørgsmålet er bare, om jeg tør rive alle brædderne ud på én gang.
Gæstehuset er bygget med stående regler (ca. 45x70) c-c ca. 600 med fjeldpanel på ydersiden og reelle spånede brædder (liggende) på indersiden. Ca. 35 mm tykke.
Taget er et sadeltag med betontegl på.
Jeg kunne godt bruge lidt råd her. Tør jeg rive de spånede brædder ned fra væggene?
Jeg tænker, at de er såpass solide af en grund? Betontaget er jo ret tungt, det ville være synd, hvis jeg har lagt om det uden grund, hvis huset havde tænkt at kollapse.
Nogen med lignende erfaring må gerne svare - så jeg ved, hvordan jeg skal gå videre i juleferien.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 indlæg
Jeg ville ikke tøve med at rive. Er det gulvbrædder? Det er sandsynligvis sådan, at den, der har bygget hytten, tilfældigvis har haft et overlop 35mm gulv liggende et eller andet sted, som han har fundet en anden anvendelse for. Men du kan jo prøve med at rive en væg ad gangen, læg nogle midlertidige skråstivere, hvis det er nødvendigt.
Det er samme type brædder, som mit gamle 30'er hus er bygget af, så jeg tror ikke, det er gulv. Det er nok helt enkelt rigtig solide sager bare.
Men tippet om midlertidige skråstivere var jo rigtig godt, det skal jeg absolut bruge!
Men tippet om midlertidige skråstivere var jo rigtig godt, det skal jeg absolut bruge!
Klik her for at svare