Jeg vil gerne fjerne væggen mellem stuen og køkkenet. Se nedenfor blåmarkeret væg.
Spontant er svaret ja på, at den er bærende, men når man ser på, hvordan huset er bygget, bliver jeg usikker.
Man kan tydeligt se, at man har bygget huset som et åbent skib, da det er loftsbrædder, der er sømmet fast, inden man byggede indervæggene.
Hvilket betyder, at man ikke har haft støtte til spær (hvor væggen står i dag), mens man sømmede loftet fast.
Jeg føler mig uanset usikker og vil nok forsikre mig om, at spærene får en god støtte, så huset ikke falder sammen på midten.
Antag, at jeg fjerner væggen, kan man fastgøre en limtræsbjælke ovenpå spærene for at give støtte?
Den afbildede tagkonstruktion er generelt fribærende og korrekt dimensioneret behøves ingen underliggende vægge. Typen er anvendelig til spændvidder op til ca. 12 m før trædimensionerne bliver alt for grove, så 7 m er ikke noget særligt.
Min spontane opfattelse er, at der slet ikke behøves indvendige vægge.
Jeg havde en lignende situation. For at undgå at tage chancer eller involvere en konstruktør, byggede jeg blot søjler i hver ende af åbningen for at føre lasten ned i den underliggende hovedvæg i kælderen og derefter lagde jeg en stor limtræsbjælke oven på spærens underramme, som jeg derefter hængte hver spær i. Huset er ikke væltet nu 15 år senere.