Skal bygge brændeskur lager, og tænkte på at fælde gran og bede et lokalt savværk om at lave reglar osv. af granen jeg fælder. Planen er at fælde og save granen i april og så begynde at bygge i maj. Har tænkt mig at tørre træet udenfor under et skur. Spørgsmålet er om det er nok.
Jeg kan jo også lade det stå "stomrest" over sommeren for at tørre mere?

Det tror jeg desværre er alt for kort tid, hvis det skal stabbes og lufttørres traditionelt. Visse savværker har tørringsanlæg, og da kan det gå. De stabber, jeg har været med om, har ligget mindst et år.

mattiasp mattiasp sagde:
Det tror jeg desværre er alt for kort tid, hvis det skal stabes og lufttørres traditionelt. Visse savværker har tørreanlæg, og så kan det gå. De stabler, jeg har været med til, har ligget mindst et år.
Ok, men hvis jeg gør som jeg skrev, bare rejser stommen med plagetag nu til sommer, så får det tørre på stedet?

Jeg ville bygge med tørt konstruktionsvirke, men hvis det er paneltræ du skal save selv, ville jeg muligvis vove mig ud i at sømme op råt træ og lade det tørre på stedet. Vent med panellukning og overfladebehandling og vær forsigtig med direkte sol. Brædder i direkte sol vil blive ostekanter, der trækker søm ud og/eller revner på ydersiden. Et vinglet projekt ville jeg nok hævde.

Træet skal helst tørre relativt langsomt og under pres i stabler. De øverste lag plejer at blive skæve, hvis man ikke har vægt højst oppe. En fornuftig stabel ser sådan ud: jord-plastdug-strøer (afvej)- træ-strølægte-træ-osv-strøer eller planker på tværs-plade/masonit-sten eller cementposer eller noget andet tungt. Placer stabelen i skygge, men gerne hvor der ikke er læ.

Hvis man saver træet tidligt på foråret, er det tørt, så det fungerer at snedkerere med 1-2 måneder senere, har gjort det flere gange uden problemer, har dog ikke målt fugtindholdet i træet, men det føles tørt. Plejer at stabbe lægge udendørs på fyrskæringer strøet mellem hvert lag træ og så plade ovenpå luftigt, så det kan blæse igennem.

En brændeskur er jo meget åben og luftig, så træet tørrer der, hvor det står.
Kan nævne, at vi savede paneltræ om aftenen og malede den ene side morgenen efter og sømmede op, har ikke set, at det blev noget problem.

Til et husbyggeri er det måske ikke så godt.

Protte

Hej igen.
Ja nu er det bare reglar af gran, som jeg skal fælde/save selv, ikke panelbrædder (dem køber jeg).
Fælde og save træet nu i april og begynde at snedkerere op rammen i juni / juli var tanken. Så ligger træet til tørre under pladetag i april-maj - juni.

Det tørrer hurtigt om foråret, så det når at tørre uden problemer.

• Synes
Draven
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.