Hej!

Vi har hyret håndværkere til at lave vores badeværelse. Vi har væghængt toilet og håndvask, og håndværkerne har lavet en udbygning fra væggen, som disse hænger i (premont). Nu er det sådan, at denne udbygning er skæv, der er en forskel på 1,2 cm, hvis man måler dybden på udbygningen længst til venstre og længst til højre. Der er flisebelagt med mosaik på væggen. Dette medfører, at håndvask og toilet også bliver lidt skæve. Vi er ikke tilfredse med dette. Nu hævder håndværkeren, at dette ligger inden for de tolerancer, der findes, og at vi ikke har noget andet valg end at godkende arbejdet og betale.

Kan dette være rigtigt? Er der nogen, der er håndværker/snedker, som ved, hvad der gælder? Der findes tilsyneladende noget, der hedder Hus AMA, men jeg kan ikke finde noget på internettet om dette. Hvilke tolerancer gælder egentlig? Håndværkeren hævder, at der er tolerancer både for fliserne og for byggeriet.

/Anna
 
Har gravet lidt videre i dette i løbet af dagen, og det ser ud til, at der er en lov (som beskytter forbrugeren), der gælder fra og med i år, som siger, at så længe der ikke er skrevet noget tilbud, så har kunden ret. Er kunden ikke tilfreds, så er det det, der gælder, og kunden har da ret til at tilbageholde sin betaling. Ved I noget om dette? Passer det?
 
Ja altså, hvis håndværkeren har ret i, at afvigelsen ligger inden for tolerancen (hvilket jeg ikke ved noget om), så har han jo udført arbejdet fagmæssigt, og så længe I ikke har aftalt noget specielt om tolerancen, så har han ikke leveret i strid med jeres aftaler.

Men spørgsmålet er jo som sagt, om denne afvigelse virkelig ligger inden for en acceptabel tolerance, det lyder unægtelig meget.
 
nybyggare_anna sagde:
Håndværkeren mener, at der er tolerancer både for fliserne og for byggeriet.
Bed ham så om at vise, hvor det står henne. ;)
 
Hej.

Er det ikke derfor, man "ansætter" et firma for 350-400 kr/tim, for at der ikke skal være sådanne fejlmarginer. De var jo heller ikke rimelige. Jeg er sikker på, at du ville have gjort det mere omhyggeligt selv.

Lad mig give dig et godt eksempel. Mine svigerforældre valgte at renovere deres badeværelse, og et firma skulle klare hele molevitten. Summa ca. 70.000 kr for 6m2.

Så viser det sig, at de har flisebelagt bruseren uden fald, og vandet blev stående på gulvet. Jeg sagde til dem, at de skulle stå fast, og firmaet trak 8.000 kr fra for dette, så jeg hævder, at et firma skal levere bedre end det der.

Stå fast, du vil vinde sagen, det er jeg sikker på. >:(
 
Tak for jeres svar! Jeg vil bede håndværkeren om at vise, hvor det står, hvilke tolerancer der gælder, og forsøge at stå fast og kæmpe videre. TAK!
 
Jeg er håndværker. Nu forstår jeg ikke helt præcist, hvordan det er bygget hos dig, men generelt mener jeg sådan her. Er det en "fejl," som ikke kan ses med det blotte øje eller er mærkbart på anden måde end ved at måle det, så er det acceptabelt, ellers synes jeg godt man kan kræve, at det er korrekt udført. Fejlmarginer som "ikke ses" skal desuden have en god forklaring. Noget som har gjort, at det ikke kunne bygges på anden måde etc. Hvad loven siger har jeg ingen anelse om, men stå fast. Byggefirmaerne er blodigler og skal lave godt arbejde!
 
Kedeligt når det ikke bliver godt!

Hus AMA 98
Almindelig materiale- og arbejdsbeskrivelse for husbygningsarbejde

Ved ikke om følgende AMA koder kan anvendes da de er til vægge eller rumdannende bygningsdele som det hedder.

43            INDRE RUMDANNENDE BYGNINGSDELE

På Side 65
43.B/42    Supplerende vægkonstruktioner - plader og trækonstruktion eller træbaserede konstruktioner
står der om tolerancer og de er klassificeret som Bukning, Hældning, (Placeringsposition fra nærmeste sekundærlinje) eller (Afstand mellem nærliggende vægge)

I dit tilfælde gælder sandsynligvis (Afstand mellem nærliggende vægge) og da er tolerancen ±25 mm uanset målelængden.

AMA er lidt vag hvad angår tolerancer for dimensioner på skakte og nicher, men der findes beskrivelser for udsparinger osv.

Hvis skroget i indklædningen er af stål, findes Stålbyggnadsinstitutets publikation nr. 112 Tolerancer for stålkonstruktioner. Men den har jeg ikke adgang til, og den gælder måske kun konstruktionen i sig selv og ikke hvordan den er monteret, men det er jeg usikker på.

Jeg antager at indklædningen er til rørlægning og indbygget cisterne til toilettet. Hvis du har både håndvask og toilet i indklædningen, burde den være ca. 1,5 - 2 m bred, hvilket giver 6-10 mm/m, hvilket ikke burde få dig til at se, at toilet og håndvask står skævt, men det forstærkes vel af glasmosaikken, der fejler med 1/2 rute ovenpå indklædningen.

Hvis entreprenøren har monteret præfabrikerede beslag og indklædninger, burde de have haft bedre held i betragtning af, at beslagene er en stålkonstruktion, der står på gulvet og mod eksisterende vægregler.

Men det er tvivlsomt, om det kan anses for rimeligt, at entreprenøren skal lave arbejdet om.

Hvor meget skal der gøres for at afhjælpe problemet, hvor findes vådrumssikringen i eller bag indklædningen?

Hvad du kan gøre, er at hævde, at AMA ikke er anvendelig i dette tilfælde og sige, at det ikke er fagmæssigt udført og henvende dig til forbrugerstyrelsen.

Held og lykke

/Patrik
 
Bob_the_builder
Det her har været diskuteret før på forummet, der er sikkert en del at finde, hvis man søger på f.eks. "AMA".

AMA er ingen lov og ikke engang en standard. Det er en samling af forskellige løsninger, som man kan henvise til, når man skriver en aftale. At håndværkeren siger "det står i ama" er altså ikke acceptabelt, hvis noget andet er blevet aftalt. Problemet med os privatkunder er nok, at vi ikke styrer vores håndværkere tilstrækkeligt stramt. Vi har altså ikke reguleret, hvordan arbejdet skal udføres. Løsningen, som jeg ser det, er at tage en uafhængig inspektør ind, som kan afgøre, om arbejdet er "fagligt korrekt udført" eller ej. Det begreb er jo mere fleksibelt end definitionerne i f.eks. AMA, men det kan alligevel give en vis støtte...
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.