Skal montere en gipsvæg på stålregler i kælderen. Har haft plastikfolie tapet mod gulvet i 2 måneder nu uden spor af kondens, så jeg antager, at der ikke er særlig meget fugt. Der er platonmåtte udvendigt.
Men vil under alle omstændigheder have ventilation bag væggen. Hvordan gør man dette med stålregler? Monterer gips, borer hul igennem hele pakken og monterer ventileret loft-/gulvsokkel?
Der er også en ventil i ydervæggen, som jeg tænker at bygge gipsvæg ved. Tænkte at lave en gennemføring ind til gipsvæggen, men vælge en dimension på røret, som ikke fylder hullet i soklen helt. Så bliver der også luftindtag til mellemrummet mellem ydervæg og gipsvæg.
På gulvet bliver det så blå platon + ikke alt for dyr parket.
Men vil under alle omstændigheder have ventilation bag væggen. Hvordan gør man dette med stålregler? Monterer gips, borer hul igennem hele pakken og monterer ventileret loft-/gulvsokkel?
Der er også en ventil i ydervæggen, som jeg tænker at bygge gipsvæg ved. Tænkte at lave en gennemføring ind til gipsvæggen, men vælge en dimension på røret, som ikke fylder hullet i soklen helt. Så bliver der også luftindtag til mellemrummet mellem ydervæg og gipsvæg.
På gulvet bliver det så blå platon + ikke alt for dyr parket.
...og ifølge platons monteringsanvisning er det vigtigt at tætne i vinklerne mellem gulv/vægge. Det betyder altså, at jeg ikke kan ventilere rummet bag gipsen via gulvsokkel. Eftersom det kun er en væg, kan man måske lade en centimeter mellem ydervæg og stålregler og ordne ventilationen i siderne på væggen med en smyglist. Forbindelsen til de øvrige, eksisterende vægge bliver nok alligevel ikke 100% tæt, eftersom de er meget groft pudset. Kommer måske ikke til at få nogen pris for den flotteste løsning, men omvendt er det en kælder.
Medlem
· Stockholms län
· 1 indlæg
Er du kommet nogen vegne med dette? Er i samme situation men forstår ikke rigtig, hvordan jeg skal få luft ind gennem den ventilerende sokkel gennem osb/gips/isolering for at luften skal nå luftspalten mellem kældervæggen og isoleringen.
Nysgerrig på, hvordan du gik videre.
Nysgerrig på, hvordan du gik videre.
Nu beholdt jeg de eksisterende vægge på 3 sider og gipsede kun en væg, som var forbandet grim. Da gipsen/stålreglerne så tilslutter mod en ret ujævn væg, blev der automatisk en luftspalte i siderne af væggen, fra gulv til loft. Havde først tænkt at gøre det pænt med en liste i hver side, men efter tapetsering tænker man (jeg) ikke på det. Det eneste problem er, at der blev lidt for meget luftspalte, så det til tider bliver lidt koldt på gulvet. En del af det problem skyldes, at opvarmningen håndteres af et gammelt element, som er monteret et stykke oppe på væggen, på en indervæg. Bryder altså ikke kulderastet overhovedet. Overvejer en form for elementblæser, der trykker varmen ned og skaber cirkulation. Har brugt rummet i et halvt år nu og er ovenud tilfreds, ingen kælderlugt nogensteds. Osb i kælder lyder lidt risikabelt synes jeg. Jeg vedlægger et lille billede, så du kan se, hvordan det blev.
Klik her for at svare