12,797 læst ·
12 svar
13k læst
12 svar
Vent et år før limning trykimprægneret?!
Skal lime og skrue 2"4 ntr-ab til altanstolper. Tænkte bruge PU-lim Cascol Polyurethane, men i Casco's limbroschyr (længst nede s. 4) står "Inden limning af trykimprægneret træ skal træet lagres i et år, så kemikalierne, der anvendes ved imprægneringen, er tørret ud". Og det gælder ikke kun PU-lim men alle deres produkter. http://media.schoenox.net/casco/brochures/120111-trlimsbroschyr-klar.pdf :x
Mener de bogstaveligt at kemikalierne svækker limeffekten, eller mener de at træets krympning påvirker holdbarheden?
Findes der andre lim, der fungerer bedre på frisk imprægneret træ?
Mener de bogstaveligt at kemikalierne svækker limeffekten, eller mener de at træets krympning påvirker holdbarheden?
Findes der andre lim, der fungerer bedre på frisk imprægneret træ?
Jeg limede ny trykimprægneret for nogle uger siden. Godt jeg ikke læste på forhånd... Jeg tænkte, det er vel bare godt, hvis det er lidt råt med PU-lim. Jeg må se, om det holder. Var ikke noget vigtigt heldigvis.
På hvilken måde mener du, at det gør en forskel, når man skruer, hvis nu limfugen svækkes ved limning af nyimpregneret, så bliver resultatet vel dårligere uanset skruer?Helioz sagde:
Jovisst, men fugtig overflade er én ting, og træ, der er så gennemfugtet, at det krymper, en anden, hvis det nu er det, der er baggrunden for, at Casco skriver, som de skriver. Eller om det er imprægneringsvæsken, der rent kemisk svækker limet.Helioz sagde:
Og det var da nyimpregneret træ?Nimajneb sagde:
Antager, at du ikke kun har limet, men også skruet, hvordan ved du, at det ikke mest bare er skruerne, der holder dine stolper sammen? Eller at limfugen er ret svag.
Jeg har svært ved at gå imod en producents anbefalinger, medmindre jeg har virkelig godt belæg for det.
Skruerne står for en så stor del af samlingen, at eventuel svækkelse af limen ikke påvirker nævneværdigt. De PU- og hvidlim til udendørs brug, som findes for almindelige forbrugere, er ikke konstruktionsklassificerede og ikke noget, man kan stole på vil holde 20-25 år udendørs; der må man bruge epoxy- eller resorcinollim. Derfor fungerer de mere som supplement til en mekanisk samling.
Dine 2"4 reglar er desuden sandsynligvis kuperede og så dårligt høvlede, at limen alligevel ikke får ordentligt fat, medmindre du håndhøvler eller kører dem gennem en planhøvl inden limning. Der findes også en misforståelse om, at PU-lim skulle kunne bruges som et fugefugende lim på grund af skumningen, men det passer ikke.
Dine 2"4 reglar er desuden sandsynligvis kuperede og så dårligt høvlede, at limen alligevel ikke får ordentligt fat, medmindre du håndhøvler eller kører dem gennem en planhøvl inden limning. Der findes også en misforståelse om, at PU-lim skulle kunne bruges som et fugefugende lim på grund af skumningen, men det passer ikke.
Jeg har alle varianter, kun skruet, kun limet og limet og skruet.Tomtebo sagde:
Dem der kun er skruet, kan man se på nogle stolper en tendens til vridning, hvilket ikke findes på nogen af de limede varianter. Tilfældighed eller ej ved jeg ikke.
Alt har været direkte fra tømmerhandelen.
Skal det tolkes som, at du mener, at limet giver så lidt forstærkning, at man lige så godt kan lade være med at lime og kun skrue?Helioz sagde:Skruvene står for en så stor del af sammenføjningen, at en eventuel svækkelse af limet ikke påvirker nævneværdigt. De pu- og hvide lim til udendørs brug, der findes til almindelige forbrugere, er ikke konstruktionsklassificerede, og man kan ikke regne med, at de holder i 20-25 år udendørs; der må man bruge epoxy- eller resorcinol lim. Derfor fungerer de mere som et supplement til en mekanisk sammenføjning.
Dine 2"4 reglar er desuden sandsynligvis kuperede og så dårligt høvlede, at limen alligevel ikke får ordentligt fat, med mindre du håndhøvler eller kører dem gennem en planhøvl før limning. Der findes også en misforståelse om, at PU-lim skal kunne bruges som en fugefyldende lim pga. skumningen, men det passer ikke.
OK, så du tror altså, at limen alligevel giver en vis forstærkning. Hvad præcis brugte du for slags lim, var det for "almindelige forbrugere" eller "konstruktionsklassificeret"?Nimajneb sagde:
Almindeligt PU lim fra Biltema.Tomtebo sagde:
Man skal jo tænke på at det eneste formål med limmet er at holde stolpen sammen, der er jo ingen belastning på selve samlingen udover vridkræfter.
Dejligt trådlyft men perfekt at der er gået lang tid. Hvordan gik det med at lime nyt trykimprægneret træ?Alfredo sagde:
Det kan tilsyneladende vride sig godt og måske skille lidt, når det tørrer.
Og du tror jeg skal huske hvad jeg limede næsten ti år senere?C Chippe sagde:
Klik her for at svare