I
Forstår ikke hvad du vil have mig til at forklare. Længdemæssigt bliver det ikke mere.
Samtidig ser det ud til, at du gerne vil skrubbe træet.
Ville det blive længere bare fordi du afrunder kanterne?

Jaha, du er tilbage ved at runde kanterne...det troede jeg, vi havde forladt, da jeg forklarede, at jeg ikke kommer til at skulle slibe plankerene.

At få jævnt afrundede kanter kræver meget mere end blot at slibe overfladen, så jo, jeg mener, det er meget mere arbejde. Men som sagt, det problem er overspillet for min del.

Som lovet, lidt billeder af min "opdagelse":

Sådan ser hele terrassen ud.
Altan med tætliggende træbrædder, nogle med rensede overflader. Lys og skygger fra omgivelserne ses. Brædderne er skrubbet og ser velholdte ud.

Brættet i midten er skruet løs, og altså skuret let med rodskraber og almindelig sæbe.
En altan med en ny, lys træliste i midten omgivet af ældre, grånede planker. Brædderne ligger tæt, og skygger fra træer kan ses på overfladen.

Ikke et spor efter at brættet har hvilet mod bjælken nedenunder.
Bræt på terrasse er fjernet og renset; skruer hulles i hver ende, viser hvor tæt brædderne ligger; skygger på overfladen indikeret i billedet.

Ikke her heller.
Bræt på terrasse, delvist skrubbet, viser træets korn og forskel i farve efter behandling med sæbe. Skruemærker synlige, ligger tæt mellem andre brædder.

Som ny!
Bræt på en altan med et midterbræt, der er blevet skrubbet. Brættet ser nyt og friskt ud, mens de omkringliggende er mere vejrbidte.

Det andet bræt, jeg skruede løs, havde en mindre grøn og mere brun tone, men var i lige så god stand. Så nu venter jeg bare på, at det bliver lidt bedre temperaturer udenfor, så skal skruemaskinen få arbejde!

Det ses på billederne, hvor tæt brædderne ligger. Dette skal jeg løse ved at stikke en udslået tommestok i hver ende af hvert bræt som afstandsstykke, inden de skrues på plads igen. Det vil selvfølgelig betyde, at plankerne nærmest husmuren skal skæres til i længden, men det er ikke noget problem. Rundsav eller bordrundsav klarer dette let som ingenting. Brædderne er nok ret fugtige efter vinterens sne, så de vil nok krympe lidt. Dog har mellemrummene aldrig været tilstrækkelige på noget tidspunkt af året, så jeg tror, at tommestoktricket vil være temmelig optimalt.

• Synes
Håkanson og 1 anden
  • Laddar…
Læg for en opdatering her!

Det var meget mere arbejde end jeg troede at vende brædderne...men det var 100% det værd! Det mest anstrengende var nok, at den tidligere ejer havde brugt håndsav til at skære brædderne. Dette havde gjort, at alle endetræer var "klodsede" og med skarpe kanter. Sådan ville jeg ikke have det, så jeg tog båndsliberen frem og sleb alle ender samt affasede kanterne lidt...det var hårdt, da min båndsliber er ret tung. Jeg skruede tre rækker ad gangen, så terrassen kunne bruges i mellemtiden. På grund af mit begrænsede helbred kunne jeg ikke udføre arbejdet i ét stræk, men det spændte nok over tre uger, før alle brædder var vendt. En anden ting som var utroligt besværlig, var at den tidligere ejer havde brugt to forskellige typer skruer. Torx 25 var OK, men så var de sandsynligvis sluppet op, og så købte han skruer af ussel kvalitet med torx 20. De var håbløse at få op! Mindste snavs i "sporet" og de blev runde, hvilket krævede udboring.

Slutresultatet er i hvert fald meget tilfredsstillende!

Dog er denne metode ikke noget for perfektionister. Dels havde den tidligere ejer ikke været så omhyggelig med, hvordan han skruede skruerne i, så de sad ikke i fine rækker, og nogle var skruet skævt ned af en eller anden grund. Dette gjorde, at udgangshullerne havnede lidt her og der. Jeg ville jo have så pæne rækker af skruehoveder som muligt, hvilket betyder, at der er nogle huller i planker, der ikke kunne genbruges. Forhåbentlig svulmer de op igen/fyldes med snavs over tid.

At genbruge betyder også, at man ikke selv kan vælge, hvordan plankerne skal saves og lægges, så nogle steder er der for eksempel lidt stort afstand mellem endetræerne.

Der er også tydelige spor i brædderne efter, hvor de har ligget mod reglarne. Med tanke på hvor rene de to forsøgbrædder blev, tror jeg dog, at det er muligt at skrubbe alle mærkerne væk, men arbejdsindsatsen er for stor for mig, så jeg håber, at vejr og vind ordner det med tiden. En lidt sjov detalje i dette er, at når terrassen er tør, er mærkerne mørkere end resten af plankerne, men når terrassen er våd, er det modsat. Sandsynligvis har det noget at gøre med forskellen i, hvordan fugt trænger ind i plankerne.

Jeg har en del arbejde tilbage at gøre. Dels skal der foretages en justering langs den ene kant, da den yderste plankrække nu er lidt længere ude. Dette skyldes, at jeg var nødt til at forskyde alle plankerne for at øge sprækkerne. Jeg skal også udskifte/vende de lodrette brædder, der fungerer som facade. Nogle trapper skal også vendes/udskiftes for at få det hele ensartet. Dog skal der først bygges et læskærm i den ene ende af terrassen, og så vil facadebrædderne blive påvirket, så der er ingen idé i at fixe dem nu.

Billeder!

Solrig terrasse med lyst trægulv, omgivet af grøn vegetation. Der er hvide havemøbler og en terrassevarmer, set fra husets side.

Solig terrasse med nyligt vendte træbrædder, skygger fra træer, pottede blomster ved murstensvæggene, og en sort opbevaringsboks.
Ret fint med tanke på, at terrassen blev bygget for 10 år siden!

Træplanker på terrasse med skruer i række. Nogle skruer i "V"-form. Nogle planker viser mørke områder fra tidligere placering mod reglen.
Et eksempel på det mørke, hvor planken har ligget mod regel. Vi sæbeskurede hele terrassen, da alle brædder var vendt, og orker man at knæskure ordentligt, tror jeg, at man kan mindske forskellen yderligere.

Brædderne på en terrasse med skruer i en ujævn linje. Nogle skruer sidder skævt, og der er synlige borehuller fra tidligere montering.
Her er skruerne skruet i som et "V" fra den anden side. For mig var det vigtigere, at skruehovederne havnede nogenlunde ensartet, så jeg ignorerede de gamle skruehuller, hvor det var for skørt.

Opsummering:

Hvis du ikke er typen, der kræver, at alt skal være perfekt, så er dette en meget billig (typ gratis) og samtidig betydeligt arbejdssparende metode sammenlignet med at købe nyt. Det er også miljøvenligt at genbruge! Vi tror, at den tidligere ejer ikke har vedligeholdt terrassen overhovedet, så vores håb er, at der går mindst 10 år, før vi skal skifte brædderne, hvis vi sørger for at pleje den.

• Synes
emmjo og 7 andre
  • Laddar…
P Paxman sagde:
Tid for en opdatering her!

Det var meget mere arbejde end jeg troede at vende brædderne... men det var 100% det værd! Det sværeste var nok, at den forrige ejer havde brugt en fukssvans, da han skar brædderne. Dette havde gjort, at alle endetræer var "ru" og med ret skarpe kanter. Sådan ville jeg ikke have det, så jeg tog båndsliberen frem og sleb alle ender samt fasade kanterne lidt... det var hårdt, eftersom min båndsliber er ret tung. Jeg skruede tre rækker op ad gangen, så terrassen kunne bruges i mellemtiden. På grund af mit begrænsede helbred kunne jeg ikke lave arbejdet i ét stræk, men det spændte nok over tre uger, før alle brædder var vendt. En anden ting, der var utroligt hårdt, var at den forrige ejer havde brugt to forskellige typer skruer. Torx 25 var OK, men så var de antageligt løbet tør, og så købte han skruer af en dårlig kvalitet med torx 20. De var håbløse at få op! Den mindste smule snavs i "sporet", og man gjorde dem runde, hvilket krævede udboring.

Slutresultatet er i hvert fald meget flot!

Dog er denne metode ikke noget for perfektionister. Dels havde den forrige ejer ikke været så nøje med, hvordan han skruede skruerne ned, så de sad ikke i fine rækker, og en del var trukket skævt ned af en eller anden grund. Dette gjorde, at udgangshullerne havnede lidt her og dér. Jeg ville jo have så flotte rækker af skruehoveder som muligt, hvilket indebærer, at der er en del huller i plankerne, der ikke kunne genbruges. Forhåbentlig svulmer de igen/fyldes med skidt med tiden.

At genbruge indebærer også, at man ikke selv kan vælge, hvordan plankerne skal saves og lægges, så på nogle steder er der f.eks. lidt stort afstand mellem endetræerne.

Der er også tydelige spor i brædderne efter, hvor de har ligget mod reglerne. Med tanke på, hvor rene de to forsøgsbrædder blev, tror jeg dog, at det går at skrubbe alle mærker af, men arbejdsindsatsen er for stor for mig, så jeg håber, at vejr og vind vil ordne dette med tiden. En lille sjov detalje i dette er, at når terrassen er tør, er mærkerne mørkere end resten af plankerne, men når terrassen er våd, er det det modsatte. Det har sandsynligvis med forskellen i, hvordan fugt trænger ned i plankerne.

Jeg har en del arbejde tilbage at gøre. Dels skal der justeres langs den ene kant, fordi den yderste plankrækk nu er havnet lidt længere ud. Dette skyldes, at jeg måtte forskyde alle planker for at øge sprækkerne. Jeg skal også skifte/vende de lodrette brædder, der fungerer som facade, så at sige. Nogle trapper skal også vendes/skiftes for at alt skal blive ensartet. Dog skal et læskærm bygges i den ene ende af terrassen først, og da vil facadebrædderne blive påvirket, så det nytter ikke at fikse dem nu.

Billeder!

[billede]

[billede]
Ret flot med tanke på, at terrassen blev bygget for 10 år siden!

[billede]
Et eksempel på det mørke hvor planken har ligget mod reglen. Vi sæbeskurede hele terrassen, da alle brædder var vendt, og hvis man orker at knæskur ordentligt, tror jeg, at man kan mindske forskellen yderligere.

[billede]
Her er skruerne skruet i som et "V" fra den anden side. For mig var det vigtigere at skruehovederne landede nogenlunde ensartet, så jeg ignorerede de gamle skruehuller, hvor det var for tosset.

Sammenfatning:

Hvis du ikke er typen, der kræver, at alt skal være perfekt, så er dette en meget billig (næsten gratis) og samtidig betydeligt arbejdssparende metode sammenlignet med at købe nyt. Det er også miljøvenligt med genbrug! Vi tror, at den forrige ejer ikke har vedligeholdt terrassen overhovedet, så vores håb er, at der går mindst 10 år, inden vi skal skifte brædderne, hvis vi sørger for at vedligeholde den.
Halløj!

Læste lige igennem din tråd da vi har gået med samme tanker et godt stykke tid nu — at simpelthen vende terrassebrædderne for at friske terrassen op uden at bruge for mange penge på det hele.

Vendte nogle brædder i dag og de ser rigtig godt ud på "undersiden". Har samme problematik med misfarvning der, hvor de ligger mod tværbjælker, men det er et mindre æstetisk problem.

Der er gået ca. 3 år siden du gjorde arbejdet, hvordan har det holdt sig? Er du lige så tilfreds i dag?

Også, har du lagt mærke til noget med tanke på teorien om "glad mund" vs. "sur mund" (glad fyr/sur fyr...)?

Senest redigeret:
Hej CalleD!

Sjovt at du skrev præcis nu! Fruen og jeg har i går og i dag gjort det første lidt mere seriøse med terrassen, siden vi vendte brædderne. Det eneste vi har gjort indtil i går er at vi har skuret og højtryksvasket (T-racer-tilsats) om foråret, ellers har træet fået lov at ligge i fred. Jo, jeg har også skruet skruehoveder ned, der kom over overfladen. Sådan her så det ud inden det, vi har gjort i weekenden:

En nyslebet og behandlet træterrasse med planter og grill i en solrig have, omgivet af grønt løv og blomstrende buske.

Jeg har ikke noget negativt at sige om at vende brædderne, når de begynder at føles lidt slidte. OK, det er ikke som nye brædder... dvs. nogle revner, en masse skruehuller (som dog er meget små og næsten ikke synlige hvis man ikke leder efter dem), defekter som man forstår at den der lagde træet valgte at lægge nedad og minimale spor efter det jeg har beskrevet tidligere i tråden, altså "striberne" fra hvor træet har ligget mod reglerne. Det sidstnævnte har virkelig udjævnet sig med tiden.

Jeg havde ikke noget valg angående glad/sur smily, fordi alle brædder jo skulle vendes. Dog mener jeg at kunne huske at det var overvejende i en retning, men nogle der afveg. Visse brædder har slået sig, men jeg tror ikke det har så meget med hvordan årringene er placeret.

Fordi brædderne er i så god stand stadig valgte vi denne weekend at påføre Thompson's One Coat Water Seal. En af naboerne arbejder i en professionel farvebutik og han påførte det sidste år på sin terrasse og er meget tilfreds. At han også kunne skaffe en god pris afgjorde det for os. Forarbejdet bestod af let slibning med 100-papir på plade med skaft. På sværere steder, som knaster, fliser og hvor der var stor niveauforskel mellem to planker endetræ ("slå i tå"-advarsel) brugte jeg en oscillerende slibemaskine. Set i bakspejlet, og hvis energien havde været til det, skulle vi nok have slebet hele overfladen med maskinen... men nu blev det sådan her og vi er tilfredse med det.

Thompson's var meget let at påføre med tryksprøjte og det blev derefter arbejdet ind med pensel på skaft. Vi skulle være hurtige med penslen, fordi produktet blev optaget meget hurtigt i det varme vejr og med så tørre planker. Allerede efter to timer kan man bruge terrassen, og vi har allerede set hvordan dryppet vand perler sig på overfladen. (y) Ifølge naboen perler vandet sig lige så godt på deres terrasse stadig efter et år.

• Synes
Håkanson og 3 andre
  • Laddar…
Tusind tak for det detaljerede svar!
Det værdsættes!

Må blive nødt til at anskaffe en kraftigere skruemaskine og komme i gang med at vende brædder, så snart tiden tillader det. (y):D

/C

P Paxman sagde:
Hej CalleD!

Lustigt at du skrev lige netop nu! Min hustru og jeg har i går og i dag lavet det første lidt mere seriøse med terrassen, siden vi vendte brædderne. Det eneste vi har gjort indtil i går, er at vi har sæbebehandlet og højtryksrenset (T-racer-tilsætning) om foråret, ellers har terrassen fået ligge i fred. Jo, jeg har sænket skruehoveder, der er kommet op over overfladen også. Sådan her så det ud før det, vi gjorde i weekenden:

[billede]

Jeg har intet negativt at sige om at vende brædderne, når de begynder at føles lidt slidte. OK, det er ikke som nye brædder... dvs nogle revner, en masse skruehuller (som dog er meget små og knap synlige, medmindre man leder efter dem), defekter som man forstår, at den som lagde terrassen, valgte at lægge nedad og minimale spor efter det, jeg har beskrevet tidligere i tråden, altså "striberne" efter hvor terrassen har ligget mod reglarne. Sidstnævnte har virkelig jævnet sig med tiden.

Jeg havde intet valg i forhold til glad/sur smiley, da alle brædder jo skulle vendes. Dog vil jeg huske, at det overvejende var til den ene side, men nogle afveg. Nogle af brædderne har slået sig, men jeg tror ikke det har så meget at gøre med hvordan årringene er placeret.

Da brædderne stadigvæk er i så god stand, valgte vi den her weekend at påføre Thompson's One Coat Water Seal. En af naboerne arbejder i en proffsmalingbutik og han påførte det sidste år på sin terrasse og er meget tilfreds. At han også kunne fikse en god pris, afgjorde det for os.
Forarbejdet bestod af let slibning med 100-papir på en dyna med skaft. På vanskeligere steder, som knaster, splinter og der hvor der var stor niveauforskel mellem to plankers endetræ ("slå i tå"-advarsel), kørte jeg med oscillerende slibemaskine. Set i bakspejlet, og hvis energien havde været der, så burde vi nok have slebet hele overfladen med maskinen... men nu blev det sådan her, og vi føler os tilfredse med det.

Thompson's var meget let at påføre med tryksprøjte, og det blev arbejdet ind med en pensel på skaft. Vi måtte være hurtige med penslen, da produktet absorberedes meget hurtigt i det varme vejr og med så tørre planker. Allerede efter to timer kan man bruge terrassen, og vi har allerede set, hvordan sprøjtet vand perler sig på overfladen. (y) Ifølge naboen perler vandet sig lige så godt på deres terrasse stadigvæk efter et år.

• Synes
Paxman
  • Laddar…
F
P Paxman sagde:
Hej CalleD!

Lustigt at du skrev præcis lige nu! Frugan og jeg har i går og i dag gjort det første lidt mere seriøse med altanen, siden vi vendte brædderne. Det eneste vi har gjort indtil i går er at vi har sæbeskuret og højtryksvasket (T-racer-tilsætning) om foråret, ellers har terrassen fået ligge i fred. Jo, jeg har skruet skruer ned, der er kommet over overfladen også. Sådan her så det ud før det, vi gjorde i weekenden:

[billede]

Jeg har intet negativt at sige om at vende brædderne, når de begynder at føles lidt slidte. OK, det er ikke som nye brædder... dvs. nogle sprækker, en masse skruehuller (som dog er meget små og næppe synlige, medmindre man leder efter dem), defekter som man forstår, at den der lagde terrassebrædderne valgte at lægge nedad, og minimale spor efter det jeg har beskrevet tidligere i tråden, altså "striberne" hvor terrassebrædderne har ligget mod reglarne. Det sidste har virkelig jævnet sig ud med tiden.

Jeg havde intet valg angående smilende/sur mand, fordi alle brædder jo skulle vendes. Dog vil jeg huske, at det overvejende var til den ene side, men nogle der afveg. Nogle af brædderne har slået sig, men jeg tror ikke, det har så meget at gøre med, hvordan årringene er placeret.

Da brædderne stadig er i så god stand valgte vi denne weekend at lægge på Thompson's One Coat Water Seal. En af naboerne arbejder i en professionel malerbutik, og han lagde det på sidste år på sin altan og er meget tilfreds. At han også kunne fikse lidt god pris afgjorde for os.
Forarbejdet bestod af let slibning med 100-papir på en pude med skaft. På sværere steder, som knaster, splinter og hvor der var stor niveauforskel mellem to plankers endetræ ("slå i tå"-advarsel) brugte jeg med oscillerende slibemaskine. Med facit i hånd, og hvis energien havde været der, så burde vi nok have slebet hele overfladen med maskinen... men nu blev det sådan her, og vi er tilfredse med det.

Thompson's var meget enkelt at påføre med tryksprøjte, og det blev derefter arbejdet ind med pensel på skaft. Vi måtte være hurtige med penslen, da produktet blev hurtigt absorberet i det varme vejr og med så tørre planker. Allerede efter to timer kan man bruge altanen, og vi har allerede set, hvordan sprøjtet vand perler sig på overfladen. (y) Ifølge naboen perler vandet sig ligeså godt på deres altan stadig efter et år.
er det dyrt den der imprægnering? Hvordan gjorde du med gabet mellem terrassen? Når man vender terrassebrædder sådan her, så er de sandsynligvis tørret helt ud og bør nok skrues med et gab på måske 4mm som minimum, måske mere.

Hej.
Har lige vendt bundbrædderne med godt resultat :)
I stedet for at bruge 15000kr-20000kr på nye brædder, vendte jeg dem simpelthen. Trallen er ca. 30 m2 + forsiden og lidt trin. Jeg blæste skruerne ud med højtryksrenser, og det gik faktisk virkelig godt at få fat i dem og skrue dem ud. Mange var knækket, men dem kunne man banke ud eller trække ud.
Selvfølgelig, der bliver nogle mærker, hvor strøerne har været, men med lidt skrubben og eventuel slibning vil det komme til at se 80% nyt ud. Ikke dårligt for en trall, der har 20 år på bagen, og som sagt en stor bunke penge sparet. Jeg vender tilbage med billeder.

• Synes
JSten og 2 andre
  • Laddar…
F
S Stefan Jonasson3 sagde:
Hej.
Har lige vendt op og ned på terrassen med godt resultat :)
I stedet for at bruge 15000kr-20000kr på ny terrasse vendte jeg brædderne. Terrassen er ca. 30 m2 + forside og lidt trin. Jeg blæste skruerne ud med højtryksrenser, og det gik faktisk utroligt godt at få fat i dem og skrue dem ud. Mange var brækket, men dem kunne man banke ud eller trække ud.
Selvfølgelig bliver der lidt mærker, hvor reglerne har været, men med lidt skrubning og eventuelt slibning vil det se op til 80% nyt ud. Ikke dårligt for en terrasse med 20 år på bagen, og som sagt en stor sum sparet. Jeg vender tilbage med billeder.
Der er ikke en chance for, at 30 kvm ny terrasse koster 15-20k. Jeg ville sige omkring 170 kr/kvm + 10-12% spild. Så cirka 6000 kr.

F fsn sagde:
Findes ikke en chance for at 30 kvm ny trall koster 15-20k. Ville sige omkring 170kr/kvm + 10-12% spild. Så typ 6000kr.
Okay, ja det lød jo bedre 👍🏻 Sparede i hvert fald 6000kr 👍🏻

• Synes
Paxman
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.