Hej

Har et 1,5 plans hus bygget i letbeton. Vi vil åbne op hjertevæggen som går i stueetagen mellem køkken og stue. Den er godt 9 meter lang med to døråbninger. Vi vil åbne op 2m fra den ene dør og ud til ydervæggen. Den bærende væg består af 1-radigt mursten. Ved nogen om man kan fæstne bjælken uden stolpe i ydervæggen?

MVH

Det virker nok at lave hul i ydervæggen.

Tak for svar.

Man kan altså antageligvis skære et hul for at lægge bjælken på?

MVH

Talte lige med kommunen om det kræves tilladelse for indgrebet.

Der kræves en byggeanmeldelse med beregning af bjælkelængden osv. Er det nok at udskrive en hjemmegjort beregning fra et af de firmaer, der sælger limträ?

Er det tilstrækkeligt at vedlægge en udskrift med deres tegning og mål på bjælken for at få byggetilladelsen godkendt?

Tiger79 sagde:
Rækker det at vedhæfte en udskrift med deres tegning og mål på bjælken for at få byggetilladelse godkendt?
Ikke en anelse, da alle kommuner agerer forskelligt hvad angår byggetilladelse, men print en ud og tag ned til byggesagsafdelingen og spørg.

Vil montere en limtræsbjælke på 90 *225 * 2100mm. Der bliver stolpe i begge ender, er det nok med en almindelig 45mm ved ydervæggen hvis denne boltes i ydervæggen og står på betonpladen? Eller kræves der limtræ som så bliver 90 * 90mm?

MVH

Har nu hakket bort lidt puds for at se, hvordan det ser ud. Fra taget regnet er der en brædde på ca. 2cm og under denne en trykimprægneret brædde, der er 5cm tyk (remmen?)

Skal man save disse af ved åbningen, eller bør remmen bæres op af bjælken for at afstive resten af det?

Det ville være synd at have det tilbage, da bjælken bygger meget nedad..

MVH

• Et udsnit af en væg efter fjernelse af puds viser en træbræt på ca. 2 cm med en tykkere trykimprægneret bræt nedenunder.
  • Pudset er fjernet for at afsløre bygningens struktur, med en synlig træbræt og beton bag et stykke væg.
Fandt en gammel tegning fra da en kvist skulle bygges.

Der har man beregnet tagets egenvægt til 0,70 kN/m2

Last ved 37,5 graders tag med sne til 1,63 kN/m2

Skal dette medtages i beregningen i programmet fra martinssons træ?

Normal egenvægt ser ud til at være 0,50 kN/m2 Tagets egenvægt hviler vel ikke på skillevæggen?

Det virker svært...

MVH

Mikael_L
Tiger79 sagde:
Jeg skal montere en limtræsbjælke på 90 *225 * 2100mm. Der bliver en stolpe i begge ender, er det nok med en almindelig 45mm ved ydervæggen, hvis den boltes fast i ydervæggen og står på betonpladen? Eller kræver det limtræ som så bliver 90 * 90mm?

MVH
En 45x95 (eventuelt nedhøvlet til 45x90) er helt tilstrækkelig, hvis den er boltet mod væggen med 3-4 bolte. Der er ingen risiko for, at den bøjer ud og knækker.

Hvad du kan risikere er, at understøtningskraften på limtræsbjælkens ende bliver for stor, fordi selve overfladen til understøtningen ikke bliver så stor.
Jeg tror, at det skal klare sig, men eventuelt burde nogen, der kan lidt mere, virkelig vurdere dette.

Tak for svaret.

Overvejer at lade en arkitekt beregne på bjælken og stolperne, men den jeg talte med troede, det ville tage en dag at beregne det... Lyder som meget lang tid for dette.

Limträ tillverkarnas program burde vel være tilstrækkeligt?

Men hvor meget af tagets egenvægt hviler på hjertevæggen?

MVH

I
Tiger79 sagde:
Tak for svar.

Overvejer at lade en arkitekt beregne bjælken og stolperne, men den jeg talte med troede, at det ville tage en dag at regne det ud... Lyder som meget lang tid for dette.

Limtræsproducenternes programmer bør vel være tilstrækkelige?

Men hvor meget af tagets egenvægt hviler på skillevæggen?

MVH
Hvis du ansætter en arkitekt til at lave konstruktionsberegningen, vil det sandsynligvis tage mindst en dag for denne at nå frem til resultatet. Det er omtrent det samme som at tage en skrædder for at reparere symaskinen. H*n kan måske klare det, men h*n er sandsynligvis ikke uddannet til det.

Du skal søge en bygningsingeniør. Arkitekter er gode til at tegne huse, men de har ikke stor viden om konstruktionsberegning. En ingeniør kan klare det på < en time med det rigtige beregningsprogram på computeren og på et par timer med en gennemført håndberegning på papir med blyant og lommeregner.

Skal du lave et så stort indgreb i den eksisterende konstruktion, kræves der en ordentlig lastnedregning for at ramme rigtigt. Omtrentligt rigtigt kan du ramme, hvis du lader en fagmand på stedet tage et kig på det og ud fra fagmandens erfaring i lignende tilfælde ramme rigtigt. Det svære bliver at bevise for den, der sidder og vurderer det på kommunen, at det er rigtigt.

Der er ingen genveje med programmer fra forskellige steder for at ramme rigtigt. Det kræver viden at gøre det. Programmerne skal ses som en hjælp til dem, der allerede kan konstruktionsberegning.

Og tak gud for at limtræsbjælkefabrikanterne stiller tabeller og programmer til rådighed for deres produkter. Ellers får de ikke solgt nogen bjælker. Men hvor mange bjælker bliver korrekt dimensioneret med den hjælp af dem, der ikke er hjemme på konstruktionsberegning? Næppe nogen, medmindre det drejer sig om meget enkle opstillingsscenarier med veldefineret last/m.

Jeg ser også af et svar, du allerede har fået, at man advarer dig om, at overfladen kan være for lille på opstillingen, selvom stemplen holder til knækkraften. Der er en ende i den anden ende også af stemplen. Bliver der for stort tryk i toppen, bliver der lige så stort stemplingstryk i bunden, og det skal i sin tur ned på den overflade, som stemplen står på. Hvad tåler den overflade?

Så til dit spørgsmål.
Det er umuligt at svare på. Det afhænger af, hvor skillevæggen står nøjagtigt i forhold til ydervæggene, hvad der hviler på den, osv. Er det f.eks. et 1½-planshus med spærkonstruktion er det ikke kun taget, den bærer. Den bærer også en del af lasten på loftets bærende bjælkelag. Tagets egenvægt i sin tur er kun halvdelen af spørgsmålet, da det handler om vertikale kræfter, hvor sne og andre hensyn ikke tages i betragtning. Der er også horisontale kræfter, der påvirker spæret via benene til opstillingspunkterne.

Jeg synes, at dette forum er fantastisk, hvis spørgsmålene er veldefinerede, men ikke hvis den, der spørger, ikke ved, hvad det handler om. Det er med andre ord ikke muligt at give råd og påtage sig ansvaret for dem, når det gælder konstruktion, hvis man ikke kender detaljerne. *ryster på hovedet og trækker mig ud*

Mikael_L
imported_Byggaren sagde:
Jeg ser også af et svar du allerede har fået, at man advarer dig om, at overfladen kan være for lille på opstillingsstedet, selvom stolpen holder til knækkraften. Der findes en ende i den anden ende også på stolpen. Bliver trykket for stort i toppen, bliver det lige så stort stolpetryk i bunden og det skal til gengæld ned på den overflade, som stolpen står på. Hvad kan den overflade tåle?
Ja, lige præcis, selvfølgelig... Selvom jeg nu ikke lige tænkte så langt. :o
Det er jo en god grund som nogen til at få en, der er vant og kyndig, til at se på dit problem og ikke stole på et forum som dette.

Det som søjlerne skal overføre lasten til er en betonplade, så det skal ikke være noget problem.

1,5 plans villa med spær.

Tak for tippet om bygningsingeniør, men da jeg har søgt forgæves efter konstruktører og ingeniører uden at finde nogen...

Konstruktører findes under arkitekter i mine kataloger.

Tager mine egne beslutninger, men man kan få tips her.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.