Hej

Jeg er i færd med at udveksle en bærende væg med limtræsbjælke og limtræssøjler. Moderat spændvidde og længde og relativt små laster. Tanken var at fikse bjælken med en stempel, inden søjlerne monteres. Den ene søjle vil stå inde i en ydervæg direkte på syllen.

Men så dukkede der en tanke op - hvis jeg køber en stempel, stiller den direkte på syllen, skruer opad med bjælken på. Derefter fortsætter som planlagt med limtræssøjle på den anden side og derefter lader stempelen stå tilbage inde i ydervæggen. Er der nogen, der ser nogle hindringer? Stempelet er kraftigt nok. Fremgangsmåden ville lette arbejdet en del, da det er svært at skære søjlen præcist for at få passende tryk mod bjælken og svært at sætte den fast, da dens nederste ende havner under gulvet.

Taknemmelig for synspunkter

/Anders

Du måske kan løfte bjælken og den overliggende konstruktion nogle mm mere end det skal være ved slutresultatet. For lettere at få stolpen ind. Afhængigt af omstændighederne, lille hytte, ingen problem, stort treetagers hus værre..

Eller lægge en klods på syllen, så kan du korte limtræstolpen lidt og i den rigtige længde, lidt nemmere, ses alligevel ikke.

Tak for tippet. Jeg er med på at løfte bjælken. Tvivlende til klodsen da syllen ligger godt 20 cm under gulvet hvilket gør, at det stadig vil være svært at slå bjælken på plads pga. vinklen. Jeg vil gøre stolpen noget lidt for lang for at sikre, at bjælken ligger an mod loftet.

Ok, vidste ikke, at det var 20cm...

Ikke let at vide. Jeg tror, at det i dette tilfælde er bedst at skære stolpen til den rette længde (så godt det går) og derefter løfte taget lidt - derefter skubbe bjælken ind. Et andet alternativ kan være at bruge kiler. Enten mellem stolpe og bjælke eller mellem bjælke og tag. Synspunkter på det?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.