H huggan sagde:
Det gælder juridisk i de fleste tilfælde men kun i forbrugeraftaler, dvs kunden er en privatperson.

Dette er reguleret i forbrugertjenesteloven (1985:716):

"4 § Erhvervsdrivende skal udføre tjenesten fagmæssigt. Han skal desuden med behørig omhu varetage forbrugerens interesser og rådføre sig med denne i det omfang, det er nødvendigt og muligt.

Hvis ikke andet kan betragtes som aftalt, indgår det i tjenesten, at den erhvervsdrivende skal levere nødvendigt materiale."

Så er der begrebet fagmæssigt, som er fortolkningen i dette. Her taler man om et generelt begreb, og hvad der anses generelt for at være praksis i branchen. AMA har en meget stærk position i branchen og vil generelt blive godkendt som reference til, hvad der er fagmæssigt udført. Også materialefabrikantens anvisninger er at betragte som fagmæssigt udført, da fabrikanterne af produkterne angiver, hvordan det skal monteres/anvendes.
Når man køber af en ukendt, så føles det som om, man vil have nogen garanti for, at de lokkende overflader ikke bare er ”øjeguf”.
Fx fotos, arbejdsordre+faktura på arbejdet.

Igen Igen sagde:
Tak for dit svar, virkelig. Jeg blev lidt bekymret, når ingen engang svarer. At det er tabu at spørge efter. Det er nok sådan.

Der er mange her, der spørger om skjulte fejl, og mange bygger selv, men AMA er ikke noget, man ønsker at diskutere.

Måske en ny term ejendomsmæglerne bør tilføje i deres spørgeskema, der måske, at renoveringerne er udført i henhold til AMA. Nu spørger de efter ”fagmæssigt” udførte arbejder, som nogle fejlagtigt antager, at det er, når de hyrer et firma og laver ROT-fradrag.
Hvem vil købe et kosmetisk ”nypyntet” hus, hvis alle friske, dyre overflader er forkert lagt, så man skal gøre alt om, dyrt. Eller får problemer med skjulte fejl, når man sælger?
Ikke mig. Køber hellere urenoveret :)
Ifølge forbrugertjenesteloven skal alt arbejde til forbrugere være fagmæssigt udført

Sidder nogen inde med en digital kopi af seneste AMA måske?

Ikke jeg i hvert fald. Jeg antager, at det er AMA HUS, du vil have da? Der findes flere, f.eks. AMA anlæg, AMA El osv.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.