Hej alle!

Jeg er gammel og gik på højskolen, da man anså AMA som en slags regel og garanti.
Nu er det ikke så enkelt længere. Det her med skjulte fejl, byggesjusk/fusk er så forskellige begreber, som kan være svære at tage ind.

Jer, der bygger selv:
Følger I ifølge den gældende AMA, med hensyn til materialer, overlappning osv.?

Spørgsmål til alle:
Hvad mener I, man kan kræve af en renovering, når man har købt hus? Har de gjort det ifølge den gældende AMA, taget fotos, og hvilken værdi har det?

Kan man stole på, at alle bygherrer, der arbejder i Sverige, følger de gældende byggeregler, så man kan undgå skjulte fejl, de har skjult pænt, når man sælger?

Ekstra spørgsmål:
Hvilken betydning har AMA for jer?

Senest redigeret:
Store dele af AMA kunne nok være bindende for entreprenøren ved en forbrugerentreprise, da det anses for at være byggestandard.

Derimod vil jeg nok sige, at hvis man hyrer entreprenørfirmaer med maks 5 ansatte, tror jeg, at der er et stort vidensgab i forhold til de nye regler, AMA koster en del at abonnere på, og jeg ser mange eksempler, hvor man ofte gør, som man plejer, og oftest indebærer det ingen problemer, hvis det er en dygtig entreprenør.

AMA er meget vigtig for mig og letter enormt i mit arbejde, da jeg blandt andet indkøber entrepriser for et ejendomsselskab.

• Synes
Igen
  • Laddar…
H huggan sagde:
Store dele af AMA kunne nok være bindende for entreprenøren ved en forbrugerentreprise, da det anses for at være byggestandard.

Derimod ville jeg nok sige, at hvis man hyrer entreprenørfirmaer med max 5 ansatte, tror jeg, at der er meget videnskløft mod de nye regler, AMA koster en del at abonnere på, og jeg ser mange eksempler, hvor man ofte gør, som man plejer at gøre, og oftest medfører det ingen problemer, hvis det er en dygtig entreprenør.

AMA er meget vigtig for mig og letter enormt i mit arbejde, da jeg blandt andet indkøber entrepriser hos et ejendomsselskab.
Tak for dit svar, virkelig. Jeg blev lidt bekymret, når ingen engang svarer. At det er tabu at spørge om det. Det er nok sådan.

Der er mange her, der spørger om skjulte fejl, og mange bygger selv, men AMA er ikke noget, man vil diskutere.

Måske er det et nyt begreb, ejendomsmæglerne bør tilføje i deres spørgeskema, hvor måske, at renoveringerne er udført ifølge AMA. Nu spørger de efter ”fagligt korrekt” udført arbejde, som nogle fejlagtigt antager, at det er, når de hyrer en virksomhed og får håndværkerfradrag.
Hvem vil købe et kosmetisk ”nyrenoveret” hus, hvis alle friske, dyre overflader er forkert lagt, så man skal gøre det hele om, dyrt. Eller får problemer med skjulte fejl, når man sælger?
Ikke mig. Køber hellere urenoveret :)

AMA=Arbejds- og Materialevejledninger.
Det der gælder er fabrikantens anvisninger for, hvordan ting skal monteres og eventuelt installeres. Jeg ser det ikke som, at AMA automatisk gælder, og det kan ikke gøres gældende, hvis det ikke er aftalt. Ved udarbejdelse af udbudsmateriale og byggehåndbøger anvendes AMA for den respektive disciplin, fx. AMA EL. Hvis der henvises til en kode i beskrivelsen, gælder det der står under den kode i AMA, samt underliggende koder ifølge Pyramidereglen. Fx. SCC.8, så gælder SCC.8, SCC, SC samt S. Derimod gælder ingen andre koder, og det er jo ikke specielt seriøst at skrive alle koder ind, selv om det skulle være muligt.

• Synes
garvin og 1 anden
  • Laddar…
J Johan456 sagde:
AMA=Arbejds- og Materialeanvisninger.
Det der gælder er producentens anvisninger for, hvordan ting skal monteres og eventuelt installeres. Jeg ser det ikke som om, at AMA automatisk gælder, og det kan ikke påberåbes AMA, hvis dette ikke er aftalt. Ved udarbejdelse af udbudsmateriale og byggehandlinger anvendes AMA for den respektive disciplin, f.eks. AMA EL. Påberåbes der en kode i beskrivelsen, gælder det, der står under den kode i AMA, samt underliggende koder i henhold til Pyramidereglen. F.eks. SCC.8, så gælder SCC.8, SCC, SC samt S. Derimod gælder ingen andre koder, og det er jo ikke specielt seriøst at skrive alle koder ind, selvom det skulle være muligt.
Tænk på overfladerne bare, f.eks. et flot gulv. Er forarbejdet gjort eller løb tapen tør, plastik var ikke nok hele vejen, man har sparet eller helt droppet forarbejdet, fordi man ikke ved, at det skulle ligge der.
Det er mere det niveau, jeg spørger efter.

Igen Igen sagde:
Tænk på overfladerne bare, fx et flot gulv. Er forarbejdet gjort, eller slap tapen op, plasten rakte ikke hele vejen, man har sparet eller helt sprunget forarbejdet over, fordi man ikke ved, at det skal ligge der. Det er mere det niveau, jeg spørger efter.
Jeg forstår faktisk ikke, hvad du mener.

J Johan456 sagde:
AMA=Arbets- och Materialanvisningar.
Det som gäller är tillverkarens anvisningar för hvordan ting skal monteres og eventuelt installeres. Jeg ser det ikke som at AMA per automatik gælder og det går ikke at påberåbe AMA om dette ikke er aftalt. Ved udarbejdelse af udbudsmateriale og byggehandlinger anvendes AMA for respektive disciplin, f.eks. AMA EL. Påberåbes da en kode i beskrivelsen gælder det som står under den kode i AMA, samt underliggende koder i henhold til Pyramidereglen. F.eks. SCC.8, da gælder SCC.8, SCC, SC samt S. Men ingen andre koder gælder og det er jo ikke specielt seriøst at skrive alle koder, selvom det ville være muligt.
Du mener nok Almindelig material- og arbejdsbeskrivelse.
Og jo, faktum er, at det per automatik gælder jævnligt. Ikke på alle punkter, men tolerancer og lignende går altid at henvise til AMA f.eks.

• Synes
Igen og 1 anden
  • Laddar…
J Johan456 sagde:
Jeg forstår faktisk ikke, hvad du mener.
At byggeselskabet har haft "egne normer" når man bygger. Hvad det end gælder, men fx lægger et gulv og ignorer normalt forarbejde. Fugtbremse, når det er nødvendigt, skum osv. Det kan gå et stykke tid, men så er det dem, der bor der og evt. dem, der har solgt, som får problemer.

Jeg fandt faktisk en tråd her, hvor man har fået problemer, men jeg har ikke haft tid til at læse den endnu.

https://www.byggahus.se/forum/threads/ojaemna-golv-och-lutande-vaeggar.136707/

Den er låst, men gælder nybygget nøglefærdigt, hvor køber ikke har indset, at der opstår sætninger, at pladen måske ikke var tør osv. Jeg er kun på første side endnu.

Senest redigeret:
C C.Lundin sagde:
Du mener nok Almindelig material- og arbejdsbeskrivelse.
Og jo, faktum er, at det per automatik gælder rimeligt ofte. Ikke på alle punkter, men tolerancer og lignende kan altid henvises til AMA f.eks.
Sikken da, jeg har lært forkert.
Har bare svært ved at se, at det skulle holde rent juridisk. I så fald fordi AMA falder sammen med standarder og producentens anvisninger.

• Synes
Igen
  • Laddar…
Igen Igen sagde:
At byggfirmaet har haft "egne normer", når man bygger. Hvad det end drejer sig om, men fx lægger et gulv og ignorerer normalt forarbejde. Fugtspærre, når det er nødvendigt, skum osv. Det kan gå et stykke tid, men så er det dem, der bor der og evt. dem, der har solgt, som får problemer.

Jeg fandt faktisk en tråd her, hvor nogen har fået problemer, men jeg har ikke nået at læse den endnu.

[link]
Men så har man svigtet i fabrikantens anvisninger. Fabrikanten stiller mange krav til jævnheden af undergulvet osv.

• Synes
Igen
  • Laddar…
C C.Lundin sagde:
Du mener nok Almen material- og arbejdsbeskrivelse.
Og ja, faktisk gælder det automatisk ret ofte. Ikke på alle punkter, men tolerancer og lignende kan altid henvises til AMA f.eks.
Oki, tak!

Må jeg tilføje, at jeg arbejder med AMA på elsiden. Kan dog meget lidt om AMA på byggesiden. C.Lundin har sikkert ret, jeg forstår dog ikke, hvordan det skulle holde juridisk.

• Synes
Igen
  • Laddar…
J Johan456 sagde:
Men så har man brudt i producentens anvisninger. Producenten stiller mange krav til jævnheden på undergulvet mm.
Ja, det er det, der er problemet. At bygningshåndværkere og privatpersoner pynter op, men de stilfulde overflader, man betaler så meget ekstra for ved købet, det er bare midlertidig kosmetik, der hæver prisen ved budgivningen. Så skal man alligevel lave det om. Ganske sparsomt med svar her, så det er vel ikke et sjovt spørgsmål.

J Johan456 sagde:
Må jeg tilføje, at jeg arbejder med AMA på elsiden. Jeg ved dog meget lidt om AMA på byggesiden. C.Lundin har sikkert ret, jeg forstår dog ikke, hvordan det ville holde juridisk.
Jeg mistænkte, at du arbejder med el
Jorå. Hvis forarbejde mangler eller er af forkert type, så kan man se det, medmindre man har revet vildt og fjernet materialet. Det forekommer sikkert også.

Bedste svar

Det gælder juridisk i de fleste tilfælde men kun i forbrugerentrepriser, dvs kunden er en privatperson.

Dette er reguleret i forbrugertjenesteloven (1985:716):

"4 § Erhvervsdrivende skal udføre tjenesten fagmæssigt. Han skal desuden med tilbørlig omhu tage vare på forbrugerens interesser og rådføre sig med denne i det omfang, det er nødvendigt og muligt.

Hvis ikke andet må anses aftalt, indgår det i tjenesten, at erhvervsdrivende skal levere nødvendigt materiale."

Så er der begrebet fagmæssigt som er tolket heri. Her taler man om et generelt begreb og hvad der anses generelt for at være praksis i branchen. AMA har en meget stærk position i branchen og vil generelt blive godkendt som reference til, hvad der er fagmæssigt udført. Også materialproducentens anvisninger er at anse som fagmæssigt udført, da producenten af produkterne angiver, hvordan det skal monteres/anvendes.

• Synes
Igen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.