Hej, har lige lavet en terrasse på 35 kvm. Træterrassen er skruet på en flydende konstruktion, da bjælkelaget ligger på betonfliser og meget tæt på jorden. Da træ og skruer ikke rigtig er mit felt, spurgte jeg en sælger hos XL, hvilken skrue jeg skulle bruge, og fik en stor kasse med c4-træskruer fra ESSVE. 1000 skruer senere er alt færdigt og klart. Efter klog på det, man nogle gange er, lavede jeg lidt egen research efterfølgende og læser næsten overalt, at c4 er helt udelukket, især på en træt terrasse, som har tendens til at bevæge sig en del. Får dårlige vibrationer ved dette, da jeg husker, at terrassen på balkonen i en nyproduceret lejlighed, jeg ejede for nogle år siden, havde rejst sig allerede efter 1 år, samt at skruen var knækket. Hvis jeg nu har fået de forkerte skruer, er det okay at skifte (f.eks. a4) og skrue nye ind i de eksisterende huller, eller sidder de ikke lige så godt fast? Bør man afvente og se, hvordan det opfører sig, eller skyder man sig selv i foden, hvis det viser sig, at alt begynder at svigte, og så står man og trækker halve skruer op, da den anden halvdel sidder fast i konstruktionen?

Ring essve og spørg. De bør vide, hvordan du skal gøre. Forholdene varierer meget over landet. Jeg ville aldrig drømme om at bruge C4 skrue pga det dårlige korrosionsbeskyttelse. Her i Blekinges kystbånd duer kun A4, men sådan er det sikkert ikke overalt. Derimod kan jeg sige, at hvis du tænker på at skifte, skal du gøre det direkte.

Hvad er dimensionen på skruen?
Kender flere snedkere, der bruger grovere dimensioner på skruer, fordi det holder betydeligt bedre.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.