for noget? Jeg har spurgt alle tømrere jeg kender, både aktive og pensionister, men ingen ved hvad det er! Har ringet til hustillverkeren (den, der har købt op), og der var ingen til stede for øjeblikket, der kunne svare på spørgsmålet.

MVH Kenneth

Tak, jeg skulle have søgt på fiberelement i stedet, men det er ikke helt den info, jeg søgte. Problemet jeg har, er at jeg planlægger at skifte vinduer, og hvis fiberelementerne er 300x300, er jeg bange for, at hvis jeg saver vindueskarmen, kollapser væggen som er over vinduerne, og så er spørgsmålet - hvis "fiberelementet" er bærende ved hjælp af vindueskarmen, har de så dimensioneret remmen, så spærene ikke kollapser, når væggen falder sammen. For en sikkerheds skyld bør jeg nok understøtte hele taget langs væggen i rummet.

MVH

Nu har jeg revet panelet og kan se, hvad fiberelement/fiberplank er for noget, og jeg kan sige, at ingen af de tømrere, der har været her og kigget, har set noget lignende! Vore ydervægge består af fiberelementer, 150mm brede og cirka 60 tykke, disse er skråspikrede for at holde sammen. Modulerne har som fyldning to stk., 30 mm tykke bløde træfiberskiver. Så nu forstår jeg, hvorfor vandrørene fryser i væggen, når det er -15° udenfor. I nogle år har jeg diskuteret med tømrere om ekstra isolering, men de har hævdet, at det skal ske på loftet, for der gør det mest gavn, men jeg har ikke været enig, for man har kunnet mærke kulden stråle fra vinduer og vægge. Nu, når de har set væggene, er de enige med mig.

Vi ville gerne have et tip fra en erfaren tømrer om, hvordan man skal løse opregling til nye vinduer. I dag er vinduer og døres sidestykke forlænget, så de fungerer som stående regler og bærer tagstolene. Vi vil helst ikke behøve at lave hele indervæggen om med alt, hvad det indebærer af rør til elementer osv. Hvis vi sætter nye vinduer og døre i eksisterende karm, mindskes størrelsen, dørhullet bliver næsten 600. Udenfor er der kun cirka 20mm at stille en ny regel på.

Hej

Det måske er lidt sent, men da vi skiftede vinduer, savede tømrerne først og kontrollerede bagefter, hvad det var for en slags væg, dvs da saven satte sig fast.

Tømrerne løste det hele med at støtte loftet, mens de fjernede de gamle vinduer. Mellem de nye vinduer sidder der regler, og stykkerne ovenfor og under vinduerne er spiglet sammen til en bjælke. (Der var træpanel der før, så tømrerne slog en masse søm i for at få panelet til at hjælpe med at bære lasten.)

Vores fiberplanker er 95x300 med en 95x22 planke i hver side og hele rummet imellem er fyldt med tretex.

Hej, tænkte høre om der er nogen der ved hvad lige præcis fiberplanker fra Hultsfredshus er lavet af. Det ser ikke ud til, at der findes nogen information om det overhovedet. Jeg tænkte mest på, om de kan indeholde noget sundhedsfarligt.

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.