Hej
Vi har lavet en Attefallstilbygning ved at udvide en eksisterende kvist. Den nye kvistdel skulle have en lille altan på sydsiden. Byggeren foreslog, at altanen (som kun er 70 cm bred) skulle bæres af bærbalken til kvisten i yderenden og fastgøres i husets tagbjælkelag, hvor den møder husvæggen.

Det hele resulterede dog i en vandskade, hvor regnvand fra taget løb direkte ned i husvæggen under altanen og fossede ind på trægulvet inde i huset. Heldigvis er det ikke en hel vægdel derunder altanen, men en dobbeltdør, men ecofiberen ovenfor dobbeltdøren blev våd, samt at den øvre dørkarm indenfor blev vandskadet.

Det viste sig da, at de havde lavet en vanvittig konstruktion (som billederne afslører). Afløb fra tagstenene ved altanens indfæstning skulle løbe direkte ned på altanens terrassebrædder, gennem sprækkerne og ned på en kanalplast, de havde bygget ind efter hele altanens længde (med en vis hældning), og løbe ud gennem en sprække i den anden altangavl.
Bortset fra at vandet i stedet løb baglæns og fossede direkte ind i den åbne ubeskyttede væg ind i ecofiberen (de havde lagt altanen og terrassebrædderne ind i husets bærende væg ca. 12 cm (hvoraf 3 af disse helt ind i isoleringen).

Det store spørgsmål er nu, hvordan man løser det, om det overhovedet er muligt... byggeren synes ikke at have et acceptabelt forslag.
Som jeg ser det, er der 2 problemer:
1. Hvordan fikser man sikker afledning fra taget, når man har fjernet hele tagfoden og er gået 12 cm ind i husets bærende væg?
2. De har som billederne viser, lukket af under altanen med facadebrædder, så også regn og sne på altanen skal afledes sikkert på deres specialløsning (kanalplasten), som de har skruet i altanbjælkernes kanter og tætnet med en masse silikone. Som det ses, er den også stødt sammen ét sted og der kun tætnet med silikone. Der er en åbenlys risiko for, at om 2 år har regn, fugt og is skadet silikonen, og undertagsbrædderne rådner, da der jo ikke er nogen ventilation eller afløb, når de har skruet kanalplasten direkte på altanreglerne.

Min lille hjerne siger, at hele løsningen er vanvittig - er der nogen løsning på disse 2 problemer?

• Billede viser en lille balkon med tæt panel under gulvet. Der er en afløbsplade og markeret vandskade område på husets facade. En stige står tæt ved.
  • Balkong med fejlkonstruktion, hvor træbrædder er lagt ind i husvæggen. Stiger ses op ad huset, og en afløbsplade er monteret under balkonen.
  • Billedet viser en byggefejl med et utæt tag på en balkon, isolering med ekofiber, kanalplast tæt med silikone, og udsatte tagbrædder.
  • Vandlæk fra balkon viser taget med isolering, luftspalte og tagbjælker. Problemet er forkert dræning og potentielle vandskader ved balkonen.
  • Billede af en vægkonstruktion med fjernet isolering på grund af vandskade, eksponerer træbjælker og kanal for ventilationsluft. Tekst markerer detaljer.
  • Trækonstruktion af en altanbærer set fra siden, med rød metalplade nedenunder. Synlige skruer og træårer i konstruktionen.
  • En konstruktion viser en dræningsløsning under en altan med kanalplast og træramme, hvor vand fra taget skal ledes væk, men der er risiko for vandindtrængning.
  • En nybyggd balkong med problematisk avvattningslösning. Kanalplast och rännor synlige; risk for vattenskada på träfasaden noteras.
  • Billede af en ubebygget balkonramme ved en ekstern væg og vindue, med kanalplast og tagsten, set fra siden med en person i forgrunden.
  • Rødt bølgeeternittag med træterrasse, der viser dårligt designet afløbssystem med blå tapesikring ved tagrenden, der kan føre til vandlækage.
L
Nok ikke meget at gøre som det ser ud, afløb går evt. lidt forkert vej
om jeg ikke tager fejl ,, gøre om

L Liteavvarje sagde:
Nok ikke meget at gøre som det ser ud , afløb går evt. lidt forkert vej
om jeg ikke tager fejl ,, lave om
Jo nok må det laves om, men spørgsmålet er hvordan... både byggeren og vi har kløet os i hovedet i flere dage men ingen acceptabel løsning har set dagens lys...

Det er svært at se på billederne, hvordan det bedst skal udbedres.

Men jeg forstår ikke helt, hvordan dette er sket. I den tidligere tråd om dit byggeri har det jo fremgået, at din byggherre er lykkeligt befriet fra det meste af viden, både om byggeteknik og almindelig sund fornuft. Men dengang var altanen ikke bygget. Hvordan kan han nu have fået lov til at fortsætte med en ny katastrofe?

• Synes
TreeView og 4 andre
  • Laddar…
H hempularen sagde:
Det er svært at se på billederne, hvordan det bedst skal udbedres.

Men jeg forstår ikke helt, hvordan dette er sket. I den tidligere tråd om dit byggeri har det jo fremgået, at din bygger er lykkeligt befriet fra det meste i viden, både om byggeteknik og almindelig sund fornuft. Men dengang var balkonen ikke bygget. Hvordan kan han nu have fået lov til at fortsætte med en ny katastrofe?
Jo det er sandt, det kan man undre, men balkonen indgik fra begyndelsen, og vi havde jo indgået aftale og kontrakt med dette byggefirma på hele arbejdet. Desuden har de lavet om og udbedret de andre katastrofer - plinter og tagstole - ifølge vores krav, som vi kunne fremsætte med hjælp af kloge råd i den forrige tråd, så det var "bare" balkonen tilbage at lave, det var vel selvfølgelig naivt at tænke, at "hvor svært kan det være at bygge en lille balkon"!
Men det er heller ikke så let at bryde en kontrakt - vi vil ikke have nogen proces med byggefirmaet, bare blive færdige. På grund af alle fejlene og omgørelserne er byggeriet nu 3 uger forsinket.

Søm råspont og læg svejset tætlag med solide opkanter i alle retninger på det

• Synes
tobbbias og 4 andre
  • Laddar…
Det der må være den dårligste konstruktion, jeg har set.
Det er jo ikke den første terrasse, der bliver bygget her i verden, og standardløsninger findes således

• Synes
zsimpey og 1 anden
  • Laddar…
Bliver mørkeræd. Hvad er der nu galt med lidt almindelig tagafvanding som rende og nedløbsrør osv??
Din mand er ingen håndværker, sjuskehåndværker i arbejdsdragt måske, men så er jeg venlig.

• Synes
zsimpey og 2 andre
  • Laddar…
En altan tilsluttet til facaden er en klassisk risiko. At gøre det uden nogen viden kan kun gå galt.

• Synes
Appendix og 1 anden
  • Laddar…
En idé, vi har, er at fjerne den korrugerede hvide plast og alt det ulækre silikone, skrue reglar fast på indersiden af altanens langsider, med passende hældning, lægge gummiliste ovenpå. Derefter bestille en hel plade, der erstatter plasten, ikke korrugeret plade, men plan (en slags tagplade). Den skal da bukkes 2 cm ved kanterne, derefter skrues på reglarne og tætnes mod gummilisten. Pladen bør have en svag V-form langs hele længden, så vand løber ned mod midten af den. Pladen skal også bukkes op nogle dm på kortsiden ved fastgørelsen mod facaden, så den danner et skrånende plan (ca. 20-45 graders vinkel, alt efter hvad der kan passe ind i rummet) for sikkert at opsamle vandet fra tagstenene. Hvor de har brudt op i facaden, skal det selvfølgelig dækkes med vindpap igen og også tagpap ovenpå den, så kan man forbinde den nye plade der mod på en eller anden måde. Og dække fra ydersiden med råspont eller facadebrædder. Altanens terrassebrædder skal ligge mod pladen ind mod facaden, så det bliver tæt, og alt vand både fra tag og terrassebrædderne løber ned på pladen. Det bør vel både løse problemet med, at vand løber baglæns ind mod væggen, og at vand ikke kan lække ned på undertagsbrædderne under altanen. Tænker jeg forkert - eller kan en sådan løsning fungere? Nogle faldgruber?

Senest redigeret:
  • Synes
brumbjorn
  • Laddar…
Jeg har svært ved at forestille mig situationen, men det der med plåt lyder mere rigtigt end den nuværende løsning med plast. Men lad en RIKTIG plåtslagare kigge på det og udføre arbejdet. En plåtslagare kan vurdere, hvad der er nødvendigt. Eller få en konstruktør til at se på, hvad der skal gøres.

Altaner tilsluttet facader lækker som regel før eller senere. Det er en videnskab at få det helt rigtigt. Det er ikke kun at gøre det tæt mod regnvand, smeltende sne osv. Der opstår let kuldebroer, som kan skabe kondensproblemer inde i bjælkelaget, og sandsynligvis endnu flere mulige problemer (jeg er absolut ingen ekspert, og jeg ville aldrig forsøge at finde på en egen konstruktion på en så svær konstruktion).

Jeg tror, jeg har forstået, at altanen er tilsluttet væggen på to sider? I så fald har du brug for en plade, der går op på begge vægge, og den skal falses sammen i hjørnet. Også tilslutningen under altandøren er kritisk.

• Synes
Appendix og 3 andre
  • Laddar…
Men jeg forstår ikke rigtig pointen med altanen? Skydvinduer og alt til en udbygning på en halv meter? Meget besvær for noget, der sandsynligvis aldrig vil blive brugt.
Under alle omstændigheder skal man se sådanne udbygninger som en del af tagkonstruktionen. Dvs. du laver et tag ifølge alle kunstens regler. Hvis du så vil have en altan eller terrasse på taget, gør man det bagefter. Det går ikke at gå halvt og springe taget over og tro, man kan lave en indviklet vandopsamler under terrassen. Det fungerer aldrig.

• Synes
toolman77 og 2 andre
  • Laddar…
S Stefan1972 sagde:
Men jeg forstår ikke helt pointen med balkonen? Skydevinduer og det hele til et fremspring på en halv meter? Meget besvær for noget som sandsynligvis aldrig vil blive brugt. Under alle omstændigheder må man se sådan nogle fremspring som en del af tagkonstruktionen. Det vil sige, at du laver et tag i henhold til alle kunstens regler. Vil du så have en balkon eller terrasse på taget, gør man det bagefter. Det går ikke at gå halvt og undlade taget og tro, at man kan lave en eller anden snedigt vandsamler under terrassen. Det fungerer aldrig.
Som svar på din undren kan jeg fortælle, at der også skal blive en trappe ned fra balkonen til haven, så man kan gå ind og ud den vej fra haven. Det nye rum i tilbygningen skal bl.a. kunne bruges til planter og vækster i vækst om foråret og måske lidt som vinterhave om efteråret. Så i stedet for bare et sikkerhedsrækværk og en udstegsplade til trappen blev det en balkon langs hele siden, den er 70 bred, så man kan jo også have et par ministole der og nyde aftensolen og udsigten over Mälaren, der ligger 300 m mod syd. Et balkonrækværk af hærdet glas skal derop... hvis der nu bliver orden på elendigheden.

H hempularen sagde:
Jeg tror mig have forstået, at balkonen er forbundet til væggen på to sider? I så fald skal du have en plade, der går op ad begge vægge, og den skal falses sammen i hjørnet. Også forbindelsen under balkongdøren er kritisk.
Jeg er ingen byggemand, men synes, det ser ud som om fastgørelsen under skydelvinduet er gjort uden nogen indgreb i den færdige ydervæg, andet end at en lægte, som hviler på en udstikkende limbjælke, er sømmet fast mod væggen. Hele den væg var færdiggjort med panel og alt, inden de anlagde balkonen der. Idéen om at bygge balkonen helt ind i tagbjælkelaget var byggerens måde at løse bæreproblemet på uden at skulle have en søjle til jorden på den side - mest på grund af at den søjle ville have endt med at stå lige foran en eksisterende yderdør i stueetagen.

Plade over og terrassebrædder på pladen. Buk i pladen så vandet løber den rigtige vej.

• Synes
varga
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.