Jeg er ved at bygge et nyt altangelænder og skal til at svejse det sammen. Jeg skal forberede huller til dypning i zinkbadet, inden jeg svejser. Firmaet, jeg skal aflevere det hos, har ferie lige nu, så jeg kan ikke ringe og spørge.
Rørene er 40x40 mm i stolper samt over- og underligger. 40x40 rørene vil jeg bore 13 mm huller i, hvor stolperne svejses mod overliggeren. Det samme, hvor underliggerne møder stolperne. Der skal også være udvendige huller, nogen der ved, hvor disse bør laves? Der skal være fladjern til fødder, og i dem vil jeg lave huller. Men hvordan gør jeg med de små spjæld, rørene er 10x10 mm. Skal jeg også bore dem i top og bund? Eller måske lade 1-2 mm mellemrum i top og bund og ikke fuldsvejse, så zinken kan flyde ind og ud derigennem? Så svejser jeg to af siderne på disse rør i stedet for at fuldsvejse?
Det bliver 3 sektioner, og totalvægten vil blive ca. 150 kg.
Rørene er 40x40 mm i stolper samt over- og underligger. 40x40 rørene vil jeg bore 13 mm huller i, hvor stolperne svejses mod overliggeren. Det samme, hvor underliggerne møder stolperne. Der skal også være udvendige huller, nogen der ved, hvor disse bør laves? Der skal være fladjern til fødder, og i dem vil jeg lave huller. Men hvordan gør jeg med de små spjæld, rørene er 10x10 mm. Skal jeg også bore dem i top og bund? Eller måske lade 1-2 mm mellemrum i top og bund og ikke fuldsvejse, så zinken kan flyde ind og ud derigennem? Så svejser jeg to af siderne på disse rør i stedet for at fuldsvejse?
Det bliver 3 sektioner, og totalvægten vil blive ca. 150 kg.
Medlem
· Stockholm
· 4 630 indlæg
Hej
Duktigt af dig at spørge først
Jeg ville nok helsvejse alt og bore huller for at det ser pænest ud.
I princippet kunne du bore der, hvor de små rør skal stå, så de munder ud i de grovere.
Alternativt bytte rørene mod firkantstang da rørene er vel spinkle og bøjer sig let.
Rent visuelt ser det spinkelt ud, prøv med 15x15 eller 20x20 i stedet.
Et spark på dine fine porte og 10x10 rørene vil bøje sig.
Duktigt af dig at spørge først
Jeg ville nok helsvejse alt og bore huller for at det ser pænest ud.
I princippet kunne du bore der, hvor de små rør skal stå, så de munder ud i de grovere.
Alternativt bytte rørene mod firkantstang da rørene er vel spinkle og bøjer sig let.
Rent visuelt ser det spinkelt ud, prøv med 15x15 eller 20x20 i stedet.
Et spark på dine fine porte og 10x10 rørene vil bøje sig.
Jeg burde have haft sprosserne massive, det havde sparet mig for boringen. Men jeg borer et 5mm hul til sprosserne oppe og nede. Besluttede først efter jeg havde hentet materialet, at jeg ville galvanisere det. Nu har jeg materialer hjemme, så det bliver rør denne gang, selvom massivt havde været lettere. Rækværket er kun til dekoration og jeg stræber efter et let udtryk, derfor har jeg valgt tynde sprosser. Smagen er som bagen!
Er der nogen anden, der har noget at sige om hulning før varmforzinkning, så råb op, for nu er jeg ivrig efter at svejse det sammen, men det bliver nogle timers boring først
Er der nogen anden, der har noget at sige om hulning før varmforzinkning, så råb op, for nu er jeg ivrig efter at svejse det sammen, men det bliver nogle timers boring først
Klik her for at svare