Hej alle sammen,

Jeg har et lille problem, som jeg har brug for at diskutere med jer.
Jeg skal sætte et stålgitter op med tværsnittet rundstang. Dette erstatter et tidligere trægitter.

Problemet, som jeg opdagede, da jeg skulle montere, var følgende.
Trappen er L-formet, hvilket betyder, at hældningen er lidt anderledes i svinget sammenlignet med det sidste stykke op til anden etage. Jeg begyndte med at måle højden fra overkant trin til overkant gelænder 900 mm på det første stykke trappe før svinget. Derefter 900 øverst på trappen. Da jeg så skulle møde mine snore, som jeg havde trukket som monteringsskabelon i hjørnet ved svinget, er der en højdeforskel. Hvilket er logisk, da trinshøjden 200 mm er den samme for alle trin, men længden adskiller dem.

For at få et bedre billede af det hele har jeg vedhæftet billeder, der illustrerer problemet.

Hvordan ville I have gjort her? Ville I have kompenseret med højden 900 mm et sted? Knækket røret?
Jeg har brug for tips, så det bliver pænt, men samtidig som gelænderet er i en komfortabel højde.

Tak!

• Trappeopgang med L-form og måling af håndlistehøjde på 900mm markeret; snor bruges som retningslinje for montering.
  • Trappe i L-form med rødt målebånd og markeringer viser højder og vinkler for montering af nyt stålrækværk, der skal erstatte et gammelt trærækværk.
Dit vognstykke er jo bøjet, så rækværket skal også være bøjet med 90cm op til rækværket fra hvert trappetrin.
Når man går i en trappe skal hånden på rækværket opleves at være på samme højde uanset hvilket trin man står på.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.