Jeg skal installere varmekabel i vores indkommende ferskvand i sommerhuset.

Vandledningen går over jorden (isoleret) ca. 4m under huset og derefter ca. 30m nedgravet til en "brønd", hvor afleveringspunktet er. I brønden er der frostfrit, så ingen bekymringer der.

Det er egentlig de første 4 meter over jorden, der er problemet, og hvor det plejer at fryse. Vi har udenpåliggende varmekabel i dag, men det fungerer dårligt.

Nu tænker jeg, som sagt, at installere en varmekabel i røret i stedet. Jeg overvejer at købe en 25m varmekabel og sørge for, at det er roligt og trygt næsten hele vejen frem til brønden. Jeg vil ikke købe 30m, for jeg er usikker på den præcise længde af vandledningen, og det bliver vel noget rod, hvis den er for lang, ikke?

Jeg hørte med en vvs-mand, at de moderne varmekabler er selvregulerende langs hele kablets strækning. Altså at den kun varmer, hvor det er nødvendigt. Passer det?

Jeg har læst produktblade hele formiddagen om forskellige modeller og finder ingen oplysninger, der tyder på det.

Når jeg læser om f.eks. Frostvagt 10, står der, at den er selvregulerende, men at de alligevel anbefaler, at man har en termostat. De skriver også, at man altid får en forhøjet vandtemperatur, når den er tilsluttet.

Det giver ikke mening for mig, at den er selvregulerende. Så burde den vel slukke, ikke trække strøm og ikke øge min vandtemperatur, hvis der ikke er behov for at have den aktiv.

Hvis de ikke er selvregulerende langs hele ledningen, skal jeg måske bare installere en kortere kabel, hvor det virkelig er nødvendigt for simpelthen at spare lidt strøm. Jeg vil også installere en termostat og genbruge den, jeg har til den udenpåliggende kabel.

Modtager gerne information om dette fra nogen, der har erfaring.

Der vil komme en opfølgningsstråd angående termostatstyringen senere. Nu vil jeg først og fremmest have hjælp til at vælge kabel og få styr på, hvordan de fungerer.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.