1,711 læst ·
5 svar
2k læst
5 svar
Varierende cc-mål i mellemlag fra 1800-tallet
Jeg er i gang med at gøre et fællesrum klar på førstesalen i mit torp. Førstesalen havde ikke noget færdigt gulv, da jeg flyttede ind, kun gulvspånplader. Førstesalen har en skråtag, hvor man har bygget en væg cirka 40-50 cm fra, hvor taget møder husvæggen. Da jeg nu har savet op og løftet gulvspånpladerne tættest på væggen, har jeg bemærket meget stor variation i afstanden mellem bjælkerne i gulvet. Nogle steder er det 600, men som i bileksemplet er det lige over 1000.
Min tanke er at lægge et plankegulv i dette rum (som uheldigvis allerede er indkøbt, så et grovere gulv er ikke en mulighed), men jeg er usikker på, hvordan jeg skal håndtere dette for at minimere svigt i gulvet. At tilføje yderligere regler ville ikke have været et problem, hvis ikke indervæggen var der og stod i vejen (se min "utrolige" skitse, der forhåbentlig formidler, hvad jeg mener), så jeg havde noget at fastgøre reglarne i.
Kan der være en passende, eller i det mindste acceptabel løsning på mit problem, der ikke kræver, at jeg river væggen ned?
Min tanke er at lægge et plankegulv i dette rum (som uheldigvis allerede er indkøbt, så et grovere gulv er ikke en mulighed), men jeg er usikker på, hvordan jeg skal håndtere dette for at minimere svigt i gulvet. At tilføje yderligere regler ville ikke have været et problem, hvis ikke indervæggen var der og stod i vejen (se min "utrolige" skitse, der forhåbentlig formidler, hvad jeg mener), så jeg havde noget at fastgøre reglarne i.
Kan der være en passende, eller i det mindste acceptabel løsning på mit problem, der ikke kræver, at jeg river væggen ned?
Bedste svar
Hvor lang spændvidde har du på bjælkerne? Hviler de kun på ydervæggen, eller er der en bærende væg et sted i midten?
Det er ofte muligt at indsætte flere reglar i gulvet, men du kan jo undlade den del, der er på kattvinden, for ikke at komplicere det. For at gøre dette sætter du først kortlingar i de brede fag, altså en tværgående gulvregel, som i dit eksempel bliver ca. 1000mm lang. Når disse er på plads, har du noget at fæstne de nye gulvbjælker i. Er du med på, hvad jeg mener?
Det er ofte muligt at indsætte flere reglar i gulvet, men du kan jo undlade den del, der er på kattvinden, for ikke at komplicere det. For at gøre dette sætter du først kortlingar i de brede fag, altså en tværgående gulvregel, som i dit eksempel bliver ca. 1000mm lang. Når disse er på plads, har du noget at fæstne de nye gulvbjælker i. Er du med på, hvad jeg mener?
Den totale spændvidde (ydervæg til ydervæg) er omtrent 6000 mm. På den første etage er der en væg, der sidder omtrent 1/3 inde på bjælkerne.A Albans doktor sagde:Hvor lang spændvidde har du på bjælkerne? Hviler de kun på ydervæg eller er der en bærende væg et eller andet sted på midten?
Det går ofte at fjerne flere regler i gulvet, men du kan jo springe den del over som er på kvisten for ikke at gøre det for besværligt. For at gøre dette, sætter du først i kortlægger i de brede felter, altså en tværgående gulvregel som i dit eksempel bliver ca. 1000mm lang. Når disse er på plads, har du noget at fæstne de nye gulvbjælker i. Er du med på, hvad jeg mener?
Jeg forstår, hvad du mener, og det lyder fuldstændig logisk. Jeg formoder, at kortlæggerne samt reglerne bør være fastgjort med bjælkesko?
Ja nemmest bliver at bruge bjælkesko, men det er også muligt at anvende søm/skruer af grovere model, hvor man kan komme til, hvis man ønsker det.K kristoffer.nilsson sagde:
Klik her for at svare