Hej,

forsøger at forstå, hvordan jeg skal måle for at vide, hvilken vinkel, antal trin osv. jeg skal have på mine vognstykker fra en altan. Findes der en måde at måle sig frem? F.eks. faldhøjde?
Diagram over en trappe fra en altan til jorden med tekst "Hur lång och antal steg?". Viser vejledning i at måle faldhøjde og vinkel.

Vangstykke, ikke vagnstykke.

Det var alt, jeg havde at bidrage med.

Jeg beklager.

• Synes
Harald Blåtumme og 2 andre
  • Laddar…
Et trin er ca. 16-19cm højt. Så først højden delt med det. Så får du ud, hvor mange trin.

Derefter bør et trin være mellem 25-34cm dybt. Så tager du antallet af trin du får ud ovenfor, så får du længden. Jeg vil råde dig til at tage en planke og tegne det op, for man glemmer let udhænget og blindtrin ;)

Søg på trappkalkylator så er dine bekymringer løst.

Jeg tegnede denne trappe:
Udendørs trappe med trætrin og metalgelænder mod en husfacade, set i en have med græs og træer i baggrunden.
Den er meget behagelig at gå på. Jeg vil se, om jeg kan finde målene.

P placerej sagde:
Vangstykke, ikke vognstykke.

Det var alt jeg havde at bidrage med.

Beklager.
Mærkeligt egentlig at så mange har svært ved den rette betegnelse.
Tom. mange af byggeladerne skriver forkert.

Nogle enkle regler...

Trappeformlen er
Trindybde + 2 x trinhøjde = tres til treogtres cm.
Eksempel
Trinhøjde 15 giver dybde 30
Trinhøjde 16 trindybde 28
Trinhøjde 17 trindybde 26

Trinhøjder fra 13 til 17 cm opleves som normale. Det er muligt at strække grænsen, men trapper med større hældning end 45 grader (højde 20 dybde 20) anses ikke som fagmæssige.

Alle trin i trappen skal have samme højde og dybde.

Hvis du tegner nogle forskellige alternativer, vil du opdage, at ét trin mere øger trappens længde meget mere, end man skulle tro. Ud over at et trin tilkommer, bliver alle trin også længere.

Min personlige præference for udendørstrapper er trinhøjde 15-16. Trindybde omkring 30. Det kan have at gøre med, at jeg har en kapsav, der klarer 60 grader...

Med venlig hilsen Findus

Tilføjelse:
Lav altid udendørstrapper med kiler ovenpå vangerne. Indfældede trin er et mareridt at feje fri for sne og blade. DS

• Synes
Thomas_Blekinge og 1 anden
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 sagde:
Märkeligt egentlig at så mange har svært ved den rigtige betegnelse.
Tom. mange af byggladerne skriver forkert.
Vogn er jo et almindeligt hverdagsord, mens vang ikke er det, så det er vel alligevel ganske så rimeligt, at den almindelige mand tror, at det hedder vogn-.

P placerej sagde:
Vogn er jo et almindeligt hverdagsord, mens vang ikke er det, så det er vel alligevel ret rimeligt, at den gængse mand tror, at det hedder vogn-.
Jo, sådan kan det jo være, men lidt pinligt alligevel, at visse byggemarkedskæder ikke kender den rette betegnelse. edit: Jeg må nok trække i land på dette, det ser ud til, at de fleste byggemarkeder nu ved, at det hedder vangstykke. For nogle år siden var der dog mange, der skrev vognstykke....

Senest redigeret:
  • Synes
placerej
  • Laddar…
Bruger man forkerte søgeord, bliver det umuligt at google sig frem til god information. Så det er berettiget at rette stavningen i dette tilfælde.

Stuprende hører man ret ofte også😊
Personligt foretrækker jeg 63-65cm som resultat på trappernævneren. Jeg har jo for så vidt str. 45..

R Rolle85 sagde:
Hej,

forsøger at forstå, hvordan jeg skal måle for at vide, hvilken vinkel, antal trin osv. jeg skal have på mine vognstykker fra en balkon. Findes der nogen måde at måle sig frem? Fx faldhøjde?
[billede]
Denne side anvendte jeg mig af, da jeg søgte information forud for et trappebygge.
https://www.zhitov.ru/sv/lestnica/
Eller:
https://www.zhitov.ru/sv/lestnica_k/

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.