Tjena,

Overvejer at bygge en egen trappe til kælderen til foråret og overvejer vangstykkker i aluminium. Dog har jeg absolut ingen anelse om, hvordan man beregner, hvor kraftigt materiale jeg skal bruge. Trappen bliver ca. 4m lang og formentlig 12 trin. Jeg havde tænkt mig 2 stående rektangulære rør, omtrent som denne:
3.jpg
Men jeg vil gerne bevare aluminiumslooket. Jeg har kigget i alutrades lagerliste, og de har et antal forskellige rør, men jeg vil jo ikke have, at trappen skal gå i stykker eller svigte. F.eks. 150x50 (5mm) rør findes i 6063 t6 spørgsmålet er, om det holder. Er der nogen her, der har erfaringer med lignende konstruktioner eller kan hjælpe med at beregne det?

Ser ud til at være en svær nød at knække. Må prøve at regne en gang til.

Svarer til mig selv igen ;D
Kommet et stykke på vejen, fik hjælp af hende derhjemme som er bedre til matematik end jeg. Hvis vi ikke har regnet forkert, bliver det sådan her:
4m bjælke som er 150x50 3mm med punktlast i midten og den bøjer ~12mm ved 2000N, hvis den er 4mm bliver det 9mm.
Bør med andre ord kunne laste hver vangstycke med mindst 200kg inden det begynder at svigte alt for meget. Håber på at undgå selvsvængninger :P

Nu skal jeg forsøge at finde 2 sådanne bjælker til overkommelig pris. Hvis nogen har tip til hvor jeg kan købe sådan noget enkelt ville det være fantastisk. Gerne et sted omkring Västerås/Örebro/Eskilstuna området. Havde tænkt mig samme materiale til "räckesståndare" ~15mm. Antager at man burde kunne købe begge på samme sted.

Forslag // kommentarer?

Har du regnet med, at den ligger horisontalt da?

For når du vipper den op, får du bedre forhold. Hældningen gør, at den resulterende kraft, som virker vinkelret på bjælken, bliver mindre end den vertikale, du bidrager med, når du står i trappen.

Fingertopfornemmelsen er, at det er rigeligt. Hvad angår materialet, du angiver, så tror jeg, at 6082 (SIS 4212), som har tilsvarende egenskaber (bl.a. god svejsbarhed), er lidt billigere, men jeg er ikke sikker. Ydermere kan du se bort fra T6 varmebehandlingen, for svejsning af din trappe vil ændre den alligevel.

//Maskiningeniøren

Ja jeg regnede på den horisontalt og gik ud fra, at den bliver stærkere, når den hælder ~42 grader. Angående 6082 har jeg ikke set nogen, der har solgt sådanne. Tibnor blandt andet ser ud til kun at have 6063. Antager at man ellers burde kunne indlevere stykkerne og få dem behandlet for at få en lidt finere mat overflade. Eller hvordan plejer man at gøre, når man skal svejse i det og vil have en fin overflade?

Træ 2X6 eller 2X8 er jo ret almindeligt på gamle logtrapper, og hvis det holder, må en aluprofil holde mindst lige så godt.

Jeg har selv købt 6082 fra Tibnor men under SIS navnet 4212 så de burde have. Men lige meget :)

Vedrørende overfladebehandling, så er anodisering (tidligere kaldet eloxering) den gængse metode. Man kan vælge farver, og det giver korrosionsbestandighed og lidt bedre slidstyrke. Dog vælger man måske ikke at lade sin trappe se ud som en juletræskugle, men "natur" giver nok et mere neutralt look. :)
Det er dog vigtigt, at man svejser med tilsatsmateriale i samme legering for at undgå nuanceforskelle i svejsesømmen, og det stiller jo lidt krav til svejseren at lave hele trappen uden en eneste svejs, der skal slibes ned. Det kan også være lidt tricky at finde et firma, der kan anodisere en så stor detalje som en vognramme til en trappe. Vælger du at anodisere, skal du følge den nuværende plan og bruge 6063, da den er bedre egnet til dekorativ anodisering.

En alternativ metode er glasblæsning for at få en homogen farve og derefter klarlakere, hvis man vil beholde aluminiumfarven. Her kan man jo vælge klar eller mat klarlak, og det er nok den metode, jeg ville have valgt.

Polering og korrosionsbeskyttende voks er en anden, men det kan måske blive lidt smagløs "bling-agtig" samt meget ridsefølsomt.

Skal høre med ham, som jeg tænkte lade svejse det hele, hvad han synes er bedst. Glasblæsning lød interessant, jeg antager, at så er det ikke nogen forskel, hvis materialet jeg har valgt ikke er anodiseret. Hvad er den største forskel mellem 6063 og 6082 udseendemæssigt, når de er blæst? Kiggede på Tibnors hjemmeside, men de har sikkert mere end det, der findes på prisliste. Desuden sælger de ikke til privatpersoner, eller for den sags skyld vil de heller ikke tage mindre virksomheder som nye kunder.

Omtrent sådan her tænkte jeg, at støtten for trinnetrinnet skal se ud:
http://www.clasohlson.se/Archive/images/products/S/Hi/311936_1937_X_2006-06-29_104641_901.jpg
Princippet vinkler og sådan stemmer jo ikke direkte :D

Mig bekendt er der ingen forskel på udseendet.
Når man køber varmebehandlet materiale, har det ofte en mørkere nuance på ydersiden, men det første man bearbejder igennem det, ser det ud som hvilket aluminium som helst.

Eftersom du skal svejse i det, skal du købe materiale uden overfladebehandling. Men som svar på dit spørgsmål, er det let at sandblæse det anodiserede lag væk, hvis man skulle have et sådant.

• Gulmalet hus med terrasse og havemøbler, omgivet af en grøn græsplæne og træer i baggrunden, solrig dag i naturen.
Et alternativ burde være at købe færdigbehandlet og i stedet bruge en form for skrueforbindelse til det hele?

Tossegubbe: Antager, at du mener mere eller mindre, at man laver selve trappetrinene løse og skruer dem fast. Lyder ikke helt tosset, så kan man sende dem væk til overfladebehandling for at få det samme som selve bærelinien. Skal overveje det lidt.

Måske sætte det med en blindnit...

ja det var noget i den stil, jeg hentydede til, det bliver godt nok meget mere arbejde end at svejse, men kan til gengæld lette det at få en flot finish?
Held og lykke!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.