Første indlæg her, men har læst på forummet i snart et halvt år, nå ja. Har ryddet kælderen, og nu er der kun en gammel varmtvandsbeholder tilbage. Min far tror, den er isoleret med asbest og overvejede at få et saneringsfirma til at demontere den. Nu er spørgsmålet, om det passer?. For at få dette stykke ud skal jeg dele det i to og tage det ud i to dele (om ikke mindre).
Mit første indlæg også...
Den eneste måde at vide, om det er asbest eller ej, er at indsende en prøve til analyse. Ellers kan man jo lave mere eller mindre kvalificerede gæt ud fra produktionsår...
Som privatperson er det ikke ulovligt at sanere asbest selv, men hvis du skal skære/save/i stykker det, er det måske ikke at anbefale.
Sandsynligvis er det ikke asbest. Det kan måske åbnes forsigtigt i en kant for at tjekke. Derimod er der med al sandsynlighed asbest i rørisoleringen. Jo, man MÅ fjerne det selv som privatperson, men det er ikke noget, jeg anbefaler.
Har nu åbnet og kigget, hvad tanken er isoleret af, hvilket var helt almindelig isolering. Så den ryger ud snarest.
Dog passer det, at rørene er asbest isolerede. Hvis jeg har ret, gør det ikke noget, så længe jeg ikke arbejder eller bryder i dem? På nogle få steder kan man se direkte ind i rørisoleringen, hvor "beskyttelsesvævet" er væk... det kan måske bare tapes over?. Tør man bruge et sådan rum helt enkelt?
Asbest er ikke farligt, det er asbeststøvet, der er farligt...
Så længe du ikke går og piller og borer i det, der er lavet af asbest, så er det helt roligt! å det gør man jo ikke dagligt!