Første indlæg her, men har læst på forummet i snart et halvt år, nå ja. Har ryddet kælderen, og nu er der kun en gammel varmtvandsbeholder tilbage. Min far tror, den er isoleret med asbest og overvejede at få et saneringsfirma til at demontere den. Nu er spørgsmålet, om det passer?. For at få dette stykke ud skal jeg dele det i to og tage det ud i to dele (om ikke mindre).

(bemærk rørisoleringen i loftet...)
Gammel varmepumpe i kælder med træpaneler, orange ekspansionsbeholder og isolerede rør i loftet.


Mvh Tobias.
 
Mit første indlæg også...
Den eneste måde at vide, om det er asbest eller ej, er at indsende en prøve til analyse. Ellers kan man jo lave mere eller mindre kvalificerede gæt ud fra produktionsår...
Som privatperson er det ikke ulovligt at sanere asbest selv, men hvis du skal skære/save/i stykker det, er det måske ikke at anbefale.
 
Sandsynligvis er det ikke asbest. Det kan måske åbnes forsigtigt i en kant for at tjekke. Derimod er der med al sandsynlighed asbest i rørisoleringen. Jo, man MÅ fjerne det selv som privatperson, men det er ikke noget, jeg anbefaler.
 
Har nu åbnet og kigget, hvad tanken er isoleret af, hvilket var helt almindelig isolering. Så den ryger ud snarest.
Dog passer det, at rørene er asbest isolerede. Hvis jeg har ret, gør det ikke noget, så længe jeg ikke arbejder eller bryder i dem? På nogle få steder kan man se direkte ind i rørisoleringen, hvor "beskyttelsesvævet" er væk... det kan måske bare tapes over?. Tør man bruge et sådan rum helt enkelt?
 
O
Asbest er ikke farligt, det er asbeststøvet, der er farligt...
Så længe du ikke går og piller og borer i det, der er lavet af asbest, så er det helt roligt! å det gør man jo ikke dagligt!
 
Kan dette være asbest? Forsøgte at antænde en lille tot, og det Glødede/smeltede men brændte ikke rigtig.
Hvid fiber-agtig materiale i en brun papirspose, muligvis asbest ifølge testen.
 
C
Hvor kommer tussen fra?
 
Hele panden var isoleret med dette materiale...
En stor gammel kedel i en kælder, delvist isoleret, med en rød beholder monteret på siden, taget den 15. oktober 2013.
 
Hvad er det for årsmodel og fabrikat på kedlen?
 
cTc, årsmodel ved jeg ikke. Gætter på 50-60'erne?
 
Skal lige til at rive en magen til varmtvandsbeholder ud. Kom I frem til, at isoleringen var asbest?
 
M martinpa sagde:
Skal lige til at rive en lignende varmtvandsbeholder ud. Kom I frem til, at isoleringen var asbest?
TS er desværre ikke længere med os, så brug beskyttelsesudstyr…
 
  • Synes
tobbe9012
  • Laddar…
M martinpa sagde:
Jeg skal lige til at rive en lignende varmtvandsbeholder ud. Kom I frem til, at isoleringen var asbest?
Gjorde ingen test, men vurderingen blev, at det var helt almindelig glasuld.
 
T tobbe9012 sagde:
Gjorde inget test men bedömningen gjordes att de var helt vanlig glasull.
Ok, tak. Hvordan sad isoleringen der under træpanelet. Var den løs eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.