Jeg har brug for hjælp med gulvet i vores nye udestue. Vi kommer til at lægge gulvtegl. Det der nu findes fra bunden og op er
Jord
50cm luft
20cm celleplast og reglar (cc30)
Spånplade

Vi har efter råd fra tømreren planlagt at flydespartle ovenpå spånpladen og derefter lægge teglsten.
Tømreren har også sagt, at vi skal lægge en fugtspærre på spånpladen. Den fugtspærre, vi har fundet, som er beregnet til udendørs brug (pool) koster 9000 for 15m2, hvilket er lidt for dyrt synes jeg.

Fugtspærren antager jeg skal kunne klare temperaturer mellem minus 15 til plus 45 grader.

Mit spørgsmål;
Kan jeg undlade den dyre fugtspærre og lægge en plastfolie (byggeplast) mellem træpladen og spartlen?
Eller
Kan jeg udskifte træpladen til noget andet, helst noget der ikke kræver fugtspærre og flydespartling som jeg kan lægge gulvteglen på?

Hvorfor er der behov for en fugtspærre opadtil? Er det for beskyttelse mod spild eller luftfugtighed?

Hvorfor har du brug for tætningslag? Jeg forstår det ikke.
Byggeplast har ingen videre vedhæftning på spartelmassen, så det ville jeg ikke have gjort. Men jeg forstår ikke pointen med tætningslag.

Ingen tæt membran er nødvendig. Du påfører primer på spånpladen og derefter flydespartelmasse for at lægge gulvtegl på. Det går også fint med gulvgips direkte på gulvspånpladen.

• Synes
gullegrizen
  • Laddar…
Synes også det lyder meget mærkeligt. Kan tømreren lidt sjusket have sagt "tætningslag", når han egentlig mente rullet primer?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.