Jeg skal skifte fra direktevirkende elradiatorer til vandbaseret varmesystem med Lenhovda sektionsradiatorer, som jo er ret tunge.
Men, væggene består af enkelgips, og der er selvfølgelig ingen regler eller kortlingar på passende steder til at hænge radiatorerne op, og det virker som et tungt arbejde at åbne væggen under alle vinduer for at sætte i regler.
En tanke er at sætte tykke (ca. 20 mm) krydsfinérplader på hele væggen under vinduerne, tilstrækkeligt store til at kunne skrues i reglerne, der går på hver side af vinduerne og en regel, der findes midt under vinduerne og derefter skrue radiatorernes konsoller i krydsfinérpladerne.
Selvfølgelig, krydsfinérpladerne stikker ud fra væggen, og det betyder at gulvsokler vil blive skåret mod pladerne, men når det er monteret, malet og klar, tror jeg, det stadig kan se ret ok ud.
Jeg tror, det burde være stærkt nok til at bære op radiatorerne, men tager gerne imod synspunkter.
Det fungerer sikkert. Jeg havde radiatorer monteret i enkelgips. Det fungerede ikke så godt. Drak hul i gipsen. Jeg lavede et så stort hul, at jeg kunne stikke en regel ind, som jeg skruede gennem gipsen. Derefter reparerede jeg væggen og skruede radiatoren op.
Er det ikke værd at tage en multicutter og åbne væggene, sætte regler og bygge igen, hvis man alligevel kaster sig ud i et så stort projekt som at skifte fra el til vandbåret? Det føles som om man vil fortryde det i fremtiden, og så er det endnu mere besværligt at lave om.
Er det ikke værd at tage en multicutter og åbne væggene, afstive og bygge igen, hvis man alligevel giver sig i kast med et så stort projekt som at konvertere fra el til vandbårne? Det føles som om man vil fortryde det i fremtiden, og da er det endnu sværere at gøre om.
Jo, det føles som det bedste og kommer nok til at blive sådan til sidst.
Er det konsoller som radiatorerne hænges i?
Med de rette gipsskruer og flere end to fastgørelseshuller pr. konsol er det intet problem med normale radiatorer, men måske var disse som sagt ekstra tunge.
Jeg satte en radiator op 900x900mm med dobbelt konvektionsplader (45kg) og det gik fint.
Har du aldrig nogen regel et eller andet sted bag radiatorerne? I så fald kan du jo bruge tre konsoller, hvis de ikke er af en grim type, der er meget synlig.
Er det konsoller som radiatorerne hænger i?
Med de rigtige gipsankre og flere end to fastgørelseshuller pr. konsol er det intet problem med normale radiatorer, men måske var disse ekstra tunge som sagt.
Jeg satte en radiator 900x900mm med dobbelte konvektionsplader (45kg) op, og det gik fint.
Har du aldrig nogen lægte et eller andet sted bag radiatoreren? Hvis ja, går det at bruge tre konsoller, hvis de ikke er af en grim type som kan ses meget.
Det er Lenhovda sektionsradiatorer ca 1200 x 600mm som er ret tunge, med 3 konsoller hvis placering kun kan forskydes nogle få cm.
Væggene er kun enkel gips, lavet i begyndelsen af 70'erne.
Jeg er kommet frem til, at det føles bedst at åbne væggen under hvert vindue og sætte lægter på den "rigtige" plads.
Jeg har haft radiatorer med beslag i enkelgips. Da de gik i stykker, satte jeg simpelthen støtte bagved. Om det var en krydsfiner eller stolpe, kan jeg ikke huske, det kan have været forskelligt på forskellige beslag. Det fungerede godt. Det handlede da om en uisoleret væg.
Jeg satte vores køkkenskabe op med pluggen snapptoggle, som ifølge producenten skal klare høje belastninger, de sidder i hvert fald stadig. Du kan måske bare tage en ekstra konsol midt på radiatoren, så får du 6 eller flere fastgørelsespunkter?
Det bedste er selvfølgelig at åbne op og forstærke væggen, som du er inde på. Jeg selv er i samme situation, men jeg har fordelen, at der er en stolpe midt under vinduerne, som jeg kan skrue i, kræver dog en ekstra konsol.
Er det klassiske Lenhovda har de vel ben til dem?
Synes jeg så det på en eller anden reklamebillede på deres hjemmeside.
Radiatorerne har beslag til konsoller som standard, men derudover findes der andre muligheder som f.eks. ben.
Jeg vil have konsoller, da det bliver en "renere" installation.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.