45,385 læst ·
39 svar
45k læst
39 svar
Vandglas-Everseal-Hvad er det?
Vandglas er rene vidundermiddel. Det har et utal af anvendelsesområder. Hvis man bygger modeller af sejlskibe og vil få dem til at se ud, som om det blæser, kan man fugte sejlene med vandglas og blæse på dem med en blæser, indtil de tørrer. Så stivner de i den position.
En anden meget sjov ting, man kan give sig i kast med, er en kemisk have. Anbefales, hvis I ikke har prøvet det før.
En anden meget sjov ting, man kan give sig i kast med, er en kemisk have. Anbefales, hvis I ikke har prøvet det før.
Jo, fyren der har været her og foreslået at vi behandler kældergulvet med vandglas, arbejder jo for Everseal.Forbo sagde:
Tilsyneladende bliver betonen diffusionsåben men ikke helt vandtæt. Betonen bliver dog tør og man kan "lægge hvilket gulv som helst ovenpå".
Hvis man derefter påfører et lag Epoxy, bliver betonen helt vandtæt + at det beskytter mod radon.
Jeg synes bare det er så mærkeligt, at vi ikke har hørt om denne metode til behandling af kældergulve, jeg føler mig skeptisk...
Man kan også undre sig over hvor længe vandglasset holder som nogen skrev ovenfor.
Medlem
· Stockholm
· 1 397 indlæg
Hvis det lyder for godt til at være sandt, så er det tit det.Tina123 sagde:Jo, fyren som været her og foreslået, at vi behandler kældergulvet med vattenglas, arbejder jo for Everseal. Tilsyneladende bliver betonen diffusionåben men ikke helt vandtæt. Betonen forbliver dog tør, og man kan "lægge hvilket gulv som helst ovenpå". Hvis man derefter påfører et lag Epoxy, bliver betonen helt vandtæt + det beskytter mod radon.
Jeg synes bare, det er så mærkeligt, at vi ikke har hørt om denne metode til behandling af kældergulve, føler mig skeptisk...
Man kan også undre sig over, hvor længe vattenglas holder, som nogen skrev ovenfor.
Everseal er et produkt, der bruges af håndværkere, som ikke gør tingene rigtigt, dvs venter til betonen er tør, det er min erfaring..
Så er erfaringen med at blande kemikalier og fugt ikke lige noget, jeg har det godt med...
Alle metoder, hvor man forsøger at holde fugt ude på "forkert side" af beton, fungerer dårligt i længden. Har en tendens til at slippe med tiden.
Nogle i denne tråd er helt ude og cykle. Vandglas (kaliumsilikat eller natriumsilikat eller blanding af begge) er blandt det ældste stof til at behandle beton med. Det er stærkt basisk (pH 10) og man bør beskytte hud og øjne, når man påfører dette. Der bliver ingen kendte farlige gasser eller senere emissioner. Vandglasset reagerer kemisk med betonen og gør, at betonen derefter kun kan slippe vand igennem i gasform, derfor anbefales IKKE noget diffusionstæt materiale ovenpå, som celleplast eller mineraluld. Skal man male på betonen, bør man således anvende en diffusionsåben maling.
Jeg ville ikke lægge epoxy på vandglas, medmindre betonpladen er opvarmet. Epoxy er nemlig diffusionstæt, intet vand trænger igennem, ikke engang i gasform. Er der risiko for, at pladen bliver kold om vinteren, kan den fugt, der ligger under epoxyen, forårsage frostsprængning.
Det eneste problem, jeg kan se med vandglas, er at der ofte bliver saltudfældninger (når vanddampen transporteres igennem betonen, tager den lidt salte med sig) som ikke er farlige, men dog så skæmmende. Er der nogen, der har et godt tip til, hvordan man kan undgå dette?
Jeg ville ikke lægge epoxy på vandglas, medmindre betonpladen er opvarmet. Epoxy er nemlig diffusionstæt, intet vand trænger igennem, ikke engang i gasform. Er der risiko for, at pladen bliver kold om vinteren, kan den fugt, der ligger under epoxyen, forårsage frostsprængning.
Det eneste problem, jeg kan se med vandglas, er at der ofte bliver saltudfældninger (når vanddampen transporteres igennem betonen, tager den lidt salte med sig) som ikke er farlige, men dog så skæmmende. Er der nogen, der har et godt tip til, hvordan man kan undgå dette?
Jeg har læst al fakta om vattenglas, og det bliver ikke 100% tæt - tætheden er omtrent 85 - 90%. Jeg har ikke læst nogen steder, at man skal blande vattenglas i frisk beton - jeg har kun læst, at vattenglas er en efterbehandling som man stryger på færdighærdet beton, så den bliver tættere.John J sagde:
I dit tilfælde tror jeg ikke, at det er vattenglaset, der har gjort betonen tæt - dammen bliver automatisk tæt, hvis VCT-værdien i betonen er lavere end 0.50.
Medlem
· Stockholm
· 1 397 indlæg
Du lyder som en sælger...wis sagde:Nogle i denne tråd er helt ude og cykler. Vandglas (kaliumsilikat eller natriumsilikat eller en blanding af begge) er blandt det ældste stof til at behandle beton med. Det er stærkt basisk (pH 10), og man bør beskytte hud og øjne, når man påfører dette. Det bliver ingen kendte farlige gasser eller senere emissioner. Vandglasset reagerer kemisk med betonen og gør, at betonen derefter kun kan slippe vand igennem i gasform, derfor anbefales IKKE noget diffusionstæt materiale ovenpå, som cellplast eller mineraluld. Skal man male på betonen, bør man således anvende en diffusionsåben maling.
Jeg ville ikke lægge epoxy på vandglas, medmindre betonpladen er opvarmet. Epoxy er nemlig diffusionstæt, intet vand trænger igennem, ikke engang i gasform. Er der risiko for, at pladen bliver kold om vinteren, kan den fugt, der ligger under epoxyen, forårsage frostsprængninger.
Det eneste problem, jeg kan se med vandglas, er at det ofte bliver saltudfældninger (når vanddampen transporteres igennem betonen tager den lidt salte med sig), som ikke er farlige, men dog så skæmmende. Er der nogen, der har et godt tip om, hvordan man kan undgå dette?
Fortæl gerne, hvordan udtørring ellers foregår? Lader betonen vand igennem i flydende form, eller fast form måske?
Jeg ser flere problemer... Vi seriøse byggefirmaer plejer at lade betonen blive tør gennem traditionel udtørring, inden vi lægger noget tæt på det...
Læste på Everseals hjemmeside:
Hvis den sænker pH, burde den så ikke være sur? Sænket pH risikerer jo at fremskynde korrosion af armering.
Nej, den kan næppe sænke RF, måske ved overfladen, ved en RBK-måling måler man RF på 40% af dybden.
Virker mærkeligt, at du som er så vidende om beton ikke har hørt om dette.Tyresö sagde:Jeg har læst alle fakta om vandglas, og det bliver ikke 100% tæt - tæthed er omkring 85 - 90%. Jeg har ikke læst nogen steder, at man skal blande vandglas i frisk beton - jeg har kun læst, at vandglas er en efterbehandling, som man påfører hærdet beton for at gøre det tættere.
I dit tilfælde tror jeg ikke, at det er vandglas, der har gjort betonen tæt - dammen bliver automatisk tæt, hvis VCT-værdien i betonen er lavere end 0,50.
Nitor Vandglas har jeg brugt, og det er natriumsilikat, dvs. i princippet flydende glas.
Men tanke på at samme tykkelse og samme blanding beton uden vandglas lækkede meget, så vil jeg i hvert fald også fremover tro på Vandglas.
Senest redigeret af en moderator:
"John J"
Hvad er det, du mener, at jeg ikke har hørt om? Mener du, at de få dråber, som du blander i betonen, gør betonen 100% tæt?
Vandglas er et middel, som man smører på allerede hærdet beton - og hvis du læser i nogle indlæg i tråden, så er det mere end jeg, der mener, at vandglas ikke skaber en 100% tæt beton. Eller endnu bedre gør som jeg, Google på vandglas og læs dig frem til al fakta.
Hvad er det, du mener, at jeg ikke har hørt om? Mener du, at de få dråber, som du blander i betonen, gør betonen 100% tæt?
Vandglas er et middel, som man smører på allerede hærdet beton - og hvis du læser i nogle indlæg i tråden, så er det mere end jeg, der mener, at vandglas ikke skaber en 100% tæt beton. Eller endnu bedre gør som jeg, Google på vandglas og læs dig frem til al fakta.
At al epoxi er diffusionstæt, kan du jo diskutere med Nils Malmgren.wis sagde:Vandglasset reagerer kemisk med betonen og gør, at betonen derefter kun kan slippe igennem vand i gasform, derfor anbefales IKKE noget diffusionstæt materiale ovenpå, typisk celleplast eller mineraluld. Skal man male på betonen, bør man således anvende en diffusionsåben maling. Jeg ville ikke lægge epoxi på vandglas, medmindre betonpladen er opvarmet. Epoxi er nemlig diffusionstæt, intet vand trænger igennem, ikke engang i gasform. Er der risiko for, at pladen bliver kold om vinteren, kan den fugt, der ligger under epoxien, forårsage frostspringning.
http://www.epoxibutiken.se/product_info.php?cPath=24&products_id=34
NM Gulv 50 Super er ej diffusionstæt, hvilket gør det muligt at male på fugtige underlag og på underlag, hvor fugtrisiko forekommer.
Undskyld, men hvorfor skal jeg google, når jeg har testet Vandglas selv flere gange med gode resultater?Tyresö sagde:"John J"
Hvad er det du mener, at jeg ikke har hørt om? Mener du, at de få dråber, som du blander i betonen, gør betonen 100% tæt?
Vandglas er et middel, som man stryger ud på allerede hærdet beton - og hvis du læser nogle indlæg i tråden, er det mere end mig, der mener, at vandglas ikke skaber en 100% tæt beton. Eller endnu bedre gør som jeg, Google vandglas og læs dig frem til al fakta.
Stoler du mere på, hvad du læser, end hvad du selv oplever?
Du må bære over med, at jeg indser, at din betonviden er for lav, til at jeg skal have en chance for at gennemgå, hvorfor det ene eller hvorfor det andet i en betonblanding. Jeg er ikke ude på at nedgøre dig - forstå mig ret. Du har garanteret viden indenfor andre områder, som ligger langt over min forståelse - men det er umuligt for mig at forklare, hvordan alle parametre i en betonblanding skaber forskellige egenskaber på færdighærdet beton, afhængigt af om man øger eller mindsker mængden af en ingrediens i blandingen.John J sagde:
Jeg har aldrig nogensinde i mit liv nøjes med, hvad jeg ser eller oplever - jeg har aldrig nøjes med mindre end at vide hvorfor - ren fakta er det vigtigste for mig, det er det eneste, der altid har gjaldt for mig - uanset hvad det drejer sig om, og uanset om jeg skal ligge vågen hele natten for at finde ud af hvorfor. Det er sådan, jeg fungerer.
Tror det er bedre, at vi overlader tråden til TS.