45,385 læst ·
39 svar
45k læst
39 svar
Vandglas-Everseal-Hvad er det?
Side 1 af 3
Vi har en kælder, der skal indrettes, lave legerum. Betonplade på jord, hus bygget 1936.
En håndværker anbefalede at forsegle gulvet med Everseal=Vandglas, da bliver betonen tør, og man kan lægge gulv på.
Vi har også radon (fra jorden); Han foreslog, at man så skal påføre Epoxy ovenpå Everseal=Stopper radonen.
Vi har aldrig hørt om ovenstående løsning, alle taler jo om ventilerede gulve i kældre.
(som denne håndværker frarådede, "skadedyr, støv m.m. kan samle sig")
Jeg undrer:
1. Virker ovenstående løsning fornuftig?
2. Ved nogen, om Everseal eller Epoxy er farligt, f.eks. afgiver uhensigtsmæssige dampe?
3. Stoppe jordradon; Er Epoxy bedst eller flydespartel eller andet?
En håndværker anbefalede at forsegle gulvet med Everseal=Vandglas, da bliver betonen tør, og man kan lægge gulv på.
Vi har også radon (fra jorden); Han foreslog, at man så skal påføre Epoxy ovenpå Everseal=Stopper radonen.
Vi har aldrig hørt om ovenstående løsning, alle taler jo om ventilerede gulve i kældre.
(som denne håndværker frarådede, "skadedyr, støv m.m. kan samle sig")
Jeg undrer:
1. Virker ovenstående løsning fornuftig?
2. Ved nogen, om Everseal eller Epoxy er farligt, f.eks. afgiver uhensigtsmæssige dampe?
3. Stoppe jordradon; Er Epoxy bedst eller flydespartel eller andet?
Vandglas kan du google op, det findes for eksempel i Herdins "Fugtstop", en smart løsning til at imprægnere beton. Når vandglasset har reageret med betonen, er det helt ufarligt... og det er ikke specielt farligt til at begynde med... (Medmindre man drikker det selvfølgelig...
)
Epoxy skal heller ikke være noget mærkeligt, når det har hærdet.
Om løsningen i sig selv fungerer/er god, kan jeg ikke svare på... der er sikkert andre på forummet, der kan. Men hverken vandglas eller epoxy er farligt, som svar på spørgsmål 2.
Epoxy skal heller ikke være noget mærkeligt, når det har hærdet.
Om løsningen i sig selv fungerer/er god, kan jeg ikke svare på... der er sikkert andre på forummet, der kan. Men hverken vandglas eller epoxy er farligt, som svar på spørgsmål 2.
Ved ikke hvad jeg skal tro om produktet. Bliver altid lidt mistænksom over for overfladebehandlingsmidler til beton, som man kan bruge uden professionel gasmaske og udstyr som om man arbejder på et atomkraftværk.Forbo sagde:
Herdins er ikke et kendt mærke inden for betontilsætningsstoffer, gør mig lidt mere mistænksom...
Havde der stået Sika eller Grace på dunken, så havde jeg troet på det fuldt ud, men i dette tilfælde ved jeg ikke hvad jeg skal tro.
OK, tak for info omkring vattenglas.
Jeg modtager gerne flere synspunkter på den løsning vi har fået, nemlig at forsegle/fugtspærre kældergulvet med vattenglas. Det er dog ikke hele kælderen, kun visse rum der skal renoveres.
Gerne synspunkter vedr. radon, stopper vattenglas markradon?
Jeg modtager gerne flere synspunkter på den løsning vi har fået, nemlig at forsegle/fugtspærre kældergulvet med vattenglas. Det er dog ikke hele kælderen, kun visse rum der skal renoveres.
Gerne synspunkter vedr. radon, stopper vattenglas markradon?
Nu er jeg ikke nogen ekspert, men netop vattenglas er jo en ret kendt måde at overfladebehandle beton på? "Natriumsilikat" lyder måske mere velkendt? Sika sælger det under navnet "Dammbindare"Tyresö sagde:Ved ikke hvad jeg skal tro om produktet. Bliver altid lidt mistænksom ved overfladebehandlingsmidler til beton, som man kan anvende uden profgasmask og udstyr som om man arbejder på et atomkraftværk.
Herdins er ikke et kendt mærke inden for betontilsætningsmidler, det gør mig lidt mere mistænksom...
Havde der stået Sika eller Grace på dunken, så havde jeg troet på det fuldt ud, men i dette tilfælde ved jeg ikke, hvad jeg skal tro.
Jeg brugte selv vattenglas på betonplinte i sommer, og når man så skyller vand på betonen, så suger den ikke, men det perler mere ligesom.
Uanset hvad, så er det ikke noget "farligt", om det så virker eller ej til trådskaberens formål er et andet spørgsmål, ikke en anelse
Synes det virker mærkeligt at have overset sådan en ting, hvis man har arbejdet med beton, selv jeg som har nul styr på sådanne ting, er stødt på vandglas... I mit tilfælde på gulv i lader og malkerum, glat som bare pokker kan det blive efter nogle år!Forbo sagde:Nu er jeg ikke nogen ekspert, men lige præcis vandglas er jo en ret kendt måde at overfladebehandle beton på? "Natriumsilikat" lyder måske mere bekendt? Sika sælger det under navnet "Støvbundet"
Jeg brugte selv vandglas på betonpæle denne sommer, og når man så sprøjter vand på betonen, suger det ikke, men det perler mere ligesom.
Under alle omstændigheder er det ikke noget "farligt", om det så virker eller ej for trådstarters formål er en anden sag, ikke en anelse![]()
Jeg arbejder kun med frisk beton, og mest med at pumpe betonen. Når jeg selv udfører støbeopgaver, er det altid nyproduktion og aldrig renoveringsstøbninger på grund af for at undgå alt bryderiarbejde (opbrydningsarbejde) som renoveringsstøbninger medfører - og derfor har jeg ikke fordybet mig i junglen af alle præparater (primer, vedhæftning etc.) som findes i branchen.Wagner sagde:
Jeg er derimod meget inde i alle tilsætningsmidler og hvordan de skal doseres og anvendes i frisk beton.
Men jeg er enig i, at det er mærkeligt, jeg får jo høre meget tip og tricks om beton, fra kunder som jeg pumper beton til.
OK.
Hvis jeg nu overfladeforsegler kældergulvet med vandglas, tror I så, at jeg tør lægge isolering som fx flamingoplader eller EPS-brug? (Derefter gulv ovenpå.)
Er der risiko for skimmel ovenpå vandglasset, hvis man lægger isolering på?
Hvis jeg nu overfladeforsegler kældergulvet med vandglas, tror I så, at jeg tør lægge isolering som fx flamingoplader eller EPS-brug? (Derefter gulv ovenpå.)
Er der risiko for skimmel ovenpå vandglasset, hvis man lægger isolering på?
En spontan tanke ang. vandglas...Hvor længe holder en betonbehandling med vandglas?....1 år......50 år?
Eftersom jeg er fuldstændig "betonskadet" - som min kone siger - så vil jeg dykke dybt ned i alt, hvad der har med vandglasbehandlet beton at gøre! Det er sådan noget, der gør, at jeg kan ligge vågen om natten...
Jeg har enormt mange kontakter inden for betonStockholm, og hvis ikke de kontakter i Sveriges største betonlandskab har den viden, jeg er ude efter, så ser jeg vandglasbehandlet beton som noget pjat.
Men jeg vil bestemt give det en ærlig chance...er altid nysgerrig efter ny viden inden for betonverdenen..
Eftersom jeg er fuldstændig "betonskadet" - som min kone siger - så vil jeg dykke dybt ned i alt, hvad der har med vandglasbehandlet beton at gøre! Det er sådan noget, der gør, at jeg kan ligge vågen om natten...
Jeg har enormt mange kontakter inden for betonStockholm, og hvis ikke de kontakter i Sveriges største betonlandskab har den viden, jeg er ude efter, så ser jeg vandglasbehandlet beton som noget pjat.
Men jeg vil bestemt give det en ærlig chance...er altid nysgerrig efter ny viden inden for betonverdenen..