Skal installere vandbåren gulvvarme. Opdager, at der er cc 60cm mellem bjælkerne (torpargrund). VVS'eren anbefaler spånplade direkte på bjælkerne og derefter lægge klinker direkte på spånpladen.

Er bange for, at dette bliver for ustabilt. Bør man ikke lægge en eller måske to gulvgipsplader over vandvarmen? Tager det ikke brodden af varmen?

Kan man lægge gipspladerne under spånpladerne med vandvarmen og så lægge klinker ovenpå dette?

MVH
Lars-Henrik

Bob_the_builder
Hvis du har c/c 60, er der ikke så mange alternativer. Spånplade (22 mm) nederst, skrue-limet mod bjælkerne. Der findes færdigfræsede plader, hvor man lægger slangen i rillerne (dyrt, dog). Ovenpå dette SKAL der ligge en limet gulvgipsplade (13 mm) for at klinkerne skal ligge på en død overflade. Man skal aldrig sætte keramiske fliser (kakel/klinker) på spånplade eller brædder, da de bevæger sig med luftfugtigheden, og klinkerfugerne dermed uundgåeligt revner. Bøder til blikkenslageren! Hvad angår varmeoverførslen i gulvet, er det ikke noget problem at lægge et eller flere lag gips oven på slangerne. Derimod skal man undgå for meget træ i form af spånplader og parket mm. Gips leder varme godt, træ leder dårligt.

Held og lykke!

c/c 60 indebærer egentlig ingen problemer, jeg har c/c 60 med glespanel lagt ovenpå for at passe til gulvvarmepladerne, derefter gulvspån på alle steder jeg har laminat eller parket, på områder med klinker har jeg desuden en gipsplade øverst, alt for at få en død overflade til at lægge klinkerne på som Bob nævner !!!

Store brok til vvs'eren han må have været med ved lignende før
og vide om dette med sprækkede fuger og i forlængelsen fliser der løsner sig !

..//N

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.