Jeg har et hus bygget i 1972, med teglfacade, 20mm luftspalte og en indervæg af typen siporexblokke. Jeg har bl.a. et vindue på 2,7m i længden, hvor jeg har bemærket vandindtrængning i overkanten gennem karmes skruerne. Det sker, når det regner længe, og vinden blæser mod væggen. Jeg har åbnet op og kan se, at der kommer vand ned via luftspalten. Karmen står lige under luftspalten. Jeg talte med en gammel murer, og han forklarede, at når teglstenen bliver mættet, kommer der fugt på indersiden, og fugerne slipper også fugt igennem. Er der nogen, der ved mere om dette, og hvad kan jeg gøre?
Kan du tætte ved karmeskruerne? Det, du skriver, er lidt luftspaltens funktion, derfor bør man ikke sætte vinduer i luftspalten. Men nu er det jo allerede sådan.T Tomhans sagde:Jeg har et hus bygget i 1972, teglfasade, 20mm luftspalte og indervæg af typen siporexblokke. Har bl.a. et vindue 2,7m langt, hvor jeg har bemærket vandindtrængen i overkanten gennem karmeskruerne. Det sker, når det regner længe, og vinden ligger på mod væggen. Jeg har åbnet op og ser, at der kommer vand ned via luftspalten. Karmen står lige under luftspalten. Talte med en gammel murer, og han forklarede, at når teglstenen bliver mættet, bliver der fugt på indersiden, plus at fugerne slipper fugt igennem. Er der nogen, der ved mere om dette, og hvad kan jeg gøre?
Ja, det kan jeg, men vandet står tilbage, og det kan jo ikke være godt. Overvejede at lægge en alum.plade ovenpå med lidt fald udad, så det løber væk. Men hvad tætner man med da, det må jo ikke stoppe vandet i at løbe ud og ikke suge til sig heller.surris sagde:
Lyder fornuftigt. Nogen tætningsmasse til udvendig brug.T Tomhans sagde:
Klik her for at svare