Hej,

Jeg sidder og skitserer på vores byggeri af udestue, hvor vi gerne vil have et valmet tag, da vi synes, det passer bedst med stilen på huset. Problemet jeg støder på er, at taget i mit tilfælde er tænkt at blive 3,7x5,7, så det bliver ingen 45-graders vinkel på "tagstolen/tabalken", men ca. 50 grader.

Og når man ikke lægger brydepunktet i 45 grader, får man forskellige tagvinkler og forskellige mål på tagfoden. Hvis det nu havde været omvendt, mere end dobbelt så bred som dyb, så løser man det med et "plant" stykke i midten mod huset.
Men er der nogen, der har et forslag til en pæn løsning i dette tilfælde?

• Synes
O.tiidus
  • Laddar…
Når man vil have taget valmet og bygningens form ikke er en kvadrat, men vil have samme taghældning på alle tagets sider, kan man gøre som dette billede viser.
En illustration af et valmet tag på en rektangulær bygning, der viser tagets skråning og kort nockbalk-fiksering ved hjælp af en pelar.
Konstruktionsmæssigt løser man det med en lille kort rygbjælke, hvis længde er 3,7 m - 5,7/2 m, dvs. 0,85 m. Denne rygbjælke fastgøres i den ene ende på husfacaden. I den anden hviler den på en lille søjle (hvis højde = tagets højde), som igen står på en bjælke, der går tværs over hele rummet.

Vis burde man kunne erstatte den tværgående bjælke med en loftstol i enden på rygbjælken?
Tænkte en hvad det nu kan kaldes treledsloftstol eller trækbåndsloftstol parallelt med langsiden. Der skal jo alligevel ligge bjælker der for at bære taget, så hvis man supplerer med en trækstang burde det jo fungere. Loftstolen vil jo bære næsten halvdelen af tagets vægt, men det burde alligevel ikke kræve så groft træ, da den største last bliver en punktlast på toppen.
dragbandstakstol_01.jpg

Absolut! En klart kreativ løsning, muligvis noget dyrere. Man skal beregne punktlasten. Der er behov for nogle diagonaler i tagets plan også for at stabilisere. Det kan blive pænere end bjælke plus søjle plus bjælke.

Jag får nog göra en komplett skiss på det så att det går att räkna på.
Jag tänker mig alltså att takstolen är placerad vid den röd delen (om man ser taket uppifrån).
Tänker du att man måste ha en diagonal mellan "takstolen" och husväggen (längts upp i bilden)? För den övriga skjuvningen borde väl tas upp "hörnbalkarna" eller tänker jag fel.

Senest redigeret:
Din billede vises ikke rigtigt. Der er kun et spørgsmålstegn. Da det er et stolpehus, har væggene ingen stabiliserende funktion. Så skal du sørge for, at alle stolperne i konstruktionen er låst i deres øvre ende i horisontalplanet. Jeg har tegnet en passende diagonal med rødt på nedenstående billede. Punktlasten på din tagspærstop vil blive betydelig.
Tegning af stolpehusstruktur med indtegnet diagonal for stabilitet; rød linje viser diagonal for forstærkning.

Jeg kan se, at billedet på en eller anden måde faldt væk, så jeg lægger det til igen i aften.
Men præcis som du tegnede, var det, jeg tænkte.

Nu har jeg lavet nye tegninger, nu mangler det blot, at lade nogen regne på det.
Byggetegninger og 3D-model af hus med terrasse og tilbygning, dimensioner angivet.

• Synes
Johan_Sundberg
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.