Sidder og tegner på at bygge vores altan ind for at skabe en lidt større stue indenfor. I forbindelse hermed har vi også til hensigt at få til et udestue. Den optimale tagløsning for udestuen fremgår af modellen nedenfor, jeg tvivler dog på gennemførligheden. Bliver i praksis en enkelt bjælke, der bærer hele taget, ikke?

3D-model af hus med plan for udestue, der viser tagdesign og glasvægge foran, set fra en vinkel.

Længden på diagonalen (mellem væg og støtte) er 6670 mm. Udestuens mål er 4800 x 4800 mm. Taghældning er 8 grader.

Forslag til andre løsninger? Jeg sidder lige nu og tegner et normalt shedtag, hvilket ville få et spænd på ca. 4,8 meter. Jeg tænker, at jeg smider et billede op af det om lidt også.

Kan du acceptere et fladt indvendigt loft ser jeg ingen problemer med at bygge ifølge din skitse ved hjælp af tagspær. Lidt anderledes form men burde ikke være noget problem.

J JKrister sagde:
Kan du acceptere et fladt loft ser jeg ingen problemer med at bygge ifølge din skitse ved hjælp af spær. Lidt speciel form, men skulle ikke være nogle problemer.
Det er ikke muligt at have et fladt loft indvendigt, jeg har brug for lidt marginer mod facaden på grund af døren. Med det mener jeg, at højden ved glaspartierne ikke kan være den samme som mod facaden over døren.

På hvilken måde mener du, at det er en speciel form?

Smider en med almindeligt pulttag også. Denne løsning er jo garanteret enklere og mere praktisk på alle måder. Måske også mere æstetisk behagelig? Jeg tager taknemmeligt imod synspunkter :)

3D-model af et hus med en enkeltskuretag over en glasinddækket udvidelse. Modellen viser forskellige taghøjder.

Nogen der har lyst at give deres mening om de to forskellige alternativer? Hvordan ville I selv have valgt?

Havde valgt pulpet for det er ikke nævneværdigt grimmere og meget lettere.

Jeg ville have forsøgt at bygge i henhold til alt.1. Du skal selvfølgelig have en eller anden form for bjælke i folden, men det er ingen problemer at få til, så længe der er lidt plads.

Matti_75 Matti_75 sagde:
Jeg ville have forsøgt at bygge i henhold til alt.1. Du skal selvfølgelig have en form for bjælke i knækket, men det er ikke noget problem at få til, bare der er lidt plads til den
Ved du, hvordan man kan beregne dimensionen på tagrygbjælken? 270mm limtræ er ikke noget problem at få plads til, men jeg mistænker, at jeg skal gå op endnu mere. Kan evt. overveje at reducere diagonalmålet også, hvis det ville lette arbejdet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.