Skal renovere taget på mit hus fra 1936. Det er et mansardtag, hvor den øvre del er over den kolde loft og den nedre (stejlere del) er et isoleret ydertag.
Jeg har kigget lidt, og det ser ud som om den stejlere del set indefra er opbygget af
-råspont med pap
-spær med torv mellem
-råspont med pap på ydersiden
På dette er der sømmet lægter, som tagstenene ligger på.
Jeg har fået tilbud fra to taglæggere, og begge har tilbudt en diffusionstæt underlagspap. Jeg overvejer, om der ikke burde ligge en diffusionsåben pap. Det ser jo ikke ud til at være nogen luftspalte. Er der ikke risiko for, at man lukker fugt inde i den stejlere del af taget, hvis det bliver helt tæt på ydersiden?
Mvh Carl
Jeg har kigget lidt, og det ser ud som om den stejlere del set indefra er opbygget af
-råspont med pap
-spær med torv mellem
-råspont med pap på ydersiden
På dette er der sømmet lægter, som tagstenene ligger på.
Jeg har fået tilbud fra to taglæggere, og begge har tilbudt en diffusionstæt underlagspap. Jeg overvejer, om der ikke burde ligge en diffusionsåben pap. Det ser jo ikke ud til at være nogen luftspalte. Er der ikke risiko for, at man lukker fugt inde i den stejlere del af taget, hvis det bliver helt tæt på ydersiden?
Mvh Carl
Diffusionsåben er at foretrække i denne konstruktion, dog er det ikke sikkert, at den pap, du har i dag, er det. Er den ikke det, så ændrer du ikke konstruktionen, hvis du vælger en, der ikke er diffusionsåben.
Vælger du en diffusionsåben, så skal al den gamle pap jo væk, hvis den ikke er det, for ellers gør den alligevel ingen nytte.
Vælger du en diffusionsåben, så skal al den gamle pap jo væk, hvis den ikke er det, for ellers gør den alligevel ingen nytte.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det var en meget almindelig konstruktion i 30'erne i lidt forskellige varianter. I dag ville man ikke gøre sådan. At det alligevel har fungeret skyldes nok dels, at man har fyret for kragerne, dels at det kun er hygroskopisk materiale i væggen og dels at det gamle underlagspap kun indeholdt halvt så meget asfalt som er almindeligt i dag. Taglæggere er taglæggere og (normalt) ikke nogle bygningsingeniører. De er fokuserede på tætte tage og afprøvede arbejdsmetoder.
Hvis du ikke har tænkt dig at efterisolere eller udskifte det gamle materiale, kan det nok fungere med konventionelt underlagspap, men diffusionsåben pap er sikkert bedre. Vælger du diffusionsåben pap, skal alt gammelt underlagspap fjernes, men ikke det indvendige asfaltpap (hvis der er sådan).
Hvis du ikke har tænkt dig at efterisolere eller udskifte det gamle materiale, kan det nok fungere med konventionelt underlagspap, men diffusionsåben pap er sikkert bedre. Vælger du diffusionsåben pap, skal alt gammelt underlagspap fjernes, men ikke det indvendige asfaltpap (hvis der er sådan).
Okey tak, så føles det som om jeg skal have det.
Tjekkede med virksomhederne jeg har fået tilbud fra, og der havde man regnet på Monier Vittinge blandt andet, som åbenbart er diffusionsåben, så de ser jo ud til at have styr på det
Tjekkede med virksomhederne jeg har fået tilbud fra, og der havde man regnet på Monier Vittinge blandt andet, som åbenbart er diffusionsåben, så de ser jo ud til at have styr på det
Klik her for at svare