Hej!

Jeg skal montere en plade under mine køkkenskabe med indbyggede spotlights. Jeg har valgt en MDF plade, da den fandtes i den tykkelse, jeg ønskede (12mm). Spotlights (9mm).

Nu bagefter er jeg blevet lidt mistænksom, om materialet er det rigtige valg?

Jeg forsøger nemlig at finde passende skruer til at skrue pladen fast med, og alle mine Google-søgninger resulterer i, at folk har problemer med at skrue i MDF??

Er der nogen, der har nogle tanker omkring dette?

Tak på forhånd

MDF har jo flere fordele. Der hører ikke fastgørelser med. Jeg løste et lignende problem ved hjælp af konstruktionslim og skrue.

Skar pladerne til. Tjekkede at de virkelig passede perfekt. Limede, og holdt pladerne på plads med tvinger. Derefter borede og forsænkede jeg fra overskabene ned i pladen. Valgte længde på skrue med omhu.

At skrue i "endetræ" i MDF er tricky. Undgå at være tæt på hjørnerne, og forbore altid. Prøv i et stykke resttræ, hvor grovt bor der er nødvendigt for den aktuelle skrue. En grovgevindet skrue bider bedre end en finkevindet. Vær også omhyggelig med tilspændingsmomentet. A og O er at teste, før man kaster sig over de rigtige stykker. En revne kan jo ødelægge rigtig meget.

Tak for svar!

Jeg skal ikke skrue i enderne, men lige igennem. Bunden i overskabet er 15mm, MDF pladen er 12mm og har så købt almindelig 3,5x25mm træskrue.

Må prøve at finde en stump til at teste på først.

Har jo allerede købt alt, så det er lidt make it or break it lige nu...

S
Antagelig er det spånplade i skabet, som skruegevindene kommer til at trække i. Det er det, der begrænser styrken i dette tilfælde.
Forbor i MDF med 3,5 eller 4 mm bor og sæt klemmer eller tvang mod skabet, når du skruer MDF'en fast, så vil det gå godt. Hvis du ikke klemmer fast, vil der blive en bule med spån mellem skabet og MDF'en, som gør det svært at få det helt tæt.

• Synes
kulle
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.