Tidligere har jeg altid foretrukket behandlede skruer af stål med C4 overfladebehandling, når jeg har skruet en ramme eller lignende, fx Essve Corrseal. I de senere år har jeg dog bemærket, at deres overfladebehandling ikke er lige så god som tidligere, og flere skruer er knækket eller rustet. Tidligere valgte jeg netop denne, da skruer af rustfrit stål har tendens til at knække ved fx at skrue terrassebrædder, men materialerne har jo forskellige egenskaber. For en tid siden så jeg en film, hvor en snedker anbefalede søm fremfor skruer og viste, hvordan man let kunne "vippe af" en skrue, men hvor meget mere et søm kunne klare for at påpege, at det kunne være bedre at bruge et blødere materiale for at samle en ramme, der kan bevæge sig gennem årene.

Nu overvejer jeg, om jeg skal købe rustfri skruer i stedet for behandlede skruer af stål til en kommende rammerejsning, hvad har I for erfaringer med valg af skruemateriale ud fra primært styrke?

RoTe
Stamme skyder man vel bedst med stammeresningssømpistol.

• Synes
Bart
  • Laddar…
Ingen der har erfaring med styrken på rustfrie træskruer sammenlignet med tilsvarende i behandlet stål?
Der er jo en betydelig prisforskel, så man vil jo ikke bruge penge unødigt.

RoTe RoTe sagde:
Stomme skyder man vel bedst med en stommerejsespikerpistol.
Afhænger af formålet og i dette tilfælde konstruktionen.
Har en spikerpistol som skal anvendes, hvor dette er den bedste løsning, men det var ikke det, spørgsmålet handlede om.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.