Gjorde en liknande trappe for nogen måned siden men vange i varmgalvaniseret VKR 200x100x5. Trinbredde på 1850mm.
Jeg tror det går helt udmærket at bygge som du har tænkt dig, og det vil ikke spille nogen direkte afgørende rolle om du bruger 45 eller 34mm konsol. Jeg ville hellere øge profilehøjden konsolen til 70 eller 95mm hvis det er muligt. Afskærer man hjørnerne på konsolen, så måske det fungerer.
En 45mm bred konsol giver lidt mere træ at skrue trinene i med. Er der nogen bekymring for vange (hvilket jeg ikke tror der er), så bare fordoble og skrue to 45x195 sammen, så du får en vange på 90x195.
Fræse eller save ud ville jeg absolut ikke gøre, hvis man er den mindste bekymret for vangens holdbarhed.
Ser meget gedigent ud, men ser ingen pilsner på trædækket ved arbejdet. Eller holdes den i den ledige hånd?
Edit, zoomede ind nu, og fandt 2 stykker (og 2 tomme glas). Så er det godkendt!
Man cirkularsaver over hele vangstykkets bredde. To nøjagtige spor i hver kant som skal fjernes. Derefter 6-7 spor imellem, så man kan bryde det af med hænderne. Jævne til med stemmejern eller kniv.
Jeg var med på det, men hvis trinnet ikke er dybt nok til at dække hele sporet i vagnstykket, ser det måske løjerligt ud? Og vagnstykket bliver svækket.
Så behøver man ikke overdrive heller..........det er ikke mange altaner og trapper af den dér karakter, som har evigt liv i hvert fald. Der findes jo dem, der kan lægge hele deres sjæl ned i små detaljer, som ikke engang ses, og så er den alligevel lige så dårlig efter fem år i hvert fald........
Har endelig fået taget mig sammen & startet mit trapprojekt. Under alle omstændigheder, da trappen tilslutter mit tralværk vil jeg selvfølgelig have, at første plantrin skal tilslutte bræddekanten. Effekten af det er, at det første trintræ stikker ud over de indre kanter af vagnstykkene (rød pil). Det kan jeg leve med, men vil ikke have det sådan for resten af trinene. Forsøgte at justere dette (for at opretholde trinhøjden) for de efterfølgende trin, men effekten ser I på billedet - for hvert trin ender trinpladen længere & længere ind på vagnstykkene (!). Resultatet af at have bygget sådan føles lidt som om trinpladerne nu ikke følger vagnstykkernes vinkel/hældning, deraf forskydningen. Forstår I hvad jeg mener?? Jeg kan selvfølgelig fikse dette ved at placere den ydre kant af første trinplade i linje med indersiden af vagnstykket (som på trin 2), men så får jeg en grim åbning på et par centimeter. Jeg kan jo skære et trinplade for at lukke hullet eller hvordan ville I have løst det hele?
Du må hellere tage et par skridt tilbage... Det ser tosset ud. I en lige trappe skal trin dybden og trin højden være konstant. Kontroller også at du følger trappeformlen (2 gange trin højden plus trin dybden skal være 60-63 hvis du måler i cm). Sæt en ekstra terrassebræt mellem dækket og det nederste trin.
Du må nok tage et par skridt tilbage... Det ser tosset ud. I en lige trappe skal trinlængde og trinhøjde være konstant. Tjek også, at du følger trappeformlen (2 gange trinhøjden plus trinlængden skal være 60-63, hvis du måler i cm). Sæt en ekstra terrassebrædde mellem dækket og det nederste trin.
Tak for tilbagemeldingen. Har nu korrigeret nederste planettrin, så dets yderkant ligger i linje med vangestykkets overkant, og så blev det rigtigt til sidst. Ja, det må blive en tilpasset terrassebrædde mellem trappe og terrasse, når alt er klart.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.